Finanțe Stiri

Profit net de peste 1,22 mld. lei pentru Grupul BRD în primele nouă luni din 2023

3 nov. 2023 5 min

Profit net de peste 1,22 mld. lei pentru Grupul BRD în primele nouă luni din 2023

Reading Time: 5 minute

În primele nouă luni ale anului 2023, favorizate de creșterea volumelor și de nivelul ridicat al ratelor dobânzilor, veniturile Grupului BRD au crescut cu 11,4% față de anul precedent, ajungând la 2.831 milioane de lei.

Veniturile nete din dobânzi, în creștere cu 16,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, au contribuit semnificativ la această performanță, mizând pe dinamica bună a activității de creditare și pe ratele mai ridicate ale dobânzilor din portofoliul de active. Aceste efecte au fost temperate de creșterea costurilor de finanțare, asociată în principal cu depozitele la termen, care au marcat o creștere abruptă în perioada analizată.

„BRD a obținut performanțe solide în primele nouă luni ale anului 2023, cu un impuls comercial foarte puternic și rezultate financiare excelente. Activitatea de creditare a înregistrat o creștere de două cifre față de perioada similară a anului trecut, deși ritmul a încetinit în trimestrul al treilea. Contribuția segmentului companii, atât la nivelul IMM-urilor, cât și la cel al companiilor mari, este remarcabilă. Creditarea retail a fost mai dinamică pe segmentul creditelor de consum, marcând noi niveluri record, în timp ce cererea de credite pentru locuințe a fost influențată de încetinirea pieței, având în vedere mediul economic caracterizat de niveluri ridicate ale ratelor dobânzilor. Această performanță comercială deosebită, însoțită de o calitate ridicată a activelor, s-a tradus prin rezultate financiare excelente. Primele nouă luni ale anului au fost marcate de o creștere puternică a veniturilor, de o atenție constantă asupra controlului costurilor și susținute de o eliberare netă de provizioane în costul riscului. Toate acestea au contribuit la o creștere semnificativă a rezultatului net, +20,8% față de anul precedent, și la un nivel ridicat al ROE, de 20,9%. În continuare, BRD rămâne un partener solid pentru clienții săi, oferind soluții financiare diversificate și consultanță de înaltă calitate, fiind în același timp un actor de încredere al economiei românești.”

Maria Rousseva, Director General adjunct al BRD Groupe Société Générale

Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 2,1% an/an, influențate în principal de scăderea veniturilor din comisioane aferente activității cu cardurile, având în vedere gradul tot mai mare de penetrare a pachetelor de cont curent, în linie cu tendințele de pe piață, și de scăderea volumului tranzacțiilor cu numerar, determinată în principal de un efect de bază. Această scădere a fost parțial contrabalansată de activitățile de brokeraj (în principal consultanță) și de asigurări.

Alte venituri, în creștere cu 6,9% față de primele 9 luni ale anului 2022, au fost impulsionate de activitatea de tranzacționare.

Cheltuielile operaționale au totalizat 1.390 milioane de lei la sfârșitul primelor 9 luni ale anului 2023 (față de 1.276 milioane de lei în aceeași perioadă a anului 2022), în creștere cu 9% în dinamică anuală, având în vedere contextul inflaționist și presiunea persistentă asupra costurilor salariale. Evoluția cheltuielilor cu personalul, +8,8% în dinamică anuală, a fost legată în mare măsură de ajustările de preț și de creșterea beneficiilor. Alte categorii de costuri reflectă, în principal, cheltuielile mai mari cu serviciile externe și efortul semnificativ depus în domeniul IT&C pentru continuarea planului de transformare digitală a BRD, menținând în același timp o atenție deosebită în controlul costurilor de funcționare.

Pe fondul acestor evoluții, venitul brut din exploatare a crescut cu 13,9%, până la 1.441 milioane de lei, față de 1.265 milioane de lei la finalul perioadei corespunzătoare a anului 2022. Raportul cost/venit al Grupului BRD a înregistrat o îmbunătățire de 1,1 puncte procentuale, până la 49,1% la finalul primelor 9 luni ale anului 2023, pe fondul efectului favorabil al veniturilor.

Grupul BRD a înregistrat un profit net de 1.227 milioane de lei la finalul primelor 9 luni ale anului 2023, mai mare cu 20,8% față de anul precedent. Acest rezultat a condus la un nivel solid al ratei de rentabilitate a capitalurilor proprii, (ROE), de 20,9% pentru primele nouă luni ale anului (față de 16,7% în primele nouă luni ale anului 2022).

Dinamică puternică a creditării companiilor

Creșterea soldului creditelor nete ale Grupului BRD (inclusiv creanțele din leasing) a atins, la sfârșitul lunii septembrie 2023, un nivel de două cifre, 10% an/an. Creșterea a fost susținută într-o mai mare măsură de o activitate de creditare robustă pe segmentul companiilor, în timp ce dinamica pe segmentul retail a fost solidă, dar în cadrul unei piețe care a înregistrat o creștere foarte limitată, reflectând impactul înăspririi condițiilor financiare, al majorării dobânzilor și al creșterii incertitudinilor privitoare la viitor.

Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu 4,1% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023, împrumuturile acordate persoanelor fizice marcând un avans de 3,6% an/an, iar cele pentru clienții companii mici, un avans de 16,9% față de 30 septembrie 2022. Activitatea de creditare a fost foarte dinamică în materie de credite pentru consum, producția marcând noi recorduri, atât trimestrial, cât și la nivelul primelor 9 luni, cu o creștere semnificativă de 38% an/an în T3 2023 și de 16% an/an față de primele 9 luni ale anului 2022. Dinamica creditelor pentru locuințe continuă să încetinească, similar cu tendința de scădere a pieței într-un context caracterizat de niveluri ridicate ale dobânzilor.

Finanțarea companiilor a continuat să înregistreze o dinamică puternică, ritmul de creștere fiind de două cifre: 20,0% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023, sprijinită de un excelent aport atât din partea segmentului IMM (+25,9% an/an), cât și din cea a companiilor mari (+16,6% an/an). Activitatea de leasing a marcat, de asemenea, o performanță robustă, înregistrând o creștere globală a portofoliului de 20,4% an/an la sfârșitul lunii septembrie 2023.

În primele nouă luni ale anului 2023, BRD a continuat să sprijine mediul de afaceri din România, fiind un finanțator activ atât pentru companiile eligibile în cadrul programului IMM Invest Plus, cât și pentru beneficiarii programelor naționale sau ai celor de fonduri nerambursabile UE. În cadrul programului IMM Invest Plus, producția de credite a înregistrat o creștere de 31% față de anul precedent, ajungând la 1,97 miliarde RON, comparativ cu 1,50 miliarde RON pentru primele 9 luni ale anului 2022.

În plus, BRD este angajată în construirea unei economii sustenabile, oferind finanțare sustenabilă în valoare de 1,57 miliarde de lei în primele nouă luni ale anului 2023. Eforturile și excelența sa au fost recunoscute recent de Asociația pentru Promovarea Eficienței Energetice în Construcții (ROENEF) și Romanian Green Building Council (RoGBC) prin premiul pentru „Dezvoltarea programului de credite ipotecare verzi”, acordat pentru produsul de credit ipotecar Habitat Verde.

Bază de depozite solidă

Depozitele clienților au ajuns la 60,6 miliarde de lei la sfârșitul lunii septembrie 2023, în creștere cu 9,8% față de 30 septembrie 2022, cu un avans de 7,2% YoY pe segmentul retail și de 14,7% YoY pe segmentul non-retail.

În contextul unor dobânzi ridicate și, implicit, al unei remunerări competitive, depozitele la termen ale persoanelor fizice continuă să mențină un ritm de creștere ridicat, de 81% în dinamică anuală, la finalul lunii septembrie 2023, în timp ce pe segmentul companii s-au înregistrat intrări nete mai mari din partea clienților companii mari (+21,2% YoY) și, într-o măsură mai mică, din partea IMM-urilor (+6,2% YoY).

Digitalizare accelerată

Adoptarea digitală continuă să crească, așa cum o reflectă creșterea continuă a numărului de utilizatori ai aplicației de mobil, You BRD, care a ajuns la 1,33 milioane la 30 septembrie 2023, în creștere cu 36% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Funcționalitățile You BRD au continuat să fie îmbunătățite în cursul trimestrului trei din 2023, diverse facilități noi fiind adăugate aplicației. În plus, durata fluxurilor este optimizată continuu, de exemplu, la o medie de 19 minute pentru deschiderea online a relației cu clientul și de 20 de minute pentru creditarea online.

Foto 266366028 © Vlad Ispas | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: