PR-ul, o functie de leadership
Reading Time: 4 minute<p> <strong>Alina Stanciu este Managing Director la Ogilvy PR</strong></p> <p> </p> <p> <strong>Moare sau nu PR-ul?</strong><br /> PR-ul nu moare, ci se consolideaza intr-o piata mult mai matura. Din 2009 asistam la disparitia unui modelul nesustenabil de PR in care se punea prea mare pret pe vizibilitate si prea putin pe continut, in care spectaculozitatea unui program de PR conta mai mult decat capacitatea sa de a sustine obiectivele de business ale organizatiei. Acest model a fost gresit si in 2006 si in 2008 si in 2010, doar ca in contextul economic al ultimilor doi ani acest lucru a devenit evident. Noul context forteaza intreaga piata sa adopte modelul corect de a dezvolta programe de relatii publice care raspund obiectivelor de business si construiesc o reputatie solida, menita sa creasca valoarea companiei in ochii investitorilor. Practic, valoarea unei companii poate sa creasca pe masura ce sunt implementate programe de eficientizare a resurselor si poate sa scada cu fiecare situatie de criza gresit gestionata. Ca atare, programele de comunicare corporate – fie ca este vorba de comunicare interna, comunicare B2B, crisis management sau CSR – trebuie sa rezolve probleme de business si sa sustina strategia pe termen lung a companiei, in timp ce programele de brand communications trebuie sa sustina planul de marketing al organizatiei. Analizand evolutia investitiei in PR a clientilor locali si multinationali in perioada 2009-2010, am remarcat o crestere a procentului companiilor locale si a companiilor B2B care au adoptat acest model sustenabil cu rezultate vizibile la nivelul businessului.<br /> </p> <p> <strong>Cum crezi ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?</strong><br /> Pana acum, PR-ul era considerat functie de management, insa in urmatorii ani PR-ul trebuie vazut ca functie de leadership. Din perspectiva comunicarii corporate, acest lucru inseamna, in primul rand, o viziune sustenabila asupra businessului si un management activ al reputatiei companiei in raport cu principalii sai stakeholderi – actionari, consumatori, autoritati, experti, ONG-uri, mass-media sau comunitati locale. De asemenea, presupune alinierea organizatiei la aceasta viziune printr-un proces de implicare a angajatilor in dezvoltarea companiei in directia sustenabilitatii. Este cunoscut faptul ca principalii factori care influenteaza reputatia corporate sunt leadership-ul si succesul financiar, alaturi de reponsabilitatea si onestitatea fata de consumatori, insa aceasta influenta se va accentua in urmatorii ani – atat in Romania, cat si la nivel global, iar interesul oamenilor de afaceri pentru reputatia organizatiilor pe care le conduc va creste semnificativ pe masura ce stakeholder-ii companiei vor incepe sa sanctioneze drastic lipsa leadership-ului, a responsabilitatii si onestitatii. Din perspectiva comunicarii de brand, cata vreme familia si prietenii de pe Facebook, bloggerii si membrii diverselor comunitati online sunt surse de informare mai credibile decat expertii si purtatorii oficiali de cuvant, PR-ul trebuie sa continue sa isi exercite puterea de a influenta opinii si de a integra brandul in conversatia consumatorilor. "Digital Influence" devine din ce in ce mai mult parte integranta a comunicarii unei marci. Pentru a sustine acest proces de reinventare a PR-ului ca functie de leadership va fi nevoie de o mai mare investitie in research si inovatie, precum si de metode de evaluare mai performante care sa demonstreze ROI si sa ofere liderilor date concrete referitoare la impactul pe care programele de PR il au la nivelul businessului lor.<br /> </p> <p> <strong>Care a fost cea mai importanta lectie pe care ai invatat-o, ca om de PR, in ultimii doi ani?</strong> <br /> Perioada 2009-2010 a fost o continua lectie si cred ca am invatat foarte multe lucruri despre industria noastra, despre business-ul clientilor, despre reactiile oamenilor in cazuri extreme. Si am invatat foarte multe despre capacitatea extraordinara de adaptare atat la nivelul organizatiilor, cat si la nivel individual. Ceea ce a caracterizat intregul context economico-social si politic a fost impredictibilitatea. Businessurile au fost nevoite sa faca fata celor mai neasteptate situatii si celor mai neasteptate reactii din partea stakeholderilor, ceea ce a reprezentat o provocare pentru agentiile de comunicare. Rapiditatea cu care trebuie sa ne adaptam a fost principala lectie a recesiunii: intr-un timp scurt am fost nevoiti sa ne schimbam modul de a gandi, atitudinea si chiar organizatia propriu-zisa, ca apoi – in functie de masurile autoritatilor sau de evolutia businessului – sa le ajustam din nou.<br /> <br /> </p> <p> <strong>Cum te astepti sa evolueze lucrurile, anul acesta, in industria de PR?</strong><br /> Anul 2011 a inceput intr-un ritm alert in Ogilvy PR, insa lunile ianuarie si februarie nu sunt, in general, reprezentative pentru felul in care evolueaza o piata. Evolutia companiilor de servicii in 2011 va depinde foarte mult de evolutia celorlalte industrii, de suportul pe care companiile din diferite sectoare il vor avea din partea autoritatilor si de masurile luate pentru redresarea economiei. Desi dificil de estimat cum va evolua piata la nivelul intregului an, planurile noastre iau in considerare cresterea cererii de servicii in aria de comunicare business to business, comunicare de criza, comunicare institutionala si digital influence. De asemenea, consultanta la nivel de CEO care in acesti ani a a avut un rol foarte important va continua sa creasca. Acestea sunt, de altfel, arii in care echipa Ogilvy PR are o bogata expertiza.<br /> </p> <p> <strong>Ogilvy PR</strong><br /> Cifra de afaceri (2009): peste 3,3 mil. EUR (sursa: Ministerul de Finante)<br /> <strong>Portofoliu de clienti</strong>: LG Electronics, Heineken Romania, TAROM, PeliFilip, Adrem Invest, INTRALOT, Sonae Sierra, J&B, FrieslandCampina.</p> <p> </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”http://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz