Stiri

Problema bullyingului în școli. Ce resurse au elevii și profesorii

9 sept. 2022 2 min

Problema bullyingului în școli. Ce resurse au elevii și profesorii

Reading Time: 2 minute

În ultimul an, în cadrul unui proiect demarat de Asociația Politeia, zeci de eleve și elevi de la mai multe școli și licee din București și Ilfov au învățat să vorbească despre problema bullyingului, așa cum o percep și o trăiesc ei. Prin intermediul unor ateliere de teatru, ideile lor au prins viață, au fost filmate și distribuite mai apoi altor elevi și profesori, iar acum, experiența lor este disponibilă în mod gratuit oricui vrea să învețe mai mult despre problema bullyingului și cum poate fi ea combătută în școală și nu numai. În cadrul proiectului „Intervenție civică prin teatru: Ateliere antibullying” a fost elaborat și un ghid pentru cei care vor să realizeze la rândul lor astfel de activități în școli.

Bullyingul este un fenomen care afectează tot mai mulți copii și tineri din România, iar efectele de ordin fizic, emoțional și social sunt extrem de grave. În acest context, odată cu începerea noului an școlar, resursele pentru cei care vor să lupte cu acest fenomen pot fi deosebit de utile. Elevii pot urmări o serie de materiale video realizate de colegi de vârsta lor – experiențe împărtășite, modele comportamentale, exemple de cum poți combate fenomenul de bullying și cum poți interveni atunci când vezi o situație de bullying. În același timp, cadrele didactice care vor să lucreze la clasă cu elevii pentru a combate bullyingul au acum la dispoziție un ghid detaliat din care pot afla pas cu pas cum pot face asta.

„Pentru noi, să lucrăm cu zeci de tineri și profesori folosind o metodă nonformală a fost o provocare importantă și succesul acestui exercițiu ne încurajează să dăm mai departe ce am învățat, sperând să vedem replicat acest model de lucru. Am văzut cât de liber și deschis se exprimă copiii pe o temă atât de delicată atunci când au la dispoziție instrumente potrivite. Am văzut, de asemenea, cât de bine au fost primite filmele realizate de ei, pe baza ideilor și experiențelor lor, la proiecțiile pe care le-am realizat în școli și licee. Și toată lumea a apreciat utilitatea acestor videoclipuri, mai ales că până acum nu au fost disponibile foarte multe materiale video despre bullying în limba română.”, a declarat Mihai Vasile, președintele Asociației Politeia și expert în politici publice.

Exercițiile descrise în ghidul publicat de Asociația Politeia au fost dezvoltate de Mădălina Brândușe și Andrei Șerban, actori cu experiență în implementarea metodei Teatrului Forum, și au fost testate în cadrul atelierelor organizate în patru școli din București și Ilfov. Materialul poate fi descărcat de pe site-ul dedicat proiectului, de la adresa https://teatru.politeia.ro/materiale/, iar clipurile realizate de elevele și elevii care au participat în proiect pot fi urmărite în secțiunea video a site-ului.

Teatru Forum este o metodă de teatru interactiv care a fost dezvoltat în 1960 de către dramaturgul Augusto Boal. Teatru Forum oferă putere oamenilor să vorbească, să ia atitudine, iar în cele din urmă, să dobândească instrumente care să-i ajute să chestioneze, să combată și să depășească opresiunea. La nivel social, Teatru Forum și pedagogia critică au rolul de a reechilibra balanța de putere dintre cei puternici și cei fără putere.

Mai multe informații despre proiect pot fi găsite pe www.teatru.politeia.ro .

Proiectul a fost derulat de Asociația Politeia în parteneriat cu Școala Generală nr. 1 Ciorogârla, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” Ciorogârla cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este de a contribui la combaterea fenomenului de bullying în școli.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: