Companii Stiri

Plus 15% la bunuri de folosinta indelungata

18 nov. 2014 5 min

Plus 15% la bunuri de folosinta indelungata

Reading Time: 5 minute

Piata bunurilor de folosinta indelungata a inregistrat o crestere de 15,7% in T3 2014, potrivit celui mai recent studiu GfK TEMAX Romania. Valoarea totala a vanzarilor pentru iulie, august si septembrie a atins 484 milioane de euro, astfel incat T3 este cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 incoace.

Foto: Dreamstime

Patru din cele sapte sectoare au avut cresteri de doua cifre: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) si electrocasnice mici (18%). O usoara crestere a fost simtita si de piata IT, in timp ce sectorul de imprimante, multifunctionale si consumabile a scazut usor. Piata foto a continuat sa scada in T3 2014.

Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania

1

Sursa: GfK TEMAX® Romania, GfK

Telecom: valoarea vanzarilor continua sa se ridice deasupra celei de anul trecut

In al treilea trimestru al 2014, piata de telecom a inregistrat o crestere de 25,5% in valoare nesubventionata estimata, fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 144 milioane de euro. Chiar daca ritmul de crestere s-a micsorat, smartphone-urile au continuat sa contribuie la evolutia pozitiva a acestui sector. Preferintele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de mentinerea trendurilor crescatoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezolutie ridicata, ecrane de dimensiuni mari si 4G.

Cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat sa scada in T3 2014.

Electronice: vesti bune din sectoarele audio si console video

Piata de electronice si-a continuat buna performanta in T3 2014, cu o crestere de 21% si o cifra de afaceri de 71 milioane de euro. Televizoarele cu ecran mare si cele UHD au continuat sa performeze la un nivel inalt, trendul fiind insa insotit de o scadere considerabila a preturilor. De asemenea, o crestere puternica in acest trimestru a fost cea a monitoarelor multifunctionale. Sectorul consolelelor video, precum si cel audio au avut parte de evolutii bune.

Consolele video s-au evidentiat in T3 2014, aproape dublandu-si valoarea. Lansarile unor noi modele de console in decursul anului trecut au continuat sa atraga cerere. Sistemele audio wireless si soundbars au avut o performanta buna, in timp ce aparatele audio traditionale si-au mentinut descresterea substantiala.

Electrocasnice mari: crestere puternica in T3 2014

Sectorul de electrocasnice mari a accelerat in T3 20104 datorita tuturor categoriilor de aparate albe ce au inregistrat cresteri dinamice, atingand o valoare de 112 milioane de euro, cu 18% peste T3 2013. Procesul de inlocuire a frigiderelor si masinilor de spalat – cumparate in 2007/2008 si care au ajuns la sfarsitul ciclului de utilizare– a inceput intr-un ritm accelerat. In valoare, ratele de crestere de doua cifre au fost observate si pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (pana la 50%), masini de spalat eco cu o capacitate mai mare, dar si o penetrare crescuta pentru produsele incorporabile, ce reprezinta 16% din vanzarile de electrocasnice mari.

Electrocasnice mici: focus pe aspiratoare

T3 2014 a continuat trendul pozitiv al acestui an, aducand o crestere de aproape 18% fata de T3 2013. In cadrul sectorului de electrocasnice mici, 11 categorii au mers in sus, dintre care 8 au avut o rata de crestere de doua cifre. Cele mai remarcabile performante sunt ale aspiratoarelor si ale storcatoarelor de fructe si legume.

In ceea ce priveste aspiratoarele, cererea a fost mai mare pentru modelele mai puternice (>1800 wati). Noua legislatie UE va concentra piata spre modelele sub 1.600 wati, acesta fiind un subiect controversat ce a provocat interes printre consumatori. Evolutii remarcabile au fost observate si pentru produse cu un pret ridicat precum aspiratoare roboti, statii de calcat si roboti de bucatarie (cu bratul pozitionat deasupra).

IT: ritmul de crestere a incetinit

Sectorul IT a inregistrat o crestere de 4% in T3 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insumand 103 milioane de euro.

Desktop-urile sunt singurele produse care au scazut – acestea avand astfel un impact de incetinire a ritmului de crestere al sectorului. In cadrul acestuia, monitoarele si perifericele au continuat sa se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets si lichidarile de stoc pentru netbook-uri au generat vanzari mai mari. Pe de alta parte, din cauza preturilor ridicate, laptopurile ultra thin si laptopuri convertibile nu au reusit sa creasca in vanzari. Cresterea segmentului de tablete a fost incetinita semnificativ din cauza erodarii pretului, ca efect al lansarii mai multor produse cu pret scazut.

Piaţa de imprimante, multifuncţionale si consumabile: imprimantele cu laser si tonerele au fost principalele segmente in crestere

Fata de aceeasi perioada a anului trecut, piata de imprimante, multifunctionale si consumabile a inregistrat o usoara scadere de 0,6%, ajungand la 14 milioane de euro in T3 2014. In cadrul pietei produselor laser, multifunctionalele au avut o rata de crestere de doua cifre, contrabalansand ratele de scadere ale produselor de printare cu cerneala.

Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evolutie pozitiva, in timp ce cartusele cu cerneala au scazut.

Foto: trendul negativ continua

Sectorul foto si-a continuat trendul negativ si in al treilea trimestru din 2014; piata a scazut cu aproape 20%, pana la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2013. Desi rata de scadere a incetinit pentru camerele foto compacte, in T3 2014, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pietei foto.

Chiar daca mai mult de o treime din valoarea acestui segment este in continuare data de produse cu un pret mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat ca sezonul sarbatorilor de iarna va da o perspectiva pozitiva segmentului foto. Totusi este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rata de scadere de o cifra pana acum sa inregistreze o evolutie pozitiva in ultimul trimestru al anului 2014.

GfK TEMAX®Romania: performanta T3 prevesteste un ultim trimestru puternic

Indicatorul de incredere al consumatorului a continuat sa creasca de-a lungul lui 2014, romanii fiind optimisti in special in perioada alegerilor. Asteptarile legate de imbunatatiri viitoare in materie de finantele gospodariilor au crescut, impreuna cu o ameliorare in datoriile acestora. Acest context a creat o dorinta crescuta de cumparare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emotionale – precum bunurile de folosinta indelungata – in special in urmatorul trimestru, o perioada ce va contine multe oportunitati promotionale.

Sumar in format tabelar

2

Sursa: GfK TEMAX® Romania, GfK

GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail aBund Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAX® la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indice care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite. Toate rapoartele şi comunicatele de presa sunt, de asemenea, disponibile la www.gfktemax.com.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: