Previziuni Zenith: crestere 1,9% in 2015
Reading Time: 3 minutePiata de publicitate a inregistrat o crestere de 3,6% in 2014 si, potrivit celui mai recent raport Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast, investitiile in publicitate vor inregistra o crestere de 1,9% in 2015, ajungand ca pana la sfarsitul anului sa cumuleze 403,9 milioane USD.
Foto: Dreamstime
Mobile-ul este de departe sectorul cu cea mai spectaculoasa crestere. Specialistii Zenith estimeaza ca mediul acesta va deveni din ce in ce mai vizibil in consumul de publicitate intre 2014 si 2017, determinat de raspandirea dispozitivelor mobile si a inovatiilor tehnologice cu beneficii pentru publicitate.
Cu toate acestea, cota mobile-ului din consumul de publicitate ramane mult in urma cotei acestuia din consumul de media. Publicitatea pe mobile va atinge o cota de 1% din tot consumul de publicitate din Romania in 2015 si 7% din investitiile in digital. Acesta lucru se datoreaza partial faptului ca o mare parte din publicitatea conventionala din display nu functioneaza bine in mobile.
Evolutia investitiilor in publicitate si a PIB-ului 2014 – 2017 (%)
In comparatie cu display-ul de tip desktop, banner-ele din mobile necesita mai mult spatiu din ecran si sunt considerate mult mai intruzive.
Exista insa o zona in care display-ul digital s-a dovedit a fi de succes in mobile, si aceasta este social media. Facebook si Twitter si-au restructurat rapid diversele operatiuni pentru consumul de mobile si publicitate. Social media furnizeaza un exemplu bun pentru ceea ce inseamna adaptarea in mobile.
Per ansamblu, mediul digital, inregistreaza cea mai spectaculoasa si sustinuta crestere anuala (+12% in 2014 vs. 2013) si se preconizeaza o evolutie constanta de 10% in urmatorii 2 ani.
Display-ul detine in continuare cea mai mare parte din investitiile in mediul digital (84%), totusi search-ul castiga teren, avand cresteri importante: +19% (2014 vs 2013) si +24% (2015 vs 2014).
TV-ul ramane mediul cu cea mai mare pondere in investitiile din publicitate in Romania (63.5%), lucru care se va mentine si in urmatorii ani. Urmeaza Digital-ul cu o cota de piata de 13,6% (care si-a castigat din 2013 pozitia secunda in top) si Outdoor-ul cu 10,7%.
Presa scrisa cumuleaza 6% din totalul investitiilor in publicitate, Radio-ul o urmeaza indeaproape cu 5.8%, iar Cinema-ul detine o mica parte (0.4%).
Ponderea investitiilor media 2014 (%)
La nivel de macro-categorii, top-ul este destul de echilibrat, primele 5 categorii acoperind mai mult de jumatate din piata.
Categoria FMCG – non alimentare cuprinde produse de uz casnic, produse de igiena personala
Categoria Cosmetice cuprinde produse de infrumusetare
La nivel global, publicitatea va creste cu 5% in 2015, atingand un prag de 545 miliarde de US$, si cu 6% in 2016.
Economia globala asteapta o imbunatatire (FMI prezice o crestere globala de 3,8% de 2015, de la 3,3% in 2014), insa piata de publicitate are ca termen de comparatie un 2014 puternic, marcat de Jocurile Olimpice, Cupa Mondiala si alegerile din USA . Cresterea consumului global de publicitate va fi putin sub pragul de 5,1% la sfarsitul anului 2014.
In ceea ce priveste Zona Euro, investitiile in publicitate au scazut cu 15% intre 2007 si 2013.
Franta si Germania sunt cele mai stabile piete, cunoscand o scadere de doar 3%.
Pe de alta parte, cel mai puternic afectate au fost asa-numitele piete “periferice” – Grecia, Portugalia, Spania si Irlanda, piete care au scazut cu 49% in aceasta perioada, dar care isi revin in 2014. Pe parcursul urmatorilor ani, este de asteptat ca tarile acestea sa depasesca considerabil cresterea medie a Zonei Euro. Redresarea lor ajuta investitiile din publicitate a Zonei Euro sa cresca cu 0.8% in 2014 (de la scaderea de 2,9% inregistrata in 2013).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz