Stiri Companii

PPC anunță EBITDA de 1,35 mld. euro în primele 9 luni din 2024

13 nov. 2024 5 min

PPC anunță EBITDA de 1,35 mld. euro în primele 9 luni din 2024

Reading Time: 5 minute

PPC a avut o performanță solidă și în trimestrul al treilea, continuând tendința pozitivă din cele două trimestre anterioare.

În primele 9 luni ale anului 2024, PPC anunță un nivel ajustat al profitului operațional înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizări (Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation – EBITDA) de 1,348 miliarde de euro, susținut de contribuția crescută a Diviziei de Distribuție, de îmbunătățirea profitabilității modelului integrat de afaceri și de adăugarea operațiunilor din România, precum și a celor de la Kotsovolos.

Profitul net ajustat a fost de 305 milioane de euro, în creștere față de 178 milioane de euro în primele 9 luni ale anului 2023. Profitul net ajustat după deducerea nivelului aferent participațiilor minoritare s-a ridicat la 241 milioane de euro, comparativ cu 144 milioane de euro în aceeași perioadă a anului trecut.

Poziția financiară a rămas solidă, în ciuda accelerării investițiilor. PPC a menținut un grad de îndatorare (datoria netă/EBITDA ajustată pe ultimele 12 luni, până în septembrie 2024) de 2,7x, cu mult sub plafonul autoimpus de 3,5x, datoria netă fiind de 4,604 miliarde de euro la 30 septembrie 2024.

„Rezultatele financiare solide din primele 9 luni ale anului 2024 confirmă reziliența modelului nostru de afaceri, care are la bază dezvoltarea unui portofoliu de producție de energie verde și flexibilă, orientarea către client, precum și digitalizarea și îmbunătățirea rețelelor de distribuție. Deja avem 4,9 GW de capacitate în RES în funcțiune, cu un portofoliu semnificativ de proiecte în dezvoltare, de peste 20 GW. Dintre acestea, 3,8 GW sunt fie în construcție, fie pregătite pentru construcție și se află într-o fază foarte avansată. Ne-am dublat investițiile comparativ cu anul trecut, menținând în același timp o poziție financiară puternică. Realizările noastre de până acum ne permit să reiterăm obiectivul pentru 2024 de EBITDA ajustat de 1,8 miliarde de euro și un profit net de 0,35 miliarde de euro.”

Georgios Stassis, Președinte și CEO al PPC

PPC a realizat investiții de 1,6 mld. euro, inclusiv în România

Investițiile în proiectele verzi, în cele de distribuție și în digitalizare au continuat să crească, în conformitate cu strategia PPC de a deveni o companie de utilități sustenabilă, cu o capacitate mai mare de energie regenerabilă (RES) și rețele de distribuție îmbunătățite.

Investițiile totale au atins 1,6 miliarde de euro, inclusiv cele în proiectele din România, cu o creștere semnificativă în activitățile de distribuție și RES, în conformitate cu planul PPC de a crește ponderea energiei curate în mixul său de producție și de a îmbunătăți și digitaliza rețelele de distribuție. Investițiile în energii regenerabile, în generarea flexibilă de electricitate, în distribuție și digitalizare au crescut la 1,3 miliarde de euro, reprezentând aproximativ 80% din investițiile totale, incluzând sumele investite în România.

Capacitatea instalată în RES a ajuns la 4,9 GW la sfârșitul lunii septembrie 2024, comparativ cu 3,8 GW în septembrie 2023. În trimestrele următoare, se așteaptă o creștere semnificativă a capacității instalate în RES datorită unui portofoliu de proiecte de 3,8 GW aflate în faza de construcție, gata de construcție sau în stadiul de licitație.

Producția pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 30% în primele 9 luni din 2024 față de aceeași perioadă din 2023, ajungând la 2,3 TWh, reprezentând 15% din producția totală a PPC. Drept urmare, intensitatea emisiilor de CO2 (Tip 1) a scăzut cu 10,5% față de primele 9 luni din 2023.

Pe de altă parte, producția din surse regenerabile de energie a crescut cu 44% în primele 9 luni din 2024 comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ajungând la 4,8 TWh și reprezentând 31% din producția totală a PPC.

Activitatea de retail

Cererea de electricitate în Grecia a crescut cu 5,7% (estimare PPC) în primele 9 luni ale anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, în principal din cauza vremii mai calde, atât în Grecia, cât și în România, în special în lunile de vară. În România, cererea de electricitate a crescut cu 4% în primele 9 luni din 2024 față de aceeași perioadă din 2023, pe baza datelor Transelectrica.

Cota medie de piață a PPC în retailul de electricitate din Grecia a scăzut la 51% în primele 9 luni din 2024, de la 57% în perioada similar din 2023, în special din cauza reducerii cotei de piață în rândul clienților de înaltă tensiune, ca urmare a încheierii unor contracte fixe vechi. În Sistemul Interconectat, cota de piață a scăzut la 51% în septembrie 2024 (de la 54% în septembrie 2023). Pe tipuri de tensiune, cota medie de piață a fost de 18% (de la 44%) pentru Înaltă Tensiune, 35% (de la 34%) pentru Medie Tensiune și 65% (față de 65%) pentru Joasă Tensiune, pe baza datelor EnEx. În România, cota medie de piață a PPC în vânzările de electricitate a fost de 16%, pe baza datelor ANRE și Transelectrica.

Activitatea de generare

În ceea ce privește producția, cota medie de piață a PPC în Grecia a scăzut la 35% în primele nouă luni din 2024 de la 39% în perioada similară din 2023. Această evoluție este determinată de fapt de scăderea producției pe bază de lignit, pe măsură ce avansează planul PPC de a renunța la cărbune până în 2026.

În România, cota de piață medie a PPC în producția de energie din surse regenerabile (eoliene/solare) a ajuns la 12%, de la 14% în primele nouă luni din 2023.

Îmbunătățirea mixului de generare se reflectă în îmbunătățirea intensității emisiilor de CO2 la 0,48 tone per MWh generat, de la 0,53 tone per MWh generat în perioada similară din 2023.

Activitatea de distribuție

O mare parte din investițiile PPC sunt destinate modernizării și digitalizării rețelelor de distribuție din Grecia și România, care au continuat să crească în al treilea trimestru, ajungând la 721 de milioane de euro în primele nouă luni din 2024 comparativ cu anul precedent. Necesarul majorat de investiții vizează îmbunătățirea fiabilității rețelelor și a calității serviciilor oferite utilizatorilor.

Se așteaptă ca implementarea continuă a investițiilor în rețelele de distribuție din ambele țări să îmbunătățească în continuare indicii SAIDI și SAIFI.

Integrarea surselor regenerabile în rețelele noastre de distribuție din Grecia și România continuă cu un ritm accelerat în primele nouă luni din 2024, cu instalații mai mici per client și pentru autoconsumul acestora.

Telco

S-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește implementarea Fiber-To-The-Home, care a ajuns la 477.000 de gospodării/societăți până în septembrie 2024, marcând o creștere de 27% față de iunie 2024, atingând deja obiectivul stabilit pentru sfârșitul anului 2024. Implementarea de succes actuală pune bazele atingerii obiectivului de acoperire de 1,7 milioane de gospodării și companii până la sfârșitul anului 2025.

E-mobilitate

În domeniul e-mobilității, PPC este lider pe piața elenă, cu o cotă de 35% din punctele publice de încărcare în primele nouă luni din 2024. De asemenea, PPC este activă în domeniul e-mobilității și în România, având un număr total de 2.925 de puncte la sfârșitul primelor nouă luni din an în ambele țări.

PPC este cea mai mare companie de utilități electrice din sud-estul Europei, cu activități în domeniul producerii, distribuției, operării rețelei și vânzării de produse și servicii energetice avansate în Grecia, România şi Macedonia de Nord. PPC are o capacitate totală instalată de 11,5 GW, constând în instalații termale, hidro și energie regenerabilă cu o producție anuală totală de aproximativ 20 TWh, în timp ce în rețele baza totală de active reglementate se ridică la aproximativ 4,3 miliarde de euro.

Grupul PPC este principalul furnizor de energie electrică din Grecia și România, deservind 8,8 milioane de clienți în total. PPC este listată public, iar acțiunile sale sunt tranzacționate pe Piața Principală a Bursei din Atena.

Array

Articole pe aceeași temă: