Povestea businessului ajuns la 2,8 mil. de euro în 6 ani de la deschidere
Reading Time: 3 minuteProducătorul autohton de lactate Artesana are în plan pentru anul viitor deschiderea unei noi fabrici de lactate, ceea ce presupune o investiție de minimum 2 milioane de euro. Daniel Donici, partener fondator la Artesana, a anunțat în acest sens că intenționează să apeleze la bursă, cel mai probabil, la o emisiune de obligațiuni.
În 2018, Artesana a înregistrat o cifră de afaceri de 2,8 milioane de euro, iar în ceea ce privește estimările pentru anul în curs, managementul a prognozat o cifră de afaceri de 3,4 milioane de euro, cu un profit estimat de 10%. De altfel, Artesana a avut o evoluție constantă în ultimii 5 ani, cifra de afaceri crescând, în medie, cu 25% anual. Profitul a fost și el menținut la o medie de 10% din cifra de afaceri.
Artesana a pornit la drum în 2012, cu promisiunea unor produse lactate cât mai puțin procesate, obținute din surse și prin metode cât mai tradiționale. Și în 2019, furnizori le sunt fermieri ai unor ferme mici, anumite produse din gamă stau la scurs în fabrică în tifon, iar termenul de valabilitate mic e mărturia că intervenția chimică asupra laptelui nu există. Îndeosebi lactatele de capră au cunoscut o creștere spectaculoasă în ultimii ani, susținute și de mame care le aleg în locul celor de vacă pentru copii care suferă de alergii sau pur și simplu preferă gustul.
”Cele mai mari creșteri au fost înregistrate la vânzarea produselor din lapte de capră, în medie de 6 ori mai multe iaurturi de băut și, în medie, de 2 ori mai multe iaurturi la borcan, simple sau cu probiotice. De asemenea, vânzările la smântână s-au dublat, iar la restul articolelor am avut creșteri cuprinse între 30-80%”, declară Alina Donici, partener fondator la Artesana.
”Am avut și articole care nu au performat, așa că am luat decizia să le excludem din gamă, mai ales pentru a eficientiza producția: iaurturile degresate, care au scăzut cu aproximativ 40%, și iaurtul cu banane, care deși avea vânzări constante, acestea erau în volum foarte redus comparativ cu restul produselor”, a continuat Alina Donici.
Cea mai mare creștere? Produsele acidofile
Pe partea de acidofile (iaurt, sana, kefir, smântână), Artesana a înregistrat o creștere de 74% în volum (unități vândute) în 2018 față de 2017. De asemenea, managementul companiei spune că au succes din ce în ce mai mare produsele ce se pot consuma “din mers”, adică iaurturile de băut, care se pot bea imediat.
În 2018, Artesana a vândut 3,4 milioane recipiente din sticlă (borcane si sticle), din care aproximativ 10% au mers catre mărci private ale retailerilor (Artesana este în spatele unora dintre produsele lactate ale mărcii Gusturi Românești, vândută de Mega Image).
Artesana a lansat de la începutul anului trei noi produse – lapte bio în sticlă – o continuare a gamei bio lansată anul trecut, brânză mató – o specialitate spaniolă – în recipient 100% biodegradabil, obținut din plante, și iaurt în același timp de ambalaj.
Cu ochii pe calitate, mai puțin pe grăsimi
Producătorul Artesana susține că nu se mai acordă o importanță atât de mare procentului de grăsime cum se făcea până de curând: dimpotrivă, sunt căutate smântâna cu 35% și iaurturile grase.
”Din punctul nostru de vedere, recomandările legate de consumul de grăsimi nu ar trebui să se aplice la lactate, cu atât mai puțin la produsele noastre, care nu sunt omogenizate și astfel sunt mai ușor de digerat”, declară Daniel Donici, partener fondator Artesana.
Investiția inițială și planuri pentru 2020
Investiția inițială în fabrica de lactate Artesana din Tecuci a fost de peste 1 milion de euro, din care 250.000 euro obținuți din fonduri europene și restul credite bancare. De-a lungul celor 7 ani de la deschidere, împliniți anul acesta în primăvară, Alina și Daniel Donici au investit încă aproximativ 1 milion de euro, din profit, credite bancare și leasing-uri.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz