PPC a realizat investițiile totale de 2,6 miliarde de euro în 2023, inclusiv achiziția operațiunilor Enel din România, cu o creștere semnificativă înregistrată în nivelul investițiilor CAPEX în energie regenerabilă și în distribuție.
Grupul a avut EBITDA recurent de 1,3 miliarde de euro în 2023, în creștere cu 35%, ca urmare a contribuției mai mari a activității de distribuție și a achiziției operațiunilor Enel în România. Pe o bază pro forma, luând în considerare contribuția operațiunilor din România pentru întregul an 2023, EBITDA recurentă a ajuns la 1,5 miliarde de euro.
„2023 a fost un alt an crucial pentru PPC, cu rezultate puternice, progrese în planul nostru privind energia regenerabilă, reducerea amprentei noastre de carbon și încheierea unei achiziții majore care ne oferă oportunitatea de a deveni un jucător de top în Europa de Sud-Est pentru utilități curate și infrastructură critică. Restabilim distribuirea dividendelor după 10 ani, ca urmare a transformării majore a PPC care a început în 2019. Acum am asigurat aproape 70% din capacitatea reziduală necesară pentru a ne atinge obiectivul pentru 2026 privind capacitatea de energie regenerabilă, reducând substanțial riscul de execuție al planului nostru. Continuăm să profităm de poziția noastră integrată, care a oferit reziliență în rezultatele noastre, având în același timp angajamentul natural pentru investițiile noastre în domeniul energiilor regenerabile. Strategia pe care am urmat-o a început să dea roade și suntem încrezători că îndeplinirea planului nostru va crește în cele din urmă și mai mult valoarea pentru acționarii noștri, clienții noștri și societate.”
Georgios Stassis, președinte și director executiv al Public Power Corporation (PPC)
Rezultatele din 2023 au fost afectate de elemente excepționale de 32 de milioane de euro în total, legate în principal de provizioane pentru plăți compensatorii.
Profitul înainte de impozitare s-a ridicat la 622 de milioane de euro, comparativ cu pierderile de 26 de milioane de euro din 2022, în principal ca urmare a îmbunătățirii profitabilității operaționale.
Rezultatele înainte de impozitare au fost, de asemenea, influențate pozitiv de câștigul de 234 milioane de euro înregistrat în urma achiziției operațiunilor Enel din România, evidențiind evaluarea atractivă obținută de PPC în tranzacție.
Profitul înainte de impozitare din 2023 include câștigul de capital de 124 milioane de euro din vânzarea fostelor activități legate de cărbune către statul grec, care a fost înregistrat în rezultatele financiare din T2 2023. Profitul net de anul trecut s-a ridicat la 485 de milioane de euro, de la pierderi de 9 milioane de euro în 2022.
PPC a menținut un grad de îndatorare (datorie netă/ EBITDA pro-forma) de 2x, cu mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, datoria netă fiind de 3,2 miliarde de euro la 31 decembrie 2023.
Ca urmare a transformării majore care a început în 2019, PPC reîncepe distribuția de dividende după 10 ani. Consiliul de Administrație va propune Adunării Generale Anuale a acționarilor un dividend de 0,25 euro/acțiune.
Capacitatea instalată a PPC în surse regenerabile a ajuns la 4,6 GW la sfârșitul anului 2023, având în prezent proiecte de 2,8 GW în total în stadiul „În construcție” sau „Gata de construcție”, o capacitate care corespunde cu aproximativ 70% din nivelul rezidual necesară pentru atingerea obiectivului stabilit pentru 2026.
În afară de creșterea organică, PPC a urmărit oportunități suplimentare în domeniul energiilor regenerabile, intrând într-un acord strategic cu Intrakat Group pentru dezvoltarea în comun a unui portofoliu de surse regenerabile de 2,7 GW, având în prezent un portofoliu brut de proiecte de aproximativ 18 GW.
PPC și-a crescut capacitatea de energie regenerabilă la 4,6 GW în 2023, în urcare cu 32%, investind în același timp 0,8 miliarde de euro în proiecte de energie regenerabilă și distribuție, o majorare de 61% față de 2022. În același timp, PPC și-a redus și mai mult emisiile de CO2 de tip Scope 1 cu 34%, de la 14,8 milioane de tone în 2022 la 9,7 milioane de tone în 2023, făcând un alt pas decisiv către un portofoliu de generare mai verde. Aceste eforturi s-au reflectat și în ratingul CDP, care a crescut la B- în 2023, marcând o îmbunătățire cu patru trepte.
Pentru 2024, PPC reiterează țintele comunicate la Capital Markets Day din ianuarie 2024, în ciuda prețurilor mai mici de pe piața angro, având în vedere reziliența businessului său integrat, așa cum s-a întâmplat în condiții extraordinare (COVID, criză energetică). Mai exact, PPC se așteaptă la un EBITDA recurent de 1,7 miliarde de euro.
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…