Tech

Portocala mecanică a ingineriei românești

23 dec. 2019 4 min

Portocala mecanică a ingineriei românești

Reading Time: 4 minute

Inginerii români coordonați de Pavel Radu, Country Manager la NXP Semiconductors România,
fac software și hardware prezente în toate mașinile moderne, dar și soluții pentru rețele globale
5G și ecosistemul IoT dezvoltate de gigantul olandez.

În ce proiecte este implicată echipa locală a NXP Secomiconductors?
NXP România este implicată în proiecte software pentru zonele de automotive (ADAS radar, AI, vision, automotive gateways, general purpose solutions, security, functional safety etc.), Industrial and IoT (infrastructură 5G, soluții de conectivitate cum ar fi Bluetooth LE, Thread, Zigbee, Audio Frameworks etc.) prin dezvoltarea nivelurilor de drivere, sisteme de operare, stive de comunicație, librării de accelerare specifice. Pentru numeroase din aceste proiecte, echipa de board solutions din România face design și pentru soluții hardware integrate. Pe lângă funcțiile de R&D, NXP România are și echipe de logistică (customer supply chain) și infrastructură IT, care deservesc clienții din EMEA și nu numai. NXP România este aliniată la strategia globală a companiei,
proiectele sunt discutate în product line-urile grupului olandez NXP și sunt integrate în soluții hardware și software aliniate cu cererile clienților. Inginerii noștri sunt implicați încă de la faza de definiție a unui nou proiect, participă la întreaga perioadă de cercetare și dezvoltare a produsului, inclusiv în livrarea finală către clienți.

Ce tip de tehnologii dezvoltă echipa locală pentru industria automotive, respectiv comunicații și IoT?
Inginerii români contribuie la numeroase tehnologii de ultimă generație din domeniile de automotive și IoT, indiferent că este vorba de soluții de securitate, siguranță funcțională, comunicații de mare viteză, inteligență arti­ficială, board design etc. În Romania se dezvoltă primele niveluri de software care rulează pe hardware (drivere, sisteme de ope­rare de timp real sau de uz general, Linux de exemplu), firmware pentru securitate, librării avansate de calcul și interfețe de abstractizare, unelte de dezvoltare de software, dar și stive de comunicație și middleware (5G, NFC, ZigBee, Thread etc.). Și nu în ultimul rând vorbim și de soluții de integrare și aplicații.

Cum vedeți evoluția Internet of Things din România?
În România, industria IoT este încă în zona de creștere, de concretizare a potențialului. Pe termen mediu și scurt România nu este comparabilă cu țări precum Germania sau Franța, dar are un bun potențial să devină un jucător important pe această piață. Avem deja ingineri foarte talentați în România, dar în zona de business depinde foarte mult cum va fi încurajată această industrie și cum
va evolua mediul de afaceri (prin introducerea unor facilități specifice, simplificarea legislației fiscale pentru IMM-uri, crearea de incubatoare de business etc.). Este o piață a celor mulți (și nu neapărat mari), cu bariere de intrare relativ mici – și de aceea un sprijin inițial care să permită industriei IoT din România să devină competitivă este necesar pentru a atinge o dezvoltare pe măsura potențialului existent.

Ce specializări au angajații români de la NXP, ce specializări se caută?
Angajații noștri sunt în cea mai mare parte specializați în ingineria embedded: dezvoltatori, arhitecți de sistem, arhitecți de soluții, ma­nageri de produs, manageri de proiect, ingineri de calitate (specializați în software). Căutăm permanent colegi cu experiență în embedded software, atât în industria automotive, cât și în IoT (infotainment, audio, video), rețele 5G, inteligență artificială etc.. De asemenea, căutăm colegi specializați în virtualizare, cloud computing, big data, security. De altfel, pozițiile deschise sunt întotdeauna publicate pe portalul nostru de cariere. NXP România are aproximativ 500 de angajați în prezent (considerând aici și colaboratorii on-site pe poziții de contractori), în perioada următoare fiind prognozată o creștere de 10-15% a perso­nalului
companiei.

Cât de complicat este să găsești și să reții angajați, știind ce probleme de acest fel sunt pe piața IT din România ?
Piața muncii din România, și în mod special din București, este competitivă, deschisă, di­namică și în același timp limitată ca număr de spe­cialiști, ceea ce creează o serie de provocări specifice. Pentru noi, de exemplu, sunt extrem de importante programele universitare (con­cursuri pentru studenți, burse, programe de practică, mentorat pentru proiecte de diplomă, disertație și doctorat
etc.), programe care ne ajută să ne cunoaștem mulți dintre viitorii noștri colegi încă din perioada lor de studenție. Implicarea noastră în definirea de materiale de curs și parteneriatul cu facultățile pentru programe de cercetare și inovare formează un întreg ecosistem pe care l-am creat împreună cu par­tenerii noștri universitari pentru creșterea de noi generații de specialiști în industria
noastră. Este și motivul pentru care noul nostru sediu este amplasat chiar lângă Universitatea Politehnica București – credem cu tărie că parteneriatul între industrie și mediul universitar este cheia unei dezvoltări de durată a industriei de IT în România. Ceea ce îi determină pe angajații noștri să își cons­truiască o carieră alături de noi sunt proiectele de cer­cetare și dezvoltare a tehnologiei de ultimă generație (NXP este un lider global atât în industria de automotive, cât și în cea de IoT consumer & industrial), mediul de lucru modern alături de specialiști recunoscuți în industrie, posibilitatea de a ino­va și deveni autor de patente recunoscute internațional, posibilitatea de a contribui la programe universitare și la programe de res­ponsabilitate socială. Și nu în ultimul rând, un pachet sala­rial și de beneficii competitiv.

În România există giganți care dezvoltă tehnologii în zona automotive. Există o anume abilitate a specialiștilor români în acest domeniu?
Inginerii români sunt foarte apreciați în industria de software și au deja un bun renume și în zona de software pentru automotive. Este rezultatul investiției inițiale a unor companii precum NXP, Continental, Hella sau Bosch, care au crescut de-a lungul ultimului deceniu mai multe generații de specialiști în România. Deja există experți în România care pot crește noi generații de specialiști și
asta face ca România să fie tot mai atractivă pentru investițiile marilor companii de automotive din lume.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 337. Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: