PR-ul, în ecuația comunicării
Reading Time: 3 minuteCare mai este rolul PR-ului în contextul transformărilor radicale prin care trece industria de comunicare? Pascal Beucler, un profesionist cu 30 de ani de experiență în domeniu, ne oferă câteva răspunsuri. de Loredana Săndulescu
Care este specificul industriei franceze de PR?
Cred că modelul francez seamănă destul de mult cu cel românesc, în sensul că suntem două țări latine. Apoi, atât în Franța, cât și în România există multe agenții locale, foarte puternice. Din punctul de vedere al structurii, noi, francezii, avem ceva specific, și anume biroul de presă, care a luat amploare datorită industriei de fashion și lux. Este ceva ce nu există pe piața anglo-saxonă.
Care este starea blogosferei franceze și cum relaționează agențiile de PR cu ei?
Pe zona de comunicare de brand, bloggerii sunt foarte importanți, îi cunoaștem, avem legături cu cei mai influenți dintre ei, pe domenii, monitorizăm și analizăm tot ce se întâmplă în blogosferă. Dacă la început făceam delimitări demografice, acum trăim în era „afinităților selective“, cu oameni uniți de o pasiuni comune care nu au legătură cu rasa, vârsta, sexul, naționalitatea. Avem o cartografiere a sectoarelor de blogging, urmărim cine este influent și cine nu. Suntem prima companie din Franța care, în urmă cu 10 ani, a creat o divizie specială, în cadrul Publicis Consultants – Net Intelligenz – cu oameni care lucrează exclusiv pe zona de digital și social media.
Cum se finanțează bloggerii?
Există două căi de finanțare: în mod transparent sau nontransparent, dar asta nu se întâmplă doar în Franța. Sunt bloggeri foarte cunoscuți care au reclame, bannere în mod transparent, sunt însă și bloggeri care primesc bani sau alte beneficii de la branduri pentru a ambala materiale promoționale sub forma unor texte de opinie. Este o problemă de etică profesională. Cred că în jur de 10-15% dintre bloggeri nu sunt complet „curați“ în privința opiniilor pe care le scriu, uneori nu ești sigur dacă e opinia lor sau reclamă mascată. Astfel de situații însă sunt uneori demascate de cititori. Internetul este o mare agora în care balanța puterilor este cea mai mare de pe Pământ.
Care mai este locul PR-ului în tot acest context complex?
Ce facem noi în ziua de azi nu se mai numește Public Relations, ci People Relations, o artă și o știință totodată. Este o știință deoarece avem nevoie de capacitatea de a înțelege tehnologia pentru a face „data-driven PR“, un PR născut din înțelegerea și folosirea informațiilor pe care le avem la îndemână. Este o artă deoarece doar emoția este cea care mișcă oamenii.
Care rămâne rolul PR-ului în contextul integrării despre care se tot vorbește în industria de comunicare?
Cred că PR-ul joacă mai mult ca niciodată un rol central în ecuația comunicării, compusă acum din: IQ (inteligență rațională), TQ (inteligență tehnologică) și EQ (inteligență emoțională). Cred că noi, oamenii de PR, stăpânim foarte bine toate aceste trei dimensiuni ale ecuației. În ceea ce privește integrarea, conceptul acesta este foarte interesant din punctul de vedere al businessului și pentru a le face clienților viața mai ușoară. Dar dacă integrarea înseamnă dezintegrare, dacă PR-ul își pierde identitatea, atunci este periculos. Depinde de noi să ne menținem poziția pe piață, să colaborăm cu celelalte discipine, dar să ne asigurăm că rămânem ceea ce suntem.
Ce fel de calități sunt necesare pentru a face acum o carieră în PR?
Cred că trebuie să recrutăm oameni din afara PR-ului. Este o tendință pe care o observăm deja în agenții din țările nordice care au recrutat experți în mediu, CSR, nutriție, sănătate. Trebuie să atragem oameni cu specializări diferite care să se ocupe de problemele specifice cu care clienții se confruntă acum. Nu în ultimul rând, trebuie recrutați oameni care știu ce înseamnă și cum să folosească social media.
Pascal Beucler, licențiat în istorie și științe lingvistice, cu un master în lingvistică și studii postuniversitare în semio-lingvistică, s-a alăturat în 1987 echipei Intelligences, o filială a Publicis, al cărei Managing Director a devenit în 1992. În 1994 a fost numit partener la Publicis Consultants și apoi General Manager al Carré Noir în 2001. Este profesor asociat la CELSA (Paris IV Sorbona) și profesor invitat la HEC. În 2005, a fost numit vicepreședinte al Publicis Consultants / Worldwide.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz