Analize

Prețul mediu real al locuințelor în România a scăzut cu 11,3% față de 2014, raportat la evoluția salariului mediu

Reading Time: 2 minute

Prețul mediu al locuințelor în România a scăzut cu 11,3%, în valoare ajustată cu evoluția salariului mediu, comparativ cu 2014, nivelul de minim de la care a pornit ciclul imobiliar actual, conform studiului de piață trimestrial al The Concept – Analiza pieței rezidențiale din România în T1 2023.

Totodată, Indicele Puterii de Cumpărare este în scădere la nivel național, ceea ce înseamnă că, pe medie, locuințele din România au devenit mai accesibile în T1 2023 în comparație cu anul trecut. În T1 2023 I.P.C. a ajuns la 1,65 la nivel național, cel mai mic nivel înregistrat în datele noastre.

Cu toate acestea, datele arată că numărul unităților individuale tranzacționate în T1 2023 la nivel național este în scădere cu 23,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, de la 42.657 la 32.634. În același ton, capitala țării înregistrează o scădere de aproximativ 21,5% a tranzacțiilor unităților individuale de la 12.947 la 10.146 unități tranzacționate.

Chiriile au crescut în toate orașele mari, iar în termeni investiționali, randamentul mediu brut al investițiilor imobiliare a crescut de asemenea. La garsoniere randamentul brut a crescut în majoritatea orașelor mari în T4 2022, ajungând la valori între 4,3% în Cluj-Napoca, respectiv 6.96% în București. Apartamentele cu două camere, aduc și ele, de asemenea, un randament crescut, în majoritatea orașelor mari, ajungând la valori între 4.23% în Cluj, respectiv 6,55% în București.

Cele mai accesibile locuințe din România dintre orașele mari sunt în București, Indicele Puterii de cumpărare indicând un raport de 1,34 pentru T1 2023, urmate îndeaproape de Timișoara (I.P.C. 1.56) și Iași (I.P.C. 1.61). Trecând de Brașov și Constanța, (I.P.C. 1.97, respectiv 2), ajungem la orașul cel mai scump din acest punct de vedere, Cluj-Napoca, ce înregistrează o valoare de 2.27 a raportului, păstrându-se constantă în ultimii ani.

“Trăim o perioadă cu multe provocări în care este ușor să iei decizii bazându-te doar pe știri negative pe care le vezi la tot pasul. Cu acest raport trimestrial ne dorim să îi ajutăm pe cei ce au o nevoie imobiliară, fie ea de locuire sau de investiție, să ia deciziile cu încredere că economia României și piața ei imobiliară au un potențial latent fantastic de creștere în următorii ani. Cifrele din acest raport o arată.”

Daniel Tudor, CEO The Concept

Impactul creșterii dobânzilor

În primul trimestru din 2023, creșterea IRCC și ROBOR au pus presiune majoră pe cei ce au credite și i-au făcut pe cei ce doreau să facă acest pas să se mai gândească. Raportul The Concept arată, însă, că dobânzile influențează mai puțin de jumătate din investitori, majoritatea având puterea necesară de a cumpăra cu cash.

Printre datele analizate se numără prețul mediu al locuințelor în România, în valoare reală, ajustată cu inflația și în valoare ajustată cu evoluția salariului mediu, cele mai accesibile locuințe din România, raportul cash vs. credit la nivel național în achizițiile rezidențiale, randamentul mediu brut al investițiilor imobiliare la garsoniere, 2 și 3 camere, numărul unităților individuale tranzacționate în T1 2023 la nivel național și accesibilitatea locuințelor în raport cu Indicele Puterii de Cumpărare.

Fondată în 2011, The Concept oferă soluții integrate de Vânzări, Marketing, Consultanță, Social Media și Studii de piață pentru dezvoltatori și investitori importanți din piața imobiliară. Echipa The Concept, ce numără aproximativ 30 de consultanți și colaboratori apropiați, a gestionat vânzările a peste 70 de ansambluri rezidențiale, depășind 3.000 de apartamente și case vândute.

Team

Recent Posts

Neoversity, o nouă platformă educațională, caută să rezolve criza orientării în carieră a Gen Z

Pentru tinerii din România, incertitudinea în carieră începe devreme: peste 40% dintre elevii de 15 ani nu au un plan…

10 ore ago

Maxim istoric de Black Friday 2024 prin canalele Băncii Transilvania

Numărul tranzacțiilor realizate prin canalele Băncii Transilvania – cu cardurile BT și la POS-urile băncii – a ajuns la maxim…

o zi ago

Black Friday la eMAG cu rezultate impresionante. Creștere de 22%, vânzări de aproape 900 milioane lei

A 14-a ediție de Black Friday la eMAG a stabilit noi recorduri, când peste 647.000 de clienți au comandat 3,2…

o zi ago

Românii au comandat de peste 800 de milioane de lei de pe eMAG până la 19:30

Cea de-a 14-a ediție de Black Friday la eMAG a depășit toate estimările. Până la ora 19:30, 566.000 de clienți…

2 zile ago

Hidroconstrucția se pregătește de ieșirea din insolvență

Hidroconstrucția, cel mai mare antreprenor român în domeniul construcțiilor hidroenergetice, anunță că se indreaptă pe drumul spre redresare prin definirea…

2 zile ago

Aproape 900.000 de tranzacții în magazinele online de Black Friday. Plăți de peste 550 milioane lei

PayU GPO România, unul din principalii procesatori de plăți online a organizat și anul acesta, de Black Friday, un eveniment…

2 zile ago