Analize Stiri

Prima zi de școală: 7 din 10 profesori din mediul rural se declară foarte pregătiți, însă doar un sfert dintre elevi se simt la fel

9 sept. 2024 4 min

Prima zi de școală: 7 din 10 profesori din mediul rural se declară foarte pregătiți, însă doar un sfert dintre elevi se simt la fel

Reading Time: 4 minute

Înainte de prima zi de școală, șase din zece cadre didactice se declară ca fiind foarte motivate să își îndeplinească responsabilitățile și să contribuie la creșterea calității educației în mediul rural, potrivit unui sondaj realizat de Fundația World Vision România în rândul profesorilor și elevilor. Prin comparație, doar 35% dintre tineri au exprimat un nivel moderat de motivație, iar 15% au declarat că sunt puțin sau chiar deloc motivați.

Referitor la pregătirea pentru noul an școlar, 7 din 10 profesori consideră că sunt foarte pregătiți pentru provocările didactice ale noului an. Doar un sfert dintre elevi (24%) se consideră foarte pregătiți. Aceste diferențe confirmă că elevii pot se confruntă incertitudini și dificultăți mai mari în adaptarea la cerințele anului școlar.

Sondajul arată clivajul între perspectivele cadrelor didactice și ale elevilor: motivație (cadre didactice – 59% foarte motivate vs elevi – 35% exprimă un nivel moderat de motivație) și pregătire (cadre didactice – 70% foarte pregătiți vs elevi – 24% foarte pregătiți și 57% moderat pregătiți);

În prag de nou an școlar, printre resursele lipsă identificate de profesori se numără: materialele didactice – 55%, personalul specializat (consilier, psiholog, mediator) – 35%, mobilierul – 31% și rechizitele pentru elevi – instrumente de scris (29%), caiete (20%) și ghiozdane (17%).

„Vedem cum răspunsurile sondajului nostru subliniază un contrast important între optimismul și percepția privind pregătirea cadrelor didactice, pe de o parte, și provocările întâmpinate de elevii din aceste zone, pe de altă parte. Un aspect îngrijorător este că, în ciuda eforturilor cadrelor didactice de a oferi o educație de calitate și de a atrage resurse, infrastructura școlară și resursele disponibile sunt adesea insuficiente. Profesorii sunt nevoiți să îndeplinească roluri multiple în lipsa personalului specializat necesar, fapt ce le limitează capacitatea de a se dedica în mod optim activităților educaționale esențiale. Lipsa materialelor didactice, a personalului specializat și a mobilierului adecvat reprezintă provocări semnificative care afectează direct calitatea educației. Un alt aspect important este tranziția elevilor de la gimnaziu la liceu, care este adesea marcată de dificultăți suplimentare din cauza lipsei de resurse, a suportului limitat pentru teme și a dificultăților de pregatire la materiile de bază. Aceste probleme sunt exacerbate de contextul economic și social defavorizant al comunităților rurale.”

Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România

Cât costă educația gratuită din România?

Trei din zece părinți spun că banii abia le ajung de la o lună la alta, în timp ce 8% dintre părinții din mediul rural au ales să întrerupă școala temporar sau definitiv pentru unul sau mai mulți copii, pentru a face față cheltuielilor. Majoritatea părinților (51%) au cel mult 10 clase, ceea ce ne face să credem că nu vor putea să le ofere sprijin educațional copiilor lor.

Trei sferturi (73%) dintre profesori spun că se confruntă ocazional, des sau foarte des cu situații în care părinții nu își permit să achiziționeze copiilor rechizite pentru școală.

În cazul unui sfert dintre copiii din mediile defavorizate (23%), mâncarea pentru masa de seară nu ajunge pentru toți membrii familiei, cei mici fiind nevoiți să renunțe la masă în favoarea celor mari sau a adulților care muncesc.

Pentru 22% dintre copii, masa primită prin ,,Programul Național Masă Sănătoasă” este singura masă a zilei.

Fundația World Vision reiterează faptul că investiția în educație generează încasări importante la bugetul de stat – la fiecare leu investit în educația unei persoane cu studii masterale, statul încasează opt lei, echivalentul unui randament de 700%.

Cum arată infrastructura școlară și cea digitală

În privința infrastructurii școlare, 49% dintre cadrele didactice consideră școala ca fiind foarte pregătită să își primească elevii, iar 34% spun că pregătirea este mai degrabă moderată. Printre resursele lipsă identificate de profesori se numără materialele didactice (55%), personalul specializat – consilier, psiholog, mediator – (35%) și mobilierul (31%).

Pe de altă parte, elevii percep infrastructura școlară ca fiind relativ satisfăcătoare, 4 din 10 elevi evaluând-o ca fiind neutră și satisfăcătoare (39%).

Aproximativ 35% dintre cadrele didactice consideră că școala este bine dotată cu echipamente digitale, iar 18% o consideră foarte bine dotată. În același timp, 44% dintre profesori se simt foarte pregătiți pentru integrarea tehnologiei în predare, iar 47% se declară moderat pregătiți.

Cu privire la infrastructura digitală a școlii, elevii au perspective variate: 47% dintre aceștia consideră că școala este moderat pregătită, indicând o percepție că resursele digitale sunt adecvate, dar ar putea beneficia de îmbunătățiri suplimentare. În același timp, 32% dintre elevi consideră că școala este foarte bine pregătită, sugerând o apreciere pozitivă a suportului și echipamentului digital disponibil.

În ceea ce privește competențele digitale ale profesorilor, 47% dintre elevi consideră că aceștia sunt moderat pregătiți, iar 28% spun că sunt foarte pregătiți.

Programele World Vision România pentru sprijinirea copiilor din comunitățile defavorizate

World Vision România desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 33 de ani de prezență în România a ajutat sute de mii de copii și adulți, din aproape 900 de comunități situate în 41 județe.

Start în educație este cel mai amplu program de educație timpurie din România. În cadrul acestuia, 120.000 de copii primesc un ghiozdan echipat cu materiale educaționale și peste 23.000 de părinți beneficiază de cursuri de parenting. World Vision România a extins programul cu donații de kit-uri educaționale pentru 1.500 de grădinițe și cursuri de formare pentru 3.500 de educatori.

Pâine și Mâine este un program dedicat pregătirii cadrelor didactice, managementului școlar și copiilor pentru a face față mai bine tranziției de la ciclul primar la gimnaziu. Prin acest program, World Vision România urmărește să reducă decalajele educaționale și să asigure un sprijin suplimentar pentru elevi, printr-o masă caldă în școală și două ore de educație remedială.

Vreau în clasa a 9-a susține de peste 15 ani sute de elevi din mediul rural să-și continue educația la liceu. În contextul în care, aproape 16.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au finalizat anul școlar sau nu au fost înscriși automat de către școli la Evaluarea Națională 2024, World Vision România, prin intermediul acestui program, oferă resurse educaționale și financiare pentru a preveni abandonul școlar și pentru a facilita accesul la educație de calitate pentru toți elevii. Programul include mentorat, consiliere și sprijin pentru pregătirea la examenul de Evaluare Națională și Bacalaureat.

Foto: 123807612 | Back School © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: