5 speakeri internaționali de top din SUA, Marea Britanie și Ucraina precum și 16 specialiști din România și Republica Moldova au luat parte la prima Conferință de E-Commerce & Digital Marketing GPeC SUMMIT în Republica Moldova. În paralel cu evenimentul a avut loc o expoziție a afacerilor online și a furnizorilor de servicii de comerț electronic și marketing digital.
Conferința a fost deschisă de reprezentanții organizatorilor – Andrei Radu, CEO & Founder GPeC și de Mila Malairău, directorul executiv al AmCham Moldova – care au evidențiat importanța organizării unui astfel de eveniment pentru dezvoltarea industriei locale, industrie care se bucura de un potențial enorm de dezvoltare în următorii ani.
„Un lucru interesant e că tehnologia evoluează într-un ritm atât de alert încât, chiar dacă suntem la început de drum în Republica Moldova, recuperăm destul de repede decalajul. Moldova are un potențial foarte mare de a crește, iar antreprenorii înțeleg cu adevărat că online-ul este un canal de care dacă te ocupi îți aduce la un moment dat mai multe vânzări decât offline-ul și cu un efort ceva mai mic.” a declarat Andrei Radu.
“Ceea ce urmărim este să dezvoltăm comerțul electronic, capacitatea de a vinde pe online. Noi am identificat industriile care fac împreună ecosistemul comerțului electronic. Noi suntem interesați să fim competitivi cu produsele noastre pe piețele externe, dar și de a oferi cumpărătorilor moldoveni bunurile importate prin comerț electronic.” a adăugat Mila Malairău.
Prima sesiune a conferinței, a fost dedicată oportunităților pieței de comerț electronic din Republica Moldova așa cum au fost ele identificate de unul dintre cei mai importanți jucători din sfera de logistica si curierat, FAN Courier. Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier, a subliniat că, pentru a se putea dezvolta în mod consistent, magazinele online trebuie să dispună de o gamă variată de produse, ceea ce aduce clienți noi pe site și mai multe comenzi. „Ca să ne adaptăm la diferențele culturale ale diferitor țări, trebuie să ne autoeducăm, întotdeauna să ascultăm nevoile clienților. Ele sunt unele standardizate, în funcție de industrie, iar altele punctuale.”
Prima sesiune de dezbateri a avut ca temă „Logistică, Fulfillment și Curierat: provocările comerțului electronic din Moldova, soluții și oportunități de creștere”. În acest context, Vadim Buzdugan, CEO Smart.md, a menționat importanța genului acesta de eveniment pentru antreprenori și pentru startul în comerț electronic, el însuși fondând magazinul online în 2013, în urma unui eveniment similar, începând cu electrocasnice și extinzând gama cu mobilă, fashion, sport și mai ales, importul de branduri pe care clienții nu le găsesc în Republica Moldova.”
Legat de oportunitățile viitoare, Bogdan Colceriu, CEO Frisbo, a specificat că: “Piața din Republica Moldova este abia la început. Intrarea în UE va însemna o piață mai mare pentru orice magazin online din Republica Moldova și, la fel, pentru orice magazin online din Europa să poată vinde mai ușor în Moldova. Lucrurile se vor simplifica foarte mult”.
Totodată, Mihai Burunciuc, Policy Manager AmCham Moldova, a precizat:„Pe teritoriul Republicii Moldova, 80-90% din mărfurile comandate online sunt achitate cu prezență fizică: fie prin intermediul cardului, fie în numerar. Legat de achitarea online pe ciclul închis, legislația prevede în mod expres că nu este nevoie să fie eliberat bon fiscal, este suficient documentul electronic primar emis în momentul achitării. În cazul achitării fizice, legislația fiscală obligă comerciantul să aibă asupra sa aparatul de casă mobil și terminalul”.
Principalele idei expuse pe scenă de către invitații internaționali la aceasta prima ediție au vizat:
Pe piața din Republica Moldova lipsesc unele oportunități care există în România, dar sunt alte soluții, ca de exemplu Meta, a accentuat în intervenția sa Bianca Vlaston, Regional Meta Lead Balkans Httpool în cadrul panelului dedicat Instrumentelor de Digital Marketing pentru creșterea vânzărilor online. “Când te apuci să faci campanie, prioritizarea obiectivului este cea care îți dictează și măsurătorile ulterioare, și optimizările pe care le faci în funcție de rezultatul obținut. Dacă vrei să lansezi un produs nou, nu te apuci să faci campanie de vânzare, ci trebuie să o dublezi cu o campanie de awareness, pentru că vei avea rezultate proaste.”
Totodată, canalele care generează cash instant ar trebui să fie prioritizate de către afacerile aflate la început de drum: canale care generează vânzări cât mai repede, cele de publicitate plătită, gen Google, FB. PR, branding, campanii de SEO, a completat George Rășchior, General Manager SINAPS Marketing
Conform declarației doamnei Felicia Jereghi, Managing Director Indigo Grup studiile recente, arată că în Republica Moldova cel mai mult atrage atenția digitalul, pe locul doi sunt televiziunile, iar pe trei – influencerii, care le conferă foarte multă încredere consumatorilor.
Interesul de a află și de a înțelege modul în care se vinde un produs, cât de utile și în ce mod se pot folosi instrumentele de marketing digital sunt cruciale pentru succesul unei afaceri în mediul online sau pentru migrarea unui business offline către online – și această migrare necesitând la fel de multe cunoștințe și poate chiar mai multe conform spuselor luiIgor Strechi, CTO Purple Media
Daniel Spiridon, VP Business Development and Strategy eMAG a subliniat din nou potențialul de dezvoltare al Republicii Moldova în ceea ce privește dezvoltarea de afaceri în mediul digital: „Comerțul electronic este un domeniu în care noi vedem o foarte mare creștere, foarte mult potențial în condițiile în care se vorbește mai mult negativ decât pozitiv despre tot ce se întâmplă la nivel economic.”
Antreprenorii din Republica Moldova prezenți pe scenă în cadrul panelului Experiences from Moldova au povestit succesele lor dar și pașii pe care i-au întreprins până a ajunge la nivelul la care sunt acum, precum și oportunitățile de dezvoltare pe care le au la îndemână pe piață locală: Alexei Panin (Digital Business Director MAIB), Julia Allert, Victor Nistorică (CEO Brutăria Bardar), Vlad Vedrașco (Digital Advertising Expert) au împărtășit provocările dar și oportunitățile pe care le-au valorificat în dezvoltarea business-urilor pe care le conduc.
Grupul TeraPlast a inaugurat în această săptămână noua fabrică de folii stretch Opal, situată în parcul industrial din Sărățel. Cu…
Datorită cererii peste așteptări în cadrul campaniei de Black Friday 2024 pe platforma eMag, TAROM anunță suplimentarea cu 1.500 de…
Xiaomi anunță astăzi promoțiile de Black Friday ce oferă pasionaților de tehnologie oportunitatea de a achiziționa produse remarcabile la prețuri…
CPE România, lider global în soluții de tehnologie pentru retail, aviație și logistică, anunță cu mândrie o etapă de transformare…
Cea de-a 14-a ediție a celui mai așteptat eveniment de shopping din an, Black Friday, a început la ora 7:15…
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…