Finanțe Stiri

Profit net de 694 mil. lei pentru BRD în primul semestru din 2024

2 aug. 2024 6 min

Profit net de 694 mil. lei pentru BRD în primul semestru din 2024

Reading Time: 6 minute

În prima jumătate a anului 2024, venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 5,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ridicându-se la 1.968 milioane lei.

Veniturile nete din dobânzi, principalul factor care a contribuit la creștere, au marcat un avans de 7,3% an/an în S1 2024, având în vedere o activitate comercială dinamică pe toate segmentele de activitate, oarecum temperat de costul mai ridicat al finanțării. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 6,5% față de anul trecut, în principal datorită intensificării activității cu cardurile, creșterii numărului de transferuri și contribuției mai mari din partea serviciilor de custodie și brokeraj, pe fondul participării active în cadrul campaniilor Fidelis. În timp ce utilizarea canalelor digitale este în continuă creștere, veniturile din tranzacțiile cu numerar au continuat să scadă. Alte venituri bancare (-7,9% în dinamică anuală) au fost influențate în principal de constituirea unui provizion limitat excepțional în T1 2024 și de modificarea metodei de evaluare a portofoliului de credite a BRD Finance, la valoarea justă în T2 2024, în timp ce activitatea de tranzacționare și-a menținut contribuția pozitivă la venituri.

Cheltuielile operaționale au crescut cu 8,9% față de anul trecut în S1 2024, evoluție determinată în principal de noua taxă pe cifra de afaceri, costurile cu personalul și efectul de bază legat de diminuarea contribuției cumulate la fondurile de garantare a depozitelor și de rezoluție în T2 2023. Pe o piață competitivă a talentelor, costurile cu personalul au crescut cu +7,0% an/an, comparativ cu S1 2023, determinate de salarii fixe mai mari și de alte ajustări ale pachetelor de compensații si beneficii. Pentru anul 2024, contribuția cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție a fost redusă la 43,5 milioane lei, de la 68,1 milioane lei în 2023. Cu toate acestea, impactul pozitiv al acestei reduceri de costuri a fost anulat de departe de noua taxă de 2% din cifra de afaceri, în valoare de 61,8 milioane RON pentru S1 2024 (calculată și plătită trimestrial pe baza rezultatelor efective). Creșterea categoriei „alte costuri” reflectă, în principal, creșterea cheltuielilor IT ce susțin progresul pe harta noastră digitală.

Venitul operațional brut al Grupului BRD a ajuns la 940 de milioane de lei în S1 2024 (+2,4% față de S1 2023), iar raportul cost/venit a crescut integral ca urmare a noii taxe (52,2% în S1 2024 față de 50,7% în S1 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătățit de la 50,7% în S1 2023 la 49,1% în S1 2024.

Calitatea portofoliului de credite a rămas solidă în prima jumătate a anului, rata creditelor neperformante (NPL*) situându-se în jurul nivelului minim record, ajungând la 2,2% la sfârșitul lunii iunie 2024 (în ușoară creștere de la minimul istoric de 1,9% de la sfârșitul anului 2023), în timp ce gradul de acoperire a creditelor neperformante se află la un nivel confortabil (77,3% în iunie 2024 față de 75,9% la sfârșitul anului 2023). Costul net al riscului a înregistrat o alocare netă de provizioane de 90,8 de milioane de lei în S1 2024, comparativ cu eliberarea netă de provizioane de 5,2 milioane de lei în S1 2023, reflectând un nivel mai apropiat de cel caracteristic de-a lungul unui ciclu economic.

Rezultatul net al Grupului BRD s-a ridicat la 694 milioane de lei (față de 768 milioane de lei în S1 2023), în timp ce rentabilitatea capitalurilor proprii, ROE, a ajuns la 16% în S1 2024.

„În prima jumătate a anului, BRD a obținut o performanță comercială puternică pe toate segmentele de business. Portofoliul nostru de credite a crescut cu +14% în termeni anuali, bazându-se pe o contribuție puternică atât din partea segmentului companii, cât și a celui de retail. Am rămas un susținător activ al IMM-urilor, însoțindu-ne clienții pentru a-și îndeplini proiectele diverse, inclusiv prin implicarea în diverse programe guvernamentale de sprijin. Finanțările noi în cadrul IMM Plus au atins 3 miliarde lei în S1 2024, semnificativ peste perioada similară a anului trecut. Creditarea pe segmentul companiilor mari a menținut, de asemenea, o creștere impresionantă, de 27% în termeni anuali, datorită parteneriatului puternic și recunoașterii valorii pe piață. Producția de credite pentru persoane fizice a fost foarte solidă, atingând volume record, de 5,2 miliarde RON (+51% față de anul trecut în S1 2024), cu o producție mai mare atât pentru creditele de consum, cât și pentru locuințe, demonstrând orientarea puternică a BRD către client. Mai mult, BRD a continuat să-și demonstreze angajamentul de a sprijini tranziția către sustenabilitate. Până la finalul lunii iunie 2024, finanțările sustenabile cumulate ale BRD pe ultimii 3 ani au ajuns la aproape 1,1 miliarde euro, depășind deja obiectivul ambițios de 1 miliard euro, stabilit inițial pentru finalul anului 2025.”

Maria Rousseva, CEO al BRD Groupe Société Générale

Creditare în creștere pentru BRD

Soldul creditelor nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, a ajuns la 45 miliarde de lei la sfârșitul lunii iunie 2024, reflectând o creștere de două cifre, de +14% in termeni anuali, depășind performanța pieței, determinată în principal de activitatea excelentă pe segmentul corporate, în timp ce creșterea creditării pe segmentul retail a continuat să accelereze.

Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu +8,5% an/an la finalul lunii iunie 2024, cu o contribuție solidă atât din partea persoanelor fizice, cât și a clienților companii mici.

Volumele de credite nou acordate persoanelor fizice au înregistrat o creștere record, ajungând la 5,2 miliarde de lei (+51% an/an în S1 2024), susținută de cifre solide atât pentru creditele de consum (+38% an/an în S1 2024), cât și pentru creditele pentru locuințe (+68% an/an în S1 2024). Întreprinderile mici au contribuit, de asemenea, la creșterea segmentului, soldul creditelor nete înregistrând un avans de +46,1% an/an la sfârșitul lunii iunie 2024, ca urmare a îmbunătățirii proceselor de creditare și a ofertei de produse, dar și a performanțelor bune în cadrul programelor guvernamentale.

Creditarea pe segmentul companii a continuat să înregistreze o performanță puternică (soldul creditelor nete +22,3% an/an la finalul lunii iunie 2024), alimentată atât de IMM-uri (+14,3% an/an), cât și de companii mari (+26,9% an/an). BRD sprijină în continuare afacerile românești prin implicarea activă în programe guvernamentale și acordarea de noi finanțări companiilor care îndeplinesc criteriile specifice de eligibilitate. La finalul lunii iunie 2024, creditele nou aprobate prin programul IMM Plus au ajuns la 3,1 miliarde lei, +90% în termeni anuali față de S1 2023. În plus, activitatea de leasing a menținut un ritm de creștere substanțial (+20,3% an/an la sfârșitul lunii iunie 2024).

La finalul lunii iunie 2024, volumul cumulat al finanțărilor sustenabile BRD aferent ultimilor 3 ani a ajuns la aproape 1,1 miliarde euro, depășind deja obiectivul de 1 miliard de euro stabilit inițial pentru finalul anului 2025. În plus, tranzacția de referință SRT – de transfer sintetic al riscurilor semnificative, din T1 2024, încheiată între BRD și IFC (membră a Grupului Băncii Mondiale) va permite BRD să stimuleze finanțarea proiectelor de sustenabilitate de impact din România prin acordarea de împrumuturi de peste 300 de milioane euro destinate inițiativelor legate de climă și întreprinderilor mici deținute de femei.

Grupul BRD contează pe o bază solidă și diversificată de depozite, în creștere continuă, +12,0% an/an față de sfârșitul lunii iunie 2023, asigurând sursa stabilă pentru creșterea creditării. Depozitele retail au înregistrat un avans solid de +10,8% față de anul trecut, având în vedere dinamica puternică continuă a depozitelor la termen. Depozitele companiilor au crescut cu +14,3% în termeni anuali, beneficiind de intrări nete ridicate din partea clienților IMM (+15,2% an/an, la sfârșitul lunii iunie 2024), urmate de o creștere solidă din partea clienților companii mari (+13,8% an/an, la sfârșitul lunii iunie 2024).

Portofoliul de produse de economisire BRD încorporează și o ofertă diversificată de soluții de investiții prin intermediul celor 12 fonduri de investiții administrate de subsidiara BRD Asset Management, care a înregistrat o creștere solidă de +45,7% față de anul trecut a activelor administrate, la finalul lunii iunie 2024, ajungând pe prima poziție pe piața OPCVM-urilor („Organismelor de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare”) pentru prima dată în existența sa.

Mix de prezența fizică și canale la distanță

BRD oferp un mix de prezență fizică și canale la distanță pentru distribuția produselor și serviciilor sale în toată țara. La 30 iunie 2024, rețeaua băncii a ajuns la 389 sucursale, față de 441 sucursale la 30 iunie 2023, și un număr crescut de zone self-service 24/7 (212 vs. 169 la 30 iunie 2023, în mai mult de jumătate din sucursalele sale).

În ceea ce privește oferta digitală, BRD a adăugat noi funcționalități aplicației sale de mobil și platformei web. Printre cele mai recent lansate se numără programul de fidelizare cashback adresat clienților BRD ce dețin carduri și schimburile valutare intrabancare între conturile proprii, disponibile 24/7/365. Aplicația You BRD continuă să crească și ca număr de utilizatori, atingând un prag de aproape 1,6 milioane, în creștere cu +20% an/an, la finalul lunii iunie 2024.

În iunie 2024, BRD a lansat un canal digital prin care micii fermieri pot accesa creditele APIA direct pe site-ul său. Noul canal de distribuție online se adresează nevoii de dinamism și flexibilitate a fermierilor.

Foto: 266366028 © Vlad Ispas | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: