Opinii

Publicitatea online va muri

21 iul. 2011 3 min

Publicitatea online va muri

Reading Time: 3 minute

<p> Dragos Stanca, Antreprenor online. Conduce Q2M si Publyo, <a href=”http://www.dstanca.ro”>www.dstanca.ro</a></p> <p>  </p> <p> <strong>Maine nu ma mai duc. Scoala e o tampenie si invatatoarea… proasta rau!”. In casa s-a facut liniste. Nu e tocmai genul de reactie pe care-l astepti dupa prima zi de scoala de la copilul tau. Timid si usor jenat de prezenta musafirilor, tatal incearca sa detensioneze atmosfera cu o gluma. In zadar. “Serios!” – puncteaza decisiv pustiul, butonand smartphone-ul. Mama simte nevoia sa intervina, cere explicatii, dar copilul insista, usor revoltat: “Cat de proasta poti sa fii sa zici ca prima litera e?! Pfff…”.</strong></p> <p>  </p> <p> Parintii privesc siderati si asteapta continuarea. Ala micu’ e deja in drum spre camera lui: “Proasta n-are si ea un laptop in casa, ceva? Sau are da’ n-are taste, sa vada care-i prima litera?!”. Rasetele iau locul mirarii. Iar in toata casa pluteste revelatia ca alfabetul lumii digitale incepe la <q>si se termina la . Precum tastele qwerty. De fapt, pe bune acum: cine zice ca trebuie sa inceapa cu </q>?!</p> <p>  </p> <p> La cei 30 “si ceva” de ani ai mei, primul contact cu internetul l-am avut cand trecusem “binisor” de 20 de ani. Ce sa mai zic de telefonul mobil (vorba vine, mobil… pentru ca primul aparat pe care l-am avut era cam cat un laptop). In viteza uluitoare cu care se misca lucrurile, sa scrii azi un text despre cum va fi publicitatea digitala peste un deceniu si sa mai si ai dreptate… e ca si cum ai spune ca 17, 21, 32, 1, 3, 48 sunt numerele care vor fi extrase duminica la 6 din 49. Ei, dar cum chiar si la loto se mai castiga uneori…</p> <p>  </p> <p> Nu stiu daca suntem pregatiti deja sa vorbim eficient cu “generatia qwerty”, azi, si nici cat de pregatiti vor fi “urmasii” nostri in “publicitatea online” peste 5 sau 10 ani. Dar un lucru stiu sigur: “publicitatea online” va muri. De fapt, e pe moarte deja. Radio, print, outdoor, digital signage, cinema… online. Online? Pe bune?! Internetul nu mai e de mult un mijloc media, precum “celelalte”. Internetul este un mediu, nu o media: media e doar o parte din net. Restul e business, e-commerce, servicii, e-mail, socializare, dragoste, sex. Altfel spus, restul e viata. Chiar si “feliuta” de media din mediul de comunicare generat de internet este o media a tuturor mediilor de pana acum.</p> <p>  </p> <p> Pentru ca foloseste atat imaginea si textul, precum printul, dar si filmul si sunetul precum televiziunea sau radioul. Plus multe altele, doar ale lui. “Publicitatea online” va muri. Pentru ca in 5, hai 10 ani, internetul va cuprinde in buna masura toate celelalte medii – TV, radio, print, poate chiar si cinema-ul. Iar, dincolo de asta, brandurile si campaniile eficiente vor comunica in mediul digital video, audio, text si cum va mai fi nevoie sau cum va mai fi  posibil tehnic. Si va fi. Nimeni nu va mai “advertiza”. Ci va comunica.</p> <p>  </p> <p> Va vorbi. Va traduce in “alfabetul” qwerty lucrurile pe care va dori sa le spuna.  In plus, asa cum hartia nu mai e, azi, un scop in sine, ci un suport al unui brand, Biz, cu evenimentele si formatele sale speciale care transforma “o revista” intr-un obiect frumos si o platforma de comunicare, e un exemplu “viu” in sensul asta. Tot asa se va intampla, mai degraba mai devreme decat mai tarziu, cu ecranele de azi: display-ul e doar o etapa intermediara pentru expunerea mediului digital. Viitorul va aduce proiectii holografice 3D, augmented reality integrat in campul vizual, si cine-stie-ce. Totul mobil, super rapid si foarte “real”. Copilul “nascut digital”, de care parintii lui rad, azi, intelegatori, se va regasi in 10 ani intr-o lume in care niciun brand nu va mai indrazni sa il indoape cu mesaje unidirectionale, acoperite de fard si falsitate.</p> <p>  </p> <p> Creierul “qwertyizat de mic”, plin de simboluri si emoticoane, adesea lenes in a folosi cuvinte lungi, va respinge orice tentativa de acest tip: orice se plaseaza in afara sinceritatii si transparentei mediului interactiv. Publicitatea va fi inlocuita de comunicare si interactiune. Va fi participativa,  spectaculoasa, prietenoasa, provocatoare sau amuzanta. Altfel spus, nu va mai fi publicitate.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: