Profit net de peste 1 mld. lei pentru Grupul BRD în primele nouă luni din 2022
Reading Time: 4 minuteProfitul net al Grupului BRD s-a ridicat la 1.016 milioane lei în primele nouă luni din 2022, fiind cu 10,3% mai mare față de nivelul din aceeași perioadă a anului trecut.
Venitul net bancar al Grupului BRD a fost de 2.541 milioane lei în primele nouă luni, în creștere cu 9,8% în dinamică anuală. Creșterea de 12,2%, față de perioada similară a anului trecut, a veniturilor nete din dobânzi se datorează avansului solid al volumelor, precum și ratelor dobânzilor în creștere.
„Bazându-se pe o activitate comercială dinamică și amplă, BRD a realizat, la finalul primelor nouă luni ale acestui an, o performanță financiară solidă. Venitul net bancar a crescut pe fondul unor volume mai mari și unor dobânzi de piață în creștere, încorporând, în același timp, remunerarea semnificativ crescută a depozitelor clienților noștri. În ciuda unei importante presiuni inflaționiste, creșterea cheltuielilor operaționale a fost temperată printr-o disciplină riguroasă a cheltuielilor. Costul riscului a fost ținut sub control, confirmând calitatea și sănătatea portofoliului. Prin urmare, BRD a obținut o rentabilitate a capitalurilor proprii ridicată, la un nivel apropiat de 17%. BRD își reafirmă angajamentul de a fi un partener de încredere, pe termen lung, pentru clienții săi și economia românească, deosebit de necesar într-un context caracterizat de incertitudini.“
François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale
Veniturile nete din comisioane au înregistrat un avans de 1,9% în dinamică anuală, consecință a unui volum mai mare de operațiuni cu carduri și a vânzărilor în creștere de produse de asigurare, contrabalansat parțial de venituri mai mici din servicii de e-banking, dată fiind migrarea clienților retail la noua aplicație de mobile banking gratuită, You BRD.
Celelalte venituri au marcat și ele creșteri solide (+13,4% față de perioada similară a anului trecut) datorită creșterii consistente a activităților de tranzacționare și de vânzări pe toate categoriile de produse.
Cheltuielile operaționale au totalizat 1.276 milioane lei în primele nouă luni ale anului 2022 (față de 1.198 milioane lei în primele nouă luni ale anului 2021), în creștere cu 5% în dinamică anuală, excluzând contribuțiile plătite la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție (69,2 milioane lei vs 49,4 milioane lei în 2021).
Sub presiunea inflației și în condițiile unei piețe a muncii în continuare tensionată, cheltuielile cu personalul s-au majorat cu 5,2% față de 30 septembrie 2021, în urma creșterilor salariale și a modificărilor la nivelul altor beneficii (în special tichetele de masă), majorare parțial echilibrată de tendința descrescătoare a numărului angajaților, în condițiile optimizării amprentei teritoriale a rețelei de unități. Alte costuri au crescut cu 4,9% față de perioada similară a anului trecut din cauza cheltuielilor mai mari cu unele servicii externalizate și IT&C.
Per total, Grupul BRD a înregistrat o creștere a venitului operațional brut de 13,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Ca urmare, raportul cost/venit s-a îmbunătățit cu 2,2 puncte procentuale, până la 47,5% pe primele nouă luni ale anului 2022, în scădere de la 49,6%, nivel înregistrat în perioada similară a anului precedent (dacă excludem contribuțiile cumulate la Fondurile de Garantare a Depozitelor și de Rezoluție).
Rentabilitatea capitalurilor proprii a fost de aproape 17%, în comparație cu nivelul de 13% obținut în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește indicatorii de risc de credit, nivelurile acestora reflectă calitatea foarte bună a portofoliului de credite. Rata creditelor neperformante a rămas la nivelul minim record de 2,6% (față de 3,2% la sfârșitul lunii septembrie 2021), iar gradul de acoperire cu provizioane a continuat să crească până la 78% (față de 75% la finalul lunii septembrie 2021). În primele nouă luni din 2022, costul net al riscului a înregistrat o cheltuială netă cu provizioanele de 37 milioane de lei (în raport cu o reluare în venituri de 42 milioane de lei în primele nouă luni din 2021), determinată de constituiri aferente portofoliului performant ca urmare a tendințelor macro-economice, în timp ce portofoliul neperformant a fost o sursă de recuperări constante în decursul anului.
Creditarea, în creștere cu 11,5%
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, au crescut cu 11,5% în dinamică anuală, la 30 septembrie 2022. Pe segmentul retail, creșterea de 3,2% a fost susținută atât de segmentul persoane fizice, cât și de cel al clienților companii mici.
Creditele pentru locuințe au rămas principalul motor, cu o creștere consistentă, de 21% în dinamică anuală, a producției noi în primele nouă luni ale anului, în timp ce creditarea pentru consum a fost rezilientă, așa cum o reflectă cota de piață cvasi-stabilă în contextul unei piețe care încetinește.
Finanțările acordate companiilor au înregistrat o performanță notabilă (+30,9% față de 30 septembrie 2021) determinată atât de activitatea impresionantă pe segmentul IMM-urilor (+49,5% față de 30 septembrie 2021), cu credite în valoare de 1,4 miliarde lei aprobate în cadrul programului IMM Invest, care a fost operational până la sfârșitul lunii iunie 2022) și o creștere solidă a creditelor acordate companiilor mari (+22,4% față de 30 septembrie 2021). Activitatea de leasing a înregistrat, de asemenea, o creștere importantă, +12,2% față de 30 septembrie 2021.
Depozitele clienților au atins 55,2 miliarde lei la finalul lunii septembrie 2022, în creștere cu 2,5% față de perioada similară a anului 2021, într-o piață tensionată din punctul de vedere al lichidității. Avansul depozitelor retail a provenit în special din intrările în creștere în conturile la vedere în valută ale clienților persoane fizice și în depozitele la termen în lei, în contextul unor rate de dobândă majorate. Depozitele marilor clienți corporativi au crescut cu 6% față de 30 septembrie 2021, în condițiile unui avans solid al depozitelor în lei.
BRD a fost participant activ (cu o cotă medie de piață de 40%) la distribuirea celor trei emisiuni de obligațiuni guvernamentale Fidelis, destinate investitorilor de retail, care au avut loc în primele nouă luni ale anului 2022, o valoare de 1,8 miliarde lei fiind subscrisă prin intermediul rețelei băncii.
BRD a făcut pași importanți înainte către un parcurs complet digitalizat pentru clienți prin fluxul 100% online de emitere a cardurilor de credit, accesibil pe site-ul BRD și prin intermediul aplicației online banking You BRD, precum și prin serviciul de plăți instant oferit clienților persoane fizice în You BRD. Adopția digitală a crescut în continuare, așa cum arată numărul semnificativ mai mare de utilizatori ai aplicației de mobil You BRD, care, la data de 30 septembrie 2022, se apropia de 1 milion.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz