Lifestyle

Profituri din pensula

19 iun. 2012 5 min

Profituri din pensula

Reading Time: 5 minute

Cand actiunile de pe bursa intarzie sa ofere randamentele mult asteptate de investitori, e cazul sa ne largim orizonturile. Intr-o rece siune prelungita se dovedeste inca o data faptul ca arta nu e doar o investitie sigura, ci si extrem de profitabila.

Cresterea economica intarzie sa isi faca aparitia? Incertitudinea financiara continua sa te bantuie? Investeste in arta, pare sa fie recomandarea specialistilor. Insa mai importante decat recomandarile sunt cifrele care stau in spatele acestei alegeri: in timp ce actiunile companiilor tranzactionate pe bursa nu reusesc sa le ofere investitorilor prea multe motive de bucurie, investitiile in arta ofera un randament mediu annual de 27,43% in Romania. Nu vorbim doar de un trend local. Randamentele atractive pe care le ofera obiectele de arta se regasesc in majoritatea statelor.

Bineinteles, fiecare tara, zona economica sau tehnica de lucru are dinamici diferite. “Mei Moses (indice din domeniul artei – n.r.) indica randamente de 14% pentru arta impresionista si moderna, fata de 4% pentru operele vechilor maestri in 2011”, explica Manuela Plapcianu, CEO al Artmar. Piata romaneasca de arta a momentului este functionala si inamica datorita noilor investitori atrasi de randamentele in crestere ale artistilor romani, precum si numerosilor iubitori ai artei care s-au convins deja de satisfactiile pe care le aduce dialogul neconsumat cu propria colectie.

Tendinta este una ascendenta, moderata de un nou moment de fluctuatii economice, insa constanta in ceea ce priveste evolutia cotatiilor pentru un numar semnificativ de artisti ai tuturor perioadelor. Randamentul anual mediu al pietei romanesti a fost in 2011 de 27,43%, in continuare mult superior productivitatii financiare a altor piete investitionale. “Piata de arta din Romania a ajuns la valoarea de aproximativ 14 milioane de euro in anul 2011, in crestere cu 68% fata de la cele 8,3 milioane de euro realizate in 2010 si aproape de patru ori mai mult fata de anul 2009, cifrele reprezentand totalul tranzactiilor publice, in licitatii de arta”, adauga oficialii de la Artmark.

Compania condusa de Manuela Plapcianu a realizat vanzari totale de 10,63 milioane de euro anul trecut. Cel mai mare fond de investitii in arta, The Fine Art Fund – domiciliat in Anglia – cu active de100 milioane de dolari, a obtinut un randament anualizat de 25,5% la activele vandute din 2001 pana in 2010, conform raportului Deloitte Art Tactic. De asemenea, la invel international, in intervalul 2000 – 2010, toti indicii de arta au avut randamente mai ridicate decat cele obtinute de indicele bursier S&PX Index.

Stabilitate sporita
Fara a fi corelata cu alte piete financiare, piata de arta nu sufera aceleasi oscilatii, ceea ce o recomanda ca un mediu investitional generos, mai ales intr-o piata emergenta, care nu si-a atins inca potentialul. “Pentru ca piata romaneasca este inca intr-o perioada de dezvoltare, randamentele pentru operele artistilor din toate perioadele  cunosc performante remarcabile: tendintele sunt in crestere pentru o buna parte din artistii tranzactionati”, explica CEO-ul Artmark.

Investitia intr-un obiect de arta nu aduce doar profituri importante, ci si rasfat spiritual si un statut social atat de important pentru majoritatea romanilor. Ca si celelalte investitii in active tangibile (aur, metale pretioase), investitia in arta este adecvata mai ales pentru conservarea portofoliului, insa deciziile cumparatorilor nu se bazeaza intotdeauna exclusiv pe aceasta premisa. “Investitia in arta comporta doua laturi: una financiara si una emotionala, valoarea operelor de arta fiind generata de un cumul de factori de natura obiectiva dar si subiectiva. Este motivul pentru care deseori, in licitatiile publice, pretul de adjudecare depaseste estimarea specialistilor privind valoarea operei de arta”, explica Eugen Voicu, presedintele Consiliului de Supraveghere Certinvest si totodata unul dintre pionierii pietei de capital din Romania.

Potrivit lui Voicu, includerea artei in portofoliul investitional poate creste eficienta investitiei, intrucat arta si alte obiecte de acest gen isi conserva valoarea in perioadele de recesiune. Romanii par sa fi inteles importanta detinerii obiectelor de arta in portofolii. Fondul Certinvest Arta Romaneasca a reusit sa atraga, la doar 14 luni de la lansare, un numar de 41 de investitori si active de peste 1,8 milioane de euro. Certinvest Arta Romaneasca a vandut pana in prezent 3,2% din valoarea portofoliului, obtinand un randament anualizat la exit de aproape 19%.

Arta de patrimoniu se apreciaza, la fel ca si arta postbelica si contemporana si nu va mai trece mult pana cand aceasta va ajunge sa depaseasca valorile realizate de capodoperele marilor maestri. Directia se poate observa, de exemplu, in randamentul mediu anual calculate pentru opera picturala a artistului postmodern Corneliu Baba la 44,38% (randamentul atinge chiar 81,92% pentru opera sa in alte tehnici de culoare). Evolutia este la fel de evidenta si in ceea ce priveste cotatia artistului interbelic Rudolf Schweitzer-Cumpana, care a crescut in perioada 1995-2010 de la 698,13 la 5.610,25 euro, pentru ca in 2011 sa ajunga la 6.756,96 euro.

In acelasi an, randamentul maestrului postmodernist Alexandru Ciucurencu a atins 88,6%, cu o cotatie de peste 15.000 de euro. Stabilitatea vine din gradul redus de corelare al pietei de arta cu celelalte piete financiare: influentata numai indirect de fluctuatiile economice, arta isi conserva in buna masura valoarea, fiind o buna protectie in timp de criza. Buna functionare a pietei asigura lichiditatea operelor de arta cumparate, iar piata romaneasca isi arata, din 2009, forta prin rezultatele pozitive ale licitatiilor de arta. Un exemplu in acest sens este vanzarea recenta a sculpturii “Prometeu” de Constantin Brancusi, adjudecata pentru 9,6 milioane de euro in cadrul unei licitatii din New York.

Arta tranzactiilor
Cea mai importanta tranzactie de arta petrecuta in Romania este vanzarea, in Licitatia de Iarna Artmark 2011, a picturii “In iatac” de Nicolae Tonitza cu suma de 290.000 de euro, care detine recordul actual pe piata. Urmatoarele opt vanzari din clasamentul celor mai inseminate apartin unor capodopere emblematice semnate Nicolae Grigorescu: “Tarancuta odihnindu-se” cu 270.000 de euro (record de autor), “Ciobanas pe Valea Doftanei” si “Tarancuta cu fuior pe cale” cu 250.000 de euro, “Carciuma la Rucar” cu 230.000 de euro. Toate vanzarile peste pragul de 200.000 de euro au fost inregistrate incepand din Licitatia de Primavara 2011.

Daca arta contemporana se vinde cel mai bine in lume, detasandu-se semnificativ de celelalte categorii, in Romania, arta maestrilor moderni si impresionisti este inca cea mai cautata, obtinand si preturile maxime. Aceasta orientare indica prudenta specifica unei piete de arta tinere, care opteaza pentru opere si autori consacrati, ducand astfel la randamente in crestere in aceasta perioada, pentru artisti de patrimoniu precum Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza, Camil Ressu sau Rudolf Schweitzer-Cumpana. Piata artei contemporane, care detine cea mai mare cota din piata internationala, cu vanzarile si randamentele cele mai spectaculoase, incepe incet-incet sa castige teren si in Romania.

Unul dintre cele mai elocvente exemple in sustinerea artei contemporane este Ateliermix, un proiect fondat si condus de Floriana Ionescu. Pentru a creste in valoare, tinerii artisti romani au nevoie de expunere, motiv pentru care Ateliermix se orienteaza spre pietele externe si in special spre fonduri de investitii. Pentru Floriana Ionescu, Ateliermix a inceput ca o pasiune in timpul liber, atunci cand nu era ocupata cu viata corporatista, insa evolutia proiectului a determinat-o sa renunte la cariera de angajat in multinationala si sa ia calea antreprenoriatului in arta contemporana. “Proiectul a avut succes, am avut vanzari chiar din primul am avut vanzari chiar din primul an in afara tarii, fonduri de investitii din Franta erau interesate de artistii nostri. Am reusit sa manageriem bine aceste tranzactii, de aceea am decis sa plec”, isi aminteste CEO-ul Ateliermix.

Spre deosebire de arta clasica, picturile contemporane se bucura de un real succes atunci cand vine vorba de vanzarea online, principalul motiv fiind legat de preturile inferioare, de ordinal sutelor sau miilor de euro. Floriana Ionescu a ajuns, la mai putin de doi ani de la lansarea Ateliermix.ro, pe piata internationala, avand comenzi din Franta si SUA. “Am ajuns la clientii straini prin intermediul site-ului, pe care l-am promovat inclusiv pe forumurile straine si site-urile de specialitate. In prima faza am avut o promovare exclusiv online, pe care s-a bazat si succesul din strainatate”, explica Ionescu.

Pentru ea, urmatorul pas pare sa fie mediul offline. Antreprenoarea isi propune sa participle la atat la licitatii, cat si la targurile de specialitate, in tara si in strainatate, la Paris si Milano. “E unul din obiectivele noastre sa colaboram cu producatorii de mobila din Romania. Aceste lucrari chiar s-ar integra intr-o casa, poti obtine un efect cool eclectic prin aceste lucrari. In strainatate cam toate revistele si designerii recomanda lucrari de arta contemporana”, spune ea. Arta, atat cea contemporana cat si cea clasica, si-a dovedit deja eficienta din punct de vedere financiar, iar antreprenorii din domeniu au invatat cum si mai ales unde trebuie sa se promoveze pentru a avea succes. Pentru ca cercul sa se inchida favorabil pentru toate partile, este nevoie ca tot mai multe fonduri de investitii sa accepte ca randamentele mult-asteptate pot aparea din cele mai neobisnuite domenii.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: