Prima cooperativă țărănească digitală din România a avut venituri de 100.000 de euro în primul an
Reading Time: 3 minuteObor21, prima cooperativă țărănească digitală din România ce oferă acces la produse naturale, neprocesate, pe baza unui concept nou pe piața noastră – meatbooking – rezervare înainte de sacrificare a fost lansată chiar înainte de debutul pandemiei și a înregistrat venituri de 100.000 de euro în primul an de activitate.
Rețeta unică apărută într-un context favorabil pentru piața de online a generat vânzări peste așteptări chiar și după eliminarea restricțiilor, aducând Obor21 la o cifră de afaceri de 100.000 de euro după 10 luni.
Contextul imprevizibil al anului 2020 a generat o creștere accelerată în comerțul online, românii urmărind să se aprovizioneze online cu o gamă mult mai largă de produse, mai ales din categoria celor esențiale. De asemenea, evoluția pieței arată un interes tot mai crescut către produse proaspete cu o trasabilitate clară, cât mai puțin procesate. Acestea au fost motoarele principale de creștere pentru Obor21.ro, prima cooperativă țărănească digitală din România.
Dinamica vânzărilor a fost determinată și de o creștere constantă a numărului clienților și, simultan, a valorii comenzilor acestora, ajungând la o medie de 230 lei/client. După primele luni de funcționare, clientul Obor21.ro s-a conturat ca fiind o persoană cu vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani, cu venituri medii și peste medii, preocupată de un stil de viață sănătos, pasionată de gătit, de a experimenta gusturi noi. Totodată, o caracteristică de bază a clienților este preocuparea pentru un stil de viață responsabil, care planifică distribuția alimentelor cumpărate și fac achiziții în consecință. 54% dintre clienții care comandă sunt femei.
„Obor21.ro este puntea digitală dintre sat și oraș, care oferă acces la carne autentică de la țară, în condiții sanitar-veterinare de secol XXI, iar țăranii crescători de animale au piață de desfacere și venituri fiscalizate. Grija pentru mediu reprezintă o preocupare, astfel că rezervarea cărnii înainte de sacrificare este atât garanția pentru prospețime, cât și soluția pentru consumul responsabil, sustenabil, fără pierderi și fără sacrificări nejustificate”, a explicat Florian Mateiță, cofondator Obor21.
Focus pe consum responsabil
Un alt factor care a contribuit la succesul cooperativei digitale a fost achiziția de noi clienți prin recomandare. 1 client din 6 a recomandat Obor21 după prima comandă sau a revenit în shopul online. Valoarea coșului mediu a crescut cu 20% în perioada sărbătorilor, respectiv aprilie și decembrie. În medie se adaugă 5 produse în coș (3-6 kilograme), iar cele mai populare sunt cele din mânzat (70%), după care urmează carnea de oaie și capră (10%), restul comenzilor fiind pentru specialități, respectiv zahana.
De asemenea, pentru a asigura un procent de peste 98% a cărnii distribuite după sacrificare, fondatorii Obor21 au dezvoltat parteneriate în industria HoReCa. Astfel, lunar, un procent de 30-40% dintre clienți sunt din zona B2B – restaurante și băcănii tradiționale -, procentul variind în funcție de comenzile B2C.
Pentru 2021, fondatorii Obor21 vizează extinderea zonei de livrare în afara ariei București-Ilfov și, în măsura posibilităților logistice, diversificarea portofoliului către noi categorii de produse, care să susțină conceptul de cooperativă țărănească digitală. Printre acestea se numără produse lactate, dar și o categorie de legume și fructe.
„Explorăm posibilitatea de a ne extinde către alte zone din țară, însă pentru noi este important să rămânem fideli conceptului Obor21 și să asigurăm trasabilitatea produsului. Perspectivele sunt încurajatoare, având în vedere și schimbarea comportamentului clientului, care a rămas orientat către confortul comenzilor online chiar și după ridicarea restricțiilor”, a precizat Florian Mateiță.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz