Stiri

Profesorii sunt de părere că examenele de admitere organizate de colegiile naționale vor duce la inechitate

4 aug. 2022 2 min

Profesorii sunt de părere că examenele de admitere organizate de colegiile naționale vor duce la inechitate

Reading Time: 2 minute

În cazul în care colegiile naționale își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ, afirmă aproape 70% dintre cadrele didactice consultate de World Vision România. Totodată, fundația atrage atenția că o astfel de măsură este neconstituțională și discriminatorie fiindcă limitează accesul la învățământ obligatoriu, de calitate pentru toți copiii.

Datele au fost extrase dintr-o consultare publică cu privire la proiectul Legii Învățământului Preuniversitar, adresată de World Vision România către cadrele didactice din toate ciclurile de învățământ. La consultarea fundației au răspuns aproape 3.400 de respondenți în perioada 25-31 iulie.

Încrederea în Legile Educației

79% dintre cadrele didactice chestionate de World Vision România vor să participe în mare și în foarte mare măsură la dezbaterea despre proiectele pentru legile învățământului. În același timp, 93% cred că vocea lor contează doar în mică măsură sau nu contează deloc.

De asemenea, 83% dintre profesori nu cred deloc sau cred doar într-o mică măsură că pentru educație va fi alocat 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, cum prevede actualul proiect al Legii Învățământului Preuniversitar.

Admiterea la liceu și excelența

Doar 29% dintre profesorii respondenți consideră că elevii din mediile vulnerabile își păstrează aceleași șanse de admitere dacă colegiile naționale își vor face propria selecție printr-un examen distinct de admitere. În schimb, 67% dintre respondenți spun despre copiii din mediile dezavantajate că nu vor mai avea aceleași șanse ca în prezent, iar 5% au preferat să nu-și exprime un punct de vedere.

Totodată, 70% dintre profesori consideră ar trebui să existe clase/grupe de excelență și în alte unităţi de învățământ liceal, pe lângă colegiile naționale.

Bacalaureat și liceele profesionale

În privința Bacalaureatului, 82% dintre cadrele didactice vor ca proba de specialitate a examenului să rămână obligatorie. 16% nu sunt de acord cu obligativitatea acesteia, iar 2% nu și-au exprimat poziția.

Peste jumătate (52%) dintre profesori susțin ca liceele profesionale să poată păstra și alte filiere, precum cea teoretică sau vocațională. Doar 38% sunt de acord cu eliminarea acestora.

Prevenirea abandonului școlar

87% dintre cadrele didactice sunt de acord ca, în lege, să fie reglementat un program de tip „Școală după Școală“ (ȘdȘ) cu masă caldă dedicat școlilor vulnerabile. În actualul proiect, programul de ȘdȘ și masa copiilor sunt prevăzute în secțiuni diferite, nu și integrate împreună.

În același timp, 78% dintre profesori sunt de acord ca școlile vulnerabile să primească finanțare suplimentară care să se adauge la costul standard per elev, cum este prevăzut în proiectul de lege.

„În clipa de față avem îngrijorări legitime că proiectul pentru Legea Învățământului Preuniversitar se concentrează prea puțin pe asigurarea de șanse echitabile pentru toți copiii la un învățământ de calitate. Dacă ne uităm la ceea ce ne spun profesorii, vedem că nu le clar cum această lege le va schimba cariera didactică și managementul școlar. World Vision România va transmite către Ministerul Educației toate datele și observațiile la care am ajuns în urma consultării a mii de profesori și elevi. 93% dintre profesorii consultați de noi nu mai au aproape deloc speranțe că vor fi ascultați. Ministerul Educației are acum șansa să le arate că nu este așa și că recomandările și vocile lor contează“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: