Povestea unui brand care știe să se reinventeze
Reading Time: 4 minuteCum se adaptează un brand care, în esență, lucrează pe bază de hârtie, un element cât de poate de tradiționalist, la nevoile actuale ale lumii digitalizate?
La fel ca toate ideile bune, povestea Moleskine începe cu o foaie de hârtie, dar a existat de la bun început dorința de conectare la lumea contemporană, povestește Roberto Lobetti Bodoni, Chief Marketing Officer al companiei italiene care a reușit să facă din producția de produse de papetărie un brand recunoscut peste tot în lume care nu numai că are o poveste, dar are și relevanță în ziua de azi, când digitalul pătrunde în toate aspectele vieții noastre.
Lansată în 1997, pentru a readuce la viață carnetele cu coperte negre, învelite în piele, preferatele unor figuri legendare din lumea artelor precum Van Gogh, Picasso sau Hemingway, agenda Moleskine a devenit un laitmotiv al industriilor creative. Numele brandului nu mai este la ora actuală sinonim doar cu ideea de agendă, ci include un portofoliu complex și diversificat de la instrumente de scris, accesorii și genți la produse tehnologice agende smart, tablete pe hârtie și aplicații. În ultimii ani, Moleskine a încheiat parteneriate cu companii de tehnologie de renume, printre care Adobe sau, de curând, Dropbox, și a lansat o serie de agende inteligente ce pot fi cu ușurință conectate la deviceuri digitale.
Cum funcționează o agendă inteligentă?
“Indiferent cât de conectați ar fi la digital, știm că mulți oameni încă preferă să înceapă un proiect, creativ sau de orice fel, mai întâi cu un creion și o foaie de hârtie”, explică Roberto Lobetti Bodoni. Agendele inteligente Moleskine permit acest lucru, oferind totodată posibilitatea ca toate notițele și schițele să fie apoi transferate în formate digitale. În luna mai a acestui an, Moleskine a anunțat un parteneriat cu Dropbox prin care a lansat Moleskine+ Dropbox Smart Notebook și aplicația Moleskine Page Camera. Despre ce este vorba? Dropbox Smart Notebook arată ca o banală agendă, fără să necesite vreun pix sau creion special, doar că tot este scris sau desenat pe aceasta poate fi transferat în folderul de Dropbox al utilizatorului, gata să fie editat sau distribuit mai departe colegilor; trebuie doar fotografiată pagina ce se dorește a fi transferată folosind Moleskine Page Camera App, o aplicație gratuită și universală ce se potrivește cu toate agendele Moleskine Smart. Prețul de retail pentru un Dropbox Smart Notebook este de aproape 30 de dolari.
O altă inovație marca Moleskine este sistemul Smart Writing, care transformă agenda sau planificatorul într-o veritabilă “tabletă pe hârtie”, ce permite inclusiv trimiterea de mailuri sau adăugarea de întâlniri în calendarul digital direct din pagină. Potrivit unui studiu global realizat recent, informațiile scrise de mână sunt mai bine asimilate, așadar cu toată amploarea pe care o au telefoanele și computerele în viețile noastre de zi cu zi, hârtia și digitalul nu se exclud reciproc, iar sistemul Smart Writing, alcătuit din tableta de hârtie, smart planner, aplicația Moleskine Notes și un Smart Pen, dovedește exact acest lucru.
“Moleskine a luat naștere din permanenta dorință de a inova. Curiozitatea ne împinge să explorăm noi posibilități și să dezvoltăm mereu noi produse și soluții” – Roberto Lobetti Bodoni, Chief Marketing Officer, Moleskine.
Personalizare până în cele mai mici detalii
Posibilitatea de a personaliza produsele este o parte importantă a businessului Moleskine și în acest sens a fost creat în cadrul companiei un departament special – Custom Edition Department. Prin experiența câștigată de-a lungul anilor, lucrând pentru unele dintre cele mai mari branduri și instituții din lume, compania pune la dispoziția clienților o gamă largă de opțiuni de personalizare, de la cele mai simple la cele mai complexe. Agendele pot fi personalizate integral, nu doar coperta, ci și paginile din interior. În plus, pot fi personalizate și alte produse din portofoliu, inclusiv accesoriile de călătorie, instrumentele de scris și produsele din colecția M+. Printre cele mai renumite proiecte de acest gen din ultimii ani se numără agendele bespoke pentru Oscaruri, Nespresso, Pucci și The Hermitage.
Cum se face o agendă Moleskine?
După ce primește brieful de la departamentul de marketing, echipa de R&D lucrează cu directorul de creație și împreună decid ce design se potrivește fiecărui proiect.
Pentru a evita situația de a avea un stil monoton, compania lucrează cu mai mulți directori de creație, colaboratori externi, la care apelează în funcție de proiect. Apoi, designerul (grafic sau industrial) prezintă conceptele și cel mai bun dintre acestea este evaluat ținând cont de conținutul creativ, dar și în funcție de valorile brandului și ale businessului. După una sau două runde de prototipuri, echipa de R&D finalizează mostra care reprezintă pasul decisiv înainte de a intra în preproducție.
Universul Moleskine înseamnă și o serie de experiențe inedite, printre care un concept unic de retail – Moleskine Café, inspirat din atmosfera cafenelelor literare ale secolului al XIX-lea și spațiile de relaxare și co-working Moleskine – Unsettled, lansate la începutul acestui an, în urma unui parteneriat încheiat de producătorul de papetărie cu un start-up multipremiat din domeniul turismului. Retreat-urile Moleskine Unsettled sunt gândite sub forma unor călătorii inițiatice ce combină experiențe artistice, culinare și culturale cu posibilitatea de exersa creativitatea și autocunoașterea printr-o serie de workshop-uri și sesiuni de lucru.
Există aproximativ 80 de magazine Moleskine în întreaga lume, dintre care 37 în regiunea EMEA. Produsele marca Moleskine se vând și en gros, prin rețele B2B și online, și pot fi personalizate în funcție de preferințele clienților. Mai multe detalii despre cum pot fi personalizate se găsesc la ro-gifts.com.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz