PR-ul nu e mort, PR-ul se transforma
Reading Time: 3 minute<p> <strong>Gabriela Lungu este Managing Partner la The Practice</strong><br /> <br /> <strong>Moare sau nu PR-ul?</strong><br /> PR-ul nu numai ca nu moare, dar devine una dintre cele mai importante discipline ale comunicarii. Si nu este de mirare, in contextul de astazi in care nu “paid media”, ci “earned media” este modul de comunicare pe care si-l doreste orice brand. PR-ul este si a fost dintotdeauna despre “earned media”! De altfel, pana nu demult, cand spuneai “earned media” spuneai in exclusivitate PR. PR-ul a devenit atat de important astazi (din ratiuni evidente ce tin in primul rand de credibilitatea mesajului si de implicarea publicului, dar si de costuri) incat toate agentiile de comunicare, fie ele de advertising, de digital, sau chiar de media, au inceput sa faca tot felul de proiecte de PR. Nici nu stiu cate realizeaza ca ceea ce fac uneori este de fapt… PR (meseria noastra este prea putin cunoscuta specialistilor celorlalte discipline). O dovada pentru interesul crescut al altor comunicatori cu privire la PR este cel mai puternic festival de comunicare din lume, cel de la Cannes, unde la PR Lions peste 50% din inscrieri (campanii de PR), au venit de la agentii non-PR.</p> <p> Ce ne spune asta – pe langa faptul ca PR-ul ca disciplina este in crestere? Pai… ca PR-ul – ca industrie de aceasta data – nu sta tocmai bine! Se inteteste competitia! Se pune in mod legitim o intrebare: sunt agentiile de PR pregatite sa faca fata competitiei in planul ideilor cu agentiile de advertising, de digital, de media, in conditiile in care toti specialistii in comunicare fac campanii pentru a avea un "share of voice" cat mai mare din mult dorita “earned media”? Din pacate in multe cazuri, agentiile de PR fiind companii formate din project manageri si relationisti, oameni mai degraba de "metoda" decat de "inovatie", stau prost la capitolul creativitate. Multe agentii inca nici nu considera ca fac parte din businessul de idei… Ele nu vin cu "concepte", ci cu “proceduri”. Inchipuiti-va cum ar arata agentiile de advertising fara departamentele de creatie, doar cu cele de client service si eventual planning! Cam asa sunt si agentiile de PR fara oameni de PR creativi. Din fericire in Romania sunt agentii de PR care inteleg asta. Cred ca avem – in comparatie cu multe alte tari din Europa – un procent chiar marisor de companii de relatii publice care pariaza pe cartea creativitatii. N-au departamente de creatie, ci consultanti creativi: un fel de account manager, planner si creativ 3 in 1. Si functioneaza de minune! Cand oamenii de PR, care inteleg cel mai bine mecanismele “earned media”, adauga know-how-ului lor valoros si creativitatea, inovatia, inventivitatea, comunicarea tinde spre excelenta!<br /> Concluzionez intr-o nota “elitista”, parafrazand o piesa binecunoscuta din folclorul urban, cantata de Margineanu (n.a. Mihai Margineanu, “Jana era croitoreasa”): PR-ul nu e mort, PR-ul se transforma.<br /> </p> <p> <strong>Cum crezi ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?</strong> <br /> Desi intrebarea este despre viitor, ea ma duce inevitabil inapoi in timp. Cat din ce vedem azi in business, comunicare si PR era predictibil acum cinci ani? Acum cinci ani cand industria era in plina dezvoltare si aparea cate un start-up de PR in fiecare luna, cand toata lumea ar fi ras la auzul cuvantului “recesiune”, cand nimanui nu-i pasa inca de online si daca nu apareai in presa scrisa degeaba faceai media relations, cand in Romania existau numai cativa bloggeri care scriau doar de placere, cand international Facebook abia se deschidea pentru publicul larg si Twitter abia se lansa…Multe s-au intamplat in ultimii cinci ani (Pana si agentia mea, The Practice, s-a “intamplat” tot in acesti ani!) si inca si mai multe se vor intampla in urmatorii cinci. Schimbarile in plan economic, fragmentarea tot mai mare a publicului, modificareamentalitatii oamenilor cu privire la consum, precum si a modului in care se raporteaza la mijloacele de comunicare si le folosesc vor schimba fundamental nu doar industria noastra, ci si profesia noastra, PR-ul ca disciplina. Cum anume? Greu de prezis cu adevarat, dincolo de clisee – am face doar scenarii fanteziste. Ceva totusi va ramane mereu la fel – esenta meseriei noastre: “Relatiile publice ajuta organizatiile si publicurile lor sa se adapteze unele la altele” (definitia data de PRSA). Noi, cei din PR, avem sansa, menirea, iar cei mai buni dintre noi si pregatirea de a fi cei care ii ajuta pe ceilalti sa se “acomodeze”, sa se “potriveasca”. In vremurile acestea de mari transformari nu mi-as dori nicio alta profesie!<br /> <br /> <br /> <strong>The Practice</strong><br /> <strong>Cifra de afaceri</strong> (2009): 1,2 mil. EUR<br /> <strong>Cifra de afaceri</strong> (2010): 1.2 mil. EUR<br /> <strong>Portofoliu de clienti</strong>: Avon, Carpatcement, Cord Blood Center, Eurocopter, GlaxoSmithKline, Gusto/Phoenix, Hochland, Liebrecht&wooD, Medsana, RMGC, Starbucks, Stefanini TeachTeam, Smartree, Varta, VES Sighisoara<br /> </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”http://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz