Profituri serioase din joacă
Reading Time: 5 minuteCu o investiție de aproape 100.000 de euro, antreprenoarea Narcisa Niculescu a pus bazele, în plină pandemie, magazinului online „De-a joaca” prin care își propune să aducă schimbări în societate, prin seturi educaționale destinate educației non-formale, dedicate atât copiilor, cât și părinților, cu scopul de a petrece cât mai mult timp împreună. Iar succesul nu a întârziat să apară. Doar partea de online a înregistrat vânzări de aproximativ 120.000 de euro.
De la începutul pandemiei ați regândit business-ul și ați creat practic unul nou. Ne puteți spune cum a luat naștere ideea din spatele „De-a joaca”?
Ideea unui magazin online de jucării a apărut mai demult, de când am devenit mamă. Mi s-a părut că există o varietate foarte mare de jucării pe piață, unele fiind împinse în față de campanii de marketing foarte agresive care țintesc direct copiii. Nu doar o dată mi s-a întâmplat ca lista dorințelor de Crăciun de la copiii mei să fie dictată de nenumăratele păpuși sau jucării care aveau reclame foarte agresive și turuiau efectiv pe televizor în perioada sărbătorilor, iar timpul cu care se jucau copiii cu acele jucării sau aportul lor educațional era spre zero. În momentul acela am zis: ok, cred că unui părinte îi este greu (așa cum îmi este și mie) să aleagă ce jocuri și jucării ar fi potrivite pentru copil, astfel încât să aducă și un plus valoare în educația copilului.
Apoi, tot din postura de părinte, am simțit nevoie de a căuta să citesc cărți despre parenting care să mă ajute să înțeleg fiecare etapă de dezvoltare a copilului și care să mă învețe cum să fac față unor situații. Și în acest caz, oferta de pe piață este foarte mare și e greu să selectezi materiale care să rezoneze cu tine, cu ceea ce îți dorești tu pentru copilul tău și care cu adevărat să te ajute.
Atunci mi-am dorit să construiesc un loc – un fel de platformă educațională – din care părinții să se poată inspira atunci când vine vorba de joacă (și eu am rămas de multe ori în pană de idei). Cât și un spațiu unde părinții care au același stil de parenting, bazat pe afecțiune și apropiere de cei mici, să găsească tot ce au nevoie: începând cu jocuri și jucării educative, până la cărți de povești și ghiduri de parenting. Pe lângă shop, am creat și un blog cu sfaturi și idei de la persoane avizate care să vină cu soluții la diverse probleme cu care se întâlnesc părinții în educația copiilor lor. Vorbim despre adaptarea copiilor și părinților la era digitală, despre tantrumuri și cum să faci față, despre cum să petreci timp de calitate cu copilul, dar și activități pe care le poți face în casă.
Produsele sunt selectate de mine și echipa mea formată din patru mămici pricepute, care vin cu experiențe și nevoie diferite, iar majoritatea jocurilor sunt testate de fetițele mele, Maria și Ioana, de 6 și 8 ani. Când am dubii vizavi de un produs, ele mă ajută să iau decizia după o sesiune de joacă.
Legat de trecerea de la offline la online, pandemia a fost într-adevăr momentul în care am hotărât că este timpul să fac acest pas, mai ales că business-ul inițial a încetat să mai funcționeze odată cu restricțiile și cu viața în noul normal. A fost un moment critic pentru toată lumea, dar am ales să văd partea plină a paharului, să rămân flexibilă și să reinvestesc, cât mai aveam ce, în noua linie de business. Deși mai am multe de învățat, a fost o decizie bună.
Ne puteți da mai multe detalii despre business-ul inițial?
Înainte de www.deajoaca.ro, business-ul meu se ocupa de editarea în limba română a unor colecții însoțite de jucării sau machete de la mari publisheri internaționali – cum ar fi Deagostini, Eaglemoss, Centauria etc – și distribuția acestora în rețeaua de presă din România. Cele mai frecvente colecții publicate au fost cele pentru copii, de unde și trecerea către magazinul online. Cumva, tot în același domeniu am activat mai bine de 10 ani.
De ce ați ales acest acest domeniu al educației non-formale?
Educația non-formală este un domeniu pe care l-am ales datorită sau, mai bine-zis, din cauza experienței proprii. Cred, și am trăit-o pe propria piele, că sistemului românesc îi lipsește orientarea către aptitudinile și înclinațiile copilului. Eu, de exemplu, nu am reușit pe toată perioada de școlarizare, nici măcar în timpul facultății, să-mi descopăr înclinația pe care ulterior să o transform într-o profesie. Am terminat Cibernetica, dar nu știu să scriu nici două rânduri de cod, în schimb am făcut vânzări cu plăcere toată viața.
Consider că educația non-formală poate ajuta un copil să-și descopere vocația, să reușească mai ușor în viață, dar mai ales să fie cu adevărat fericit.
Care au fost cele mai căutate produse în perioada pandemiei?
Deși a fost și este în continuare o perioadă extrem de dificilă pentru părinți, pandemia a adus și ceva pozitiv în viețile noastre. Mulți dintre noi am redescoperit relația cu copiii noștri prin joacă, tocmai de aceea cele mai căutate produse au fost jocurile de familie, puzzle-urile, jocurile de îndemânare, cele de logică, experimentele științifice, dar și cele distractive.
Pentru un copil, mai ales acum când socializarea și interacțiunea cu ceilalți este redusă, joaca este esențială. Reduce anxietatea, dezvoltă abilități, îi ajută să acumuleze noi informații și să se relaxeze.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru „De-a joaca” în continuare? De ce?
Anul acesta mi-am propus să ne consolidăm poziția pe piață, să recuperăm investiția și, în termeni mai simpli, să ajungem pe linia de plutire. Plănuim să investim în continuare în campanii de marketing pentru a fi mai vizibili și să îmbunătățim structura site-ului pentru a avea o interfață mai prietenoasă cu vizitatorii noștri. Evident, vrem să ne lărgim portofoliul și să aducem noi branduri calitative și educaționale pe placul celor mici și celor mari.
Însă, obiectivul nostru principal este să ajungem la cât mai mulți părinți și să devenim un real sprijin pentru ei. Tocmai de aceea, din aprilie vom lansa o serie de Sesiuni de joacă online (pe paginile noastre de Facebook și Instagram) în cadrul cărora vom invita educatori, psihologi, terapeuți, dar și experți în parenting și metode alternative de educație (cum ar fi Montessori sau Waldorf). Aceștia vor oferi părinților idei de joacă și sfaturi utile pe care le căutăm cu toții odată ce încălțăm papucii de mami sau tati.
Compania a avut o creștere foarte rapidă într-un timp scurt. De ce credeți că a avut loc această creștere?
Am investit destul de mult în lansarea business-ului și ne așteptam să înregistrăm o creștere rapidă într-o primă etapă, însă creșterea a avut loc și pe fondul pandemiei, care a schimbat comportamentul oamenilor și mulți dintre ei s-au îndreptat către online în ultima perioadă. Cred că e o schimbare de comportament care va rămâne, indiferent de cât de repede ne vom întoarce la normal. Am văzut cu toții cât de mult ne ajută online-ul să economisim timp pentru lucrurile care contează cu adevărat.
La cât s-a ridicat investiția inițială în „De-a joaca”?
Îmi este greu să estimez, dar am investit în jur de 100.000 de euro. În primul rând, am adus, ca unic distribuitor și în exclusivitate, un brand italienesc de produse educaționale – Ludattica – și doar investiția în marfă a fost de aproximativ 50.000 euro. Am avut nevoie de un spațiu de depozitare care a dus la creșterea costurilor cu chiria cu aproximativ 700 euro/lună; în plus, am extins birourile pentru că mi-am mărit echipa și am angajat două persoane full time. Pe lângă toate acestea, am făcut investiții în marketing și comunicare de aproximativ 20.000 de euro, fără de care nu prea te poți face vizibil în online.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz