Interviuri

Povestea rețelei de cafenele românești cu vânzări de peste un milion de euro

Reading Time: 6 minute

Cultura tradițională a cafelei se adaptează întotdeauna la viața urbană ocupată. Pentru cei care găsesc cafeaua indispensabilă vieții lor de zi cu zi, gândiți-vă la vremurile în care era disponibilă doar cafeaua prea amară sau prea diluată, servită la automatele de cafea.

Coffee 2 Go vine cu un design unic al coffee shop-urilor, care apar sub forma unui pahar supradimensionat de cafea, denumit “kiosk”, poziționat în locații stradale, și a celor “Inside” cu un design de interior versatil, într-un spațiu de 18- 25 metri pătrați.

Specialiștii prepară și comercializează băuturile în regim “to go”, pretuiesc timpul consumatorilor si le ofera bauturi inovatoare.

Până în prezent au fost deschise 35 de locații, dintre care 80% funcționează în regim de franciză.

Cifra de afaceri a companiei a fost de 1,3 milioane euro în 2018, anul acesta fiind estimată o cifră de afaceri de 1,5 milioane euro. 

Pornind de la întrebarea ”Cum să pornești un business de succes în România?”, am stat de vorbă cu Vlad Timaru, unul dintre cei trei fondatori ai afacerii românești Coffee 2 Go.

Câteva lucruri despre voi, cine sunteți, despre studiile, experiența și interesele voastre și ce anume v-a motivat să vă îndreptați spre antreprenoriat? 

Eu, Iuliana și Mircea suntem absolvenți de ASE, ulterior completându-ne studiile cu specializări în psihologie, drept și agricultură. Iuliana încă se împarte între afacere și domeniul bancar în care activează iar Mircea s-a hotărât să ne asociem în 2011, dezvoltând un magazin online care a generat și capitalul ce urma a fi investit în conceptul Coffee 2 Go.

Pentru mine antreprenoriatul nu a fost doar o idee, ci o traiectorie prestabilită încă din timpul facultății. Prima firmă am înființat-o la 19 ani iar de atunci am reușit să administrez șapte SRL-uri în domenii diferite. Mircea și Iuliana au fost atrași în curentul antreprenorial în 2011, când am pus bazele unui magazin online în domeniul utilajelor agricole.

În 2013, deși foarte profitabil, am renunțat la acest business în favoarea unui hobby, a kiosk-urilor în formă de pahar de cafea.

Anul acesta am decis să îmi folosesc toată experiența, oferind exemplul meu și altor antreprenori care doresc să acceseze o franciză, nu doar Coffee 2 Go, devenind astfel director de start-up în cadrul Asociatiei Române de Franciză (ARF).

Cum a început totul? Care sunt cele mai relevante aspecte ale debutului Coffee 2 Go?

Conceptul Coffee 2 Go datează din 2007, dar a fost pus în practică abia cinci ani mai târziu, atunci când am realizat primul kiosk în formă de pahar. Începând cu 2013 am înregistrat profit, primul modul Coffee 2 Go fiind amplasat în zona Gării de Nord din Capitală.

Coffee 2 Go, Piața Presei Libere

Ideea afacerii s-a născut de la nevoia mea de a bea cafea la filtru care era foarte rară în ofertele operatorilor specializați. Forma de prezentare a magazinului în care urma să fie vândut acest produs am înregistrat-o la OSIM după ce am văzut în Grecia un kiosk în formă de portocală, unde se vindeau fresh-uri.

Caracterul sezonier al produsului m-a descurajat inițial, însă, mi-a venit brusc ideea de a vinde cafea, un produs fără restricții de sezon, într-un kiosk care să evidențieze produsul comercializat.

Ce poate fi mai sugestiv pentru prezentarea unei cafele ”to go” decât un modul în formă de pahar? Așa a apărut primul design al kiosk-ului iar feedback-ul clienților a fost elementul care ne-a convins să continuăm ca un business.

Ce găsim pe “rafturile” Coffee 2 Go şi care este conceptul din spate? 

 În 2007 când am pus prima cărămidă în visul ce urma să se transforme în realitate, am început să-mi imaginez că la fiecare colț de stradă ar putea exista un kiosk în formă de pahar de cafea. În 2013 am făcut primul pas în direcția aceasta amplasând primul Coffee 2 Go în incinta Gării de Nord din București.

În primele două luni am vândut cafea la filtru, cu sau fără lapte, ca atare aveam doar două produse. Clienții au cerut și alte produse răcoritoare sau pe bază de cafea. Mai întâi espresso, apoi Caffe Latte sau Cappuccino… și uite așa, încercând să venim în întâmpinarea dorințelor acestora, am ajuns la 35 de rețete preparate pe loc.

Gama de vară Coffee 2 Go: Oreo Frappe, Snickers Frappe, Twix Frappe

Produsele disponibile cuprind băuturi reci sau calde, pe bază de cafea, fie la filtru, fie espresso, fie cafea solubilă, băuturi pe bază de ceai sau fructe naturale. Aproape o tremie din băuturile care fac parte din portofoliul nostru se regăsesc și în meniul altor operatori, rețetele fiind rezultatul inovării continue.

Produsele se împart în două mari categorii: produse dedicate publicului larg, băuturile preparate pe loc în locațiile Coffee 2 Go și produse dedicate antreprenorilor, franciza Coffee 2 Go.

În cei șase ani, am testat zeci de ingrediente, în diverse proporții, adăugând gram cu gram la cantitățile din fiecare băutură, până am ajuns la gustul pe care îl au acum băuturile noastre.

La ce programe ați apelat pentru dezvoltarea afacerii? 

Până în al patru-lea an de funcționare, când am accesat o linie de credit, am folosit resurse proprii și am reinvestit profitul. Astfel, singura soluție de dezvoltare la nivel național, a fost și este sistemul de franciză. Am primit solicitări de francizare încă din prima lună dar am decis să analizăm inițial dacă afacerea devine sustenabilă cu cifre concrete.

În februarie 2015, la doi ani după deschidera primei locații, după inaugurarea altor cinci locații proprii, am decis că afacerea este una de succes și că investiția inițială se poate recupera repede.

Extinderea la nivel național se realizează exclusiv prin intermediul francizaților, noi intenționând ca în fiecare oraș cu mai mult de 50.000 locuitori să existe cel puțin un Coffee 2 Go. Am deschis deja locații în Piatra Neamț, Iași, Brăila, Pitești, Constanța, Cluj-Napoca, Brașov și Sibiu și avem deja parteneri pentru Timișoara, Galați, Alba-Iulia, Buzău, Târgoviște și Roșiorii de Vede.

În plus, Coffee 2 Go a devenit membră a Asociației Române de Franciză (ARF). Sistemul de franciză și aderarea la ARF ne permite să avem vise mărețe, realizabile, propunându-ne ca până în 2020 să devenim o franciză internațională.

Ce înseamnă să fii antreprenor în România?

Antreprenoriatul în România a luat naștere cu adevărat odată cu trecerea la democrația capitalistă. În acel moment, resursele erau mai multe, piața era mult mai deschisă și concureța în orice domeniu era scăzută.

În timp, aceste aspecte s-au schimbat, făcând din ce în ce mai dificilă munca antreprenorului. Acum concurența este foarte mare, nevoile neacoperite ale pieței sunt din ce în ce mai mici iar resursele finaciare au devenit mai puțin disponibile.

Sistemul fiscal instabil, cota de piață mare deținută de operatorii consacrați cu un plus de experiență și disponibilitate financiară, criza forței de muncă, lipsa surselor de finanțare a investiției și a capitalului de lucru reprezintă o provocare cu un grad de risc ridicat în calea antreprenoriatului.

Antreprenoriatul este despre anduranță și perseverență, despre greșeli și despre asumarea riscurilor, despre echipă, despre inovare, despre a învăța în permanență, si, mai ales, este despre sacrificiul personal. Succesul unui antreprenor nu este echivalent cu succesul afacerii pe care o administrează, toți factorii de mai sus își pun amprenta zilnic pe cel care conduce afacerea.

Cum ați recunoscut oportunitatea și ce v-a motivat să deveniți antreprenori?

Un antreprenor de succes este cel care sincronizează oportunitățile identificate înaintea concurenței. Noi am ratat sincronizarea, am asteptat șase ani de la momentul în care am identificat ideea, din 2007, până la punerea acesteia în practică, în 2013.

Despre motivația de a deveni antreprenor, este una care excede mult nevoia de bani sau de profit. Nu știu alții cum sunt dar noi am fost în principal preocupați să oferim consumatorilor ceva ce le lipsea. Antreprenoriatul, în pofida multor obstacole, îți dă libertatea de a face tot ce crezi de cuviință astfel încât să oferi satisfacție clienților tăi, respectând condițiile legislative, fiscale și ale pieței.

Care au fost obiectivele de la început și ce vă doriți în continuare de la afacerea voastră?

La început îmi propusesem ca în urmatorii patru ani să amplasam 100 de unități în toată țara. Abia ceva mai târziu am realizat că planul de acasă nu se potrivește cu cel din târg. Trecuseră deja trei ani și extinderea rețelei se blocase în dificultatea de a găsi spații disponibile. Atunci am înteles că trebuie să ne adaptăm.

Astfel, la sfârșitul lui 2015 a apărut Coffee 2 Go Inside, o cafenea amenajată în spații comerciale de dimensiuni mici, dar care păstrează totodată ergonomia și eficiența barului de preparare. Uitându-mă înapoi, din cele 35 de unități pe care le-am deschis, jumătate au fost de tip kiosk iar cealaltă jumatate au fost de tip Inside.

Având în vedere cererile primite în toți acești ani, unul dintre proiectele noastre este să ne extindem și în afara țării, propunându-ne ca termen limită anul 2020. Sunt convins că experiența noastră poate aduce plus valoare și pe o piață externă.

Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ați învăţat de când aţi lansat conceptul?

Am învățat că tot ceea ce credeam că știm la început s-a dovedit a fi fals. Este vital să înveti și să te adaptezi în mod continuu. Piața este un ring unde teoria nu este suficientă.

Ce sfaturi aveți pentru cei care își doresc să devină antreprenori? 

Practica fără teorie, la fel cum și teoria fără practică, nu te vor conduce pe drumul către succes. O altă recomandare ar fi să asculte sfaturile celor cu experienta, nu să îi copieze.

Este foarte important să-ți poti estima traiectoria afacerii pe care vrei să o lansezi și să faci calcule realiste.

Un alt sfat ar fi să realizeze că resursa timp este mult mai valoroasă decât cea financiară și, de multe ori, investim mult mai mult decât pare.

Pe scurt, este important să vă educați, să învățați continuu, fiți curajosi, fiți originali, fiți răbdători și perseverenți, drumul către succes nu are scurtături!

Team

Recent Posts

România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor digitale

În cadrul procesului de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), Comitetul de Politici Digitale din…

13 minute ago

FNaP ProEdu și ING Bank merg în licee cu un Curs de Banometrie

Federația Națională a Părinților FNaP ProEdu pornește un proiect pilot in licee împreună cu ING Bank România, cu sprijinul programului…

o oră ago

Lidl România devine partener al geoparcului Oltenia de sub Munte

Oltenia de sub Munte – Geoparc aspirant UNESCO – anunță un nou parteneriat strategic, cu Lidl România, în eforturile sale…

2 ore ago

Robert-Nicolae Feraru devine noul CEO al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0

Robert-Nicolae Feraru preia funcția de CEO al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0, o schimbare ce completează strategia de dezvoltare…

2 ore ago

Italia, Spania și Germania, destinațiile de călătorie cu cele mai multe căutări din partea românilor

Potrivit analizei căutărilor pe platforma Kiwi, în topul destinațiilor cu cele mai multe căutări din partea românilor se află țările…

3 ore ago

Veniturile Xiaomi din T3 depășesc estimările și ating 92,5 miliarde RMB

Xiaomi Corporation, companie de electronice de larg consum și producție inteligentă cu smartphone-uri și hardware inteligent conectate printr-o platformă Internet…

3 ore ago