Interviuri Marketing

Pledoarie pentru o industrie proactivă

23 sept. 2016 5 min

Pledoarie pentru o industrie proactivă

Reading Time: 5 minute
DSC_5555_aleasa
Maria Predoiu, presedinte IAA Romania / Foto: Vali Mirea

Cum vede viitorul industriei românești de marcomm Maria Predoiu, care a preluat în primăvara acestui an conducerea IAA România.

Anul acesta în iunie, la Cannes, cu ocazia întâlnirii Boardului global, IAA România a primit „IAA Inspire Award“, acordat pentru cea mai creativă și mai activă filială IAA din lume. Nu e prima recunoaștere de acest fel din palmares, IAA România fiind laureată a aceluiași premiu și în 2008. La preluarea mandatului, Maria Predoiu și-a asumat o viziune ambițioasă – transformarea României în Global Creative Hub, mai e­xact, inspirarea profesioniștilor și a companiilor din România să dezvolte comunicare cu impact crescut, atât pentru nevoile pieței noastre, cât și pentru export. Transpusă într-un obiectiv măsurabil, această direcție înseamnă creșterea PIB-ului din publicitate, în general, și din publicitate exportată, în special.

Ce înseamnă transformarea României într-un Global Creative Hub și cum poate fi pusă în practică această viziune?

România = Global Creative Hub este viziunea spre care aspirăm ca echipă a IAA și nu numai. Ne dorim ca România să devină un punct recunoscut pe harta elitelor publicității și creativității, la nivel global. Acest lucru ar însemna creșterea nivelului publicității autohtone, creșterea veniturilor din exporturi, creșterea numărului de oameni pregătiți și angajați în domeniul publicității în România, creșterea interesului și a inves­tițiilor în inovație. Primul pas a fost să atragem cât mai mulți susținători ai acestei viziuni. Avem un plan de acțiune ce pornește de la programe IAA consacrate pe care ne dorim să le dezvoltăm adăugând ele­mente noi.

Ce proiecte aveți în derulare?

Pe zona de educație, cel mai important program este Școala IAA, care are deja 10 ani de când ajută profesioniștii din industrie să se dezvolte. Am demarat și câteva colaborări cu mediul academic pentru a sprijini pregătirea studenților într‑un mod cât mai relevant pentru realitatea nevoilor din industrie. În dialogul cu autoritățile, analizăm impactul potențial al proiectelor de lege care privesc în mod direct industria de marketing și comunicare și transmitem autorităților perspectiva practică a industriei. Ne dorim să devenim un partener de dialog proactiv astfel încât să putem contribui la modernizarea legislației atunci când aceasta se află în etapa de proiect, și nu în etapa de aprobare, când de multe ori timpul investit pentru a corecta erori ce vin din neînțelegerea realităților practice e foarte mare. În ultimul an, ne-am implicat în task force‑ul „Activarea potențialului Sectoarelor Culturale și Creative“ inițiat de guvern, care sperăm să se finalizeze într-un program concret și durabil de susținere a industriilor creative și culturale din România. Ne ocupăm de evenimente care au ca scop promovarea și recunoașterea valo­rilor și a excelenței în MarComm: Effie, Premiile de Excelență IAA, Ziua Publicității, iar pe zona de imagine și comunicare am demarat un proiect ce își propune să identifice imaginea industriei de marcomm din România, așa cum este percepută de profesioniștii din industrie sau care interacționează cu industria. Intenția noastră este să comunicăm atât pe plan intern acest equity (pentru conștientizare, pentru a construi încredere în atuurile noastre și pentru a lucra la aspectele la care suntem mai puțin competitivi față de piețele de top) și ulterior pe plan extern pentru a crește interesul extern în potențialul marcommului nostru. De asemenea, ne propu­nem să intensificăm comunica­rea IAA, de la mijloace proprii (site, social media, evenimente) la comunicare prin parteneriate cu scopul de a inspira și a atrage voluntari interesați în proiectele noastre. Nu în ultimul rând, ne mândrim cu cea mai bună filială IAA Young Pro la nivel global – tocmai ce au fost premiați și ei în iunie la întâlnirea globală IAA cu „IAA Inspire Awards for Young Professionals“.

Industria românească de marcomm a ajuns la un punct de maturitate, dar mai sunt lucruri de făcut, în special pe zona de reglementare și pe cea de coa­gulare a jucătorilor. Ce rol joacă IAA în acest sens?

Într-adevăr, avem un sfert de secol de practică, deci am ajuns la maturitate ca industrie. Voi începe cu gândurile legate de coagularea jucătorilor. În primul rând avem o piață cu mulți actori, foarte competitivi, ceea ce este foarte bine – concurența este un factor de stres pozitiv. Dar, dincolo de concurență în business, e benefic pentru dezvoltarea industriei să lucrăm îm­preună pe teme de interes comun, cum ar fi educația, dia­­logul cu au­to­ritățile. Din fericire, avem mulți profesioniști care înțeleg acest lucru: echipa IAA, echipele de proiect, colaboratori pe diverse teme investesc timp, și nu numai, în mod absolut vo­luntar. Primim ocazional și cri­tici – și chiar dacă e mai greu să auzi critici decât laude, sunt de bun augur pentru că de cele mai multe ori există un gând acolo la care reflectăm și ne ajută să învățăm și să facem lucrurile mai bine. Avem o industrie pasională și asta ne place și ne animă. În ceea ce privește reglementarea, principala oportunitate este consultarea industriei înainte ca un proiect de lege să fie înaintat Parlamentului. Consultarea proactivă ar fi benefică prin faptul că inițiatorii de proiecte legislative ar avea ocazia să înțeleagă aspectele practice ale industriei și am evita blocaje cauzate de texte ce nu au la bază realitatea practică. De multe ori inițiativele pot avea intenții pozitive, însă felul în care sunt transpuse în text de lege duce la confuzie, blocaje de activitate. Până ajungem la acest mod de lucru proactiv, investim multă energie în dialog reactiv – aflăm de proiecte de lege consultând frecvent agendele comisiilor Parlamentare, ale plenului Se­natului sau Camerei Deputaților, căutăm textele, expunerile de motive ale inițiatorilor pentru a înțelege fondul și transmitem punctul de vedere practic al industriei pentru a oferi alternative ce ar putea funcționa în realitate. Ne bucurăm de multe ori de receptivitate, doar că efortul de a consulta reactiv este mult mai mare atât pentru autorități, cât și pentru noi, decât o abor­dare proactivă.

”Pare mai ușor să blamăm și să ne coalizăm pe critică. Oare ce trebuie să facem pentru a ne coaliza cât mai mulți și la fel de repede pe inițiative pozitive?“

Ce noutăți pregătiți pentru Effie? Dar pentru Ziua Publicității?

Anul acesta, Effie trece printr-o frumoasă transformare. Crește de la o gală de premiere în care câștigătorii sărbătoresc într-un prilej de educație și inspirație pe tot parcursul anului. Echipa de proiect, condusă de Roxana Baias, a lansat Effie Talks, evenimente educative pe teme de marcomm și am avut deja trei astfel de sesiuni ce s-au bucurat de o participare foarte bun. Vom avea un nou mod de jurizare, în care obiectivul nu este doar de a vota câștigătorii ci și de învățare și feedback dat participanților, jurizarea având un element de dezbatere. Sperăm că prin acest nou format să inspirăm campanii mai eficiente an de an. Ziua Publicității își dorește în acest an să readucă „coolness-ul“ industriei noastre, care s-a pierdut un pic în anii de criză. Ne dorim ca tinerii să fie din nou inspirați și nerăbdători să intre în industria de marketing și pu­blicitate atât datorită atmosferei pline de pasiune din industrie, cât și pentru tipul concret de activitate.

La un an de la #pitch 2015, ce lecție ar trebui să fie învățată deopotrivă de agenții și clienți ca să nu mai trecem printr-o situație similară?

Sigur, sunt multe învățăminte din acel moment. Pentru mine, cea mai mare dilemă ce s-a născut din acel moment, dar și din altele din ultimii 2-3 ani, este legată de ce ar trebui să facem noi, ca industrie sau ca nație, să ajungem să ne înflăcărăm mai mult pe pozitiv decât pe negativ. Fără a generaliza, pare mai ușor să blamăm și să ne coalizăm pe critică. Oare ce trebuie să facem pentru a ne coaliza cât mai mulți și la fel de repede pe inițiative pozitive? Cât de mult am progresa dacă fiecare profesionist din industrie ar deveni mentor pentru câte un student interesat de marcomm? Cât de util ar fi un demers de genul acesta pentru a sprijini tinerii cu educație practică despre care mulți dintre noi spunem foarte răspicat că lipsește din universitățile noastre? Ca timp investit nu cred că ar fi mult mai mult decât investim azi în a împărtași critici în social media pe diverse teme… Doar o idee de implicare pozitivă; sigur, sunt mult mai multe.

 

 

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: