Pledoarie pentru autenticitate
Reading Time: 7 minuteOliver Bauer este creatorul vinurilor Știrbey, iar în 2012 a înființat și o cramă, unde face vinuri dintr-un singur soi, obținute prin metode tradiționale de vinificație dar cu ajutorul tehnologiei moderne. Spune că este mai degrabă „un ghid al vinurilor“ decât un producător, pentru că vrea să lase fiecare vin să se exprime singur.
Erați deja un cunoscut creator de vinuri când ați făcut Crama Bauer. Cu ce obiective ați pornit la drum?
Regiunea Drăgăşani oferă tot ce şi-ar putea dori un producător de vinuri. Aici am găsit soiuri indigene vechi de struguri, cum ar fi Crâmpoşie Selecționată sau Tămâioasă Românească, şi varietăți create aici, de pildă Negru de Drăgăşani sau Novac; însă şi soiurile internaționale, cum ar fi Sauvignon Blanc sau Cabernet Sauvignon, sunt în elementul lor la Drăgăşani. Când am înființat Ştirbey a fost clar de la început că ne vom concentra asupra acestor soiuri speciale pentru a obține vinuri dintr-un singur soi de struguri, inedite dar profunde, cu caracter şi personalitate. În timp, numărul vinurilor dn portofoliul Ştirbey a crescut contant, până am ajuns la aproximativ 30 de soiuri diferite. Vinuri diferite, nu etichete diferite. De aceea a trebuit să luăm o decizie cu privire la vânzări, deoarece nu are sens ca o cramă mică să aibă o gamă foarte variată de vinuri, mai ales când piața internă nu este încă pe deplin pregătită şi dezvoltată. Pe de altă parte, există o mulțime de soiuri de vin pe care încă nici nu le-am luat în considerare, aşa că am refuzat să extindem gama de vinuri. Acela a fost momentul în care ne-am hotărât să înființăm Crama Bauer, o cramă care să completeze Ştirbey, fiecare cu activitatea ei distinctă.
Care este filosofia Cramei Bauer?
Abordarea pe care o are Crama Bauer este cumva diferită. Filosofia noastră, a „creativității naturale“, este ilustrată prin vinuri dintr‑un singur soi obținute prin metode tradiționale de vinificație dar cu ajutorul tehnologiei moderne acolo unde poate preveni alterarea şi poate menține calitatea. În general mă socotesc mai curând un ghid al vinurilor decât un producător de vinuri. Vreau să las fiecare vin să se exprime singur, fără să-l modific doar pentru a răspunde cererii din piață. În timp ce vinurile Ştirbey pot fi considerate deja clasice, Crama Bauer oferă clienților vinuri mai extreme, pure, directe, puțin rebele, care păstrează o amprentă a regiunii, a terroir‑ului, a caracteristicilor strugurilor din care este făcut. Un bun prieten a spus odată: „Dacă vinurile Ştirbey sunt pentru cunoscători, Crama Bauer e pentru tocilari“. Şi asta este exact ce vrem să facem.
Cum a fost trecerea de la creator de vinuri la proprietar de cramă?
Din punctul de vedere al abordării şi dedicării, nu am făcut niciodată diferență între a fi producător de vinuri sau proprietar de cramă. Ori o faci cum scrie la carte, până la capăt, ori nu vei obține performanța dorită şi, în ultimă instanță, succesul scontat. Ceea ce facem noi nu este un job, de luni până vineri. Este mai curând un stil de viață decât o profesie. Singura diferență când eşti şi proprietar este responsabilitatea absolută față de angajați şi, desigur, față de investiția pe care ai făcut-o. Nu mai este loc de scuze. Tot ce facem la Crama Bauer este finanțat din resurse private. Aşa că dacă iei o decizie greşită, nu ai plasă de siguranță şi va trebui să plăteşti din buzunarul tău. Cred că asta este cea mai dificilă parte, să-ți rişti banii tăi şi nu ai altora. Dar acest lucru îți şi sporeşte vigilența, concentrarea şi te împinge să dai întotdeauna 100%.
Ce este vinul orange? Care ar fi cele mai noi trenduri în materie de vinuri?
În ziua de azi termenul de vin orange se referă la o modalitate antică de vinificare prin care strugurii albi sunt parțial său complet rupți de pe ciorchine şi lăsați să fermenteze în coajă timp de mai multe zile sau chiar luni. Pe scurt, vin orange însemnă să vinifici un soi de struguri albi la fel ca pe cei roșii. Pe vremuri această abordare era un rău necesar, cauzat de lipsa tehnologiei, dar de ce să produci vin orange în zilele noastre? Răspunsul este simplu. Diversitatea, diferențierea, poți încerca niveluri diferite de arome şi gusturi în timp ce explorezi descoperind interpretări noi ale unor soiuri cunoscute. Oenologii cu experiență pot obține cu ajutorul acestei metode vinuri complexe, multistratificate, cu arome complet diferite şi cu particularități distinctive. Vinul orange este însă confundat sau echivalat adesea cu vinul bio. Vin bio înseamnă, pentru majoritatea extremiştilor în materie (producători şi consumatori deopotrivă), un vin obținut fără aportul tehnologiei moderne. Multe dintre aceste adesea amețitor de scumpe vinuri au gust şi aromă execrabile, iar acest lucru nu are nicio legătură cu adevăratul vinul orange. În ceea ce priveşte noile tendințe din piața vinului, cred cu tărie că consumatorii îşi vor schimba obiceiurile şi vor da, din nou, mai multă atenție regiunii de proveniență şi autenticității. Oamenii vor dori din nou să ştie de unde provin produsele pe care le consumă şi cum sunt făcute.
„Comparativ cu Germania, aici oamenii cheltuiesc o mai mare parte din venitul lor pe mâncarea şi băutura de calitate. Iată un lucru din care germanii ar trebui să tragă învățăminte.“
Sunt oamenii mai interesați de regiunea de proveniență a vinului?
Întotdeauna îmi face o mare plăcere să văd oameni tot mai tineri şi mai curioşi care călătoresc prin țară căutând informații mai detaliate şi bucurându-se de diversitatea din lumea vinurilor. Menirea noastră, ca producători, este să furnizăm aceste informații detaliate, să creăm infrastructura necesară şi, cel mai important, să oferim produse de calitate, cu calități distincte. Şi mă refer aici nu numai la producători, dar şi la oameni precum Alina Iancu, care a creat şi administrează două site-uri pentru oenoturism, Revino şi Romanian Wines. Bineînțeles, există şi unele curente cu care nu sunt de acord, pentru că arată cât de saturată este piața principală, care nu are voința de a face schimbări. Cel mai bun exemplu în acest sens este aşa-numitul vin albastru, un produs artificial, creat şi lansat de oamenii de marketing, care îşi închipuie că în acest fel vor ieşi în evidență pe piață. Personal nu cred că astfel de inițiative vor avea succes pe termen lung. Produsele de succes sunt, de secole întregi, cele care reflectă caracteristicile şi punctele forte ale originii lor. Să facem ce putem face noi cel mai bine şi la cea mai înaltă calitatate, aceasta este filosofia mea.
Ce vinuri face Crama Bauer și spre ce tip de clienți vă orientați?
Producem exclusiv vinuri dintr-un singur soi, ceea ce înseamnă o parcelă per podgorie, un singur soi, un singur vin, folosindu-ne de tehnologia modernă numai acolo unde ne ajută să prevenim alterarea şi să păstrăm calitatea. Nu ne pliem după diversele cereri din piață, deoarece viziunea mea asupra viitorului în domeniu este să creăm o reputație care să dureze nu doar o singură generație. Mi-ar face plăcere să văd oameni care vin la Drăgăşani pentru că vor să savureze un anumit tip de vin despre care ştiu că este produs aici, aşa cum se întâmplă în unele regiuni din Franța sau Germania. Vrem să le arătăm clienților potențialul şi marea diversitate a regiunii Drăgăşani şi a soiurilor de struguri de aici.
Cât ați investit în cramă și ce planuri de dezvoltare aveți?
Nu vorbim despre afacerea noastră în cifre absolute. Până acum nu am investit decât fonduri private în Crama Bauer şi vrem să păstrăm acest model şi pe mai departe. Vrem să rămânem independenți, să luăm noi deciziile şi mai ales nu vrem să fim parte a unui sistem bazat pe bani publici investiți în afaceri private. La ora actuală producem 25.000 până la 30.000 de sticle anual şi nu vrem să depăşim pe viitor 50.000 – 60.000, pentru a fi siguri că sticlele care poartă numele nostru sunt făcute de noi şi nu de altcineva. Orice altă abordare nu s-ar potrivi cu filosofia noastră, a vinurilor Bauer artizanale.
Ați venit în România în 2003, cum a evoluat piața românească și cum s-au schimbat obiceiurile de consum ale românilor?
În 2003 piața românească de vinuri era abia la începuturi. Calitatea medie a vinurilor româneşti a crescut mult, iar consumatorii sunt mai exigenți şi mai informați. Oamenii vor calitate pentru banii lor şi mă înclin în fața acestei evoluții. Branduri care erau populare odinioară au pierdut teren şi sunt obligate să-şi revizuiască politica pentru a intra şi ele în secolul XXI. Consumatorii au devenit mai interesați de locul şi modul în care este făcut vinul pe care îl consumă. Vizitează podgorii, pun întrebări, strâng informații. Ceea ce este foarte bine pentru producătorii care au un concept coerent şi vinuri deosebite, dar foarte rău pentru cei care cred că le merge figura cu o etichetă nouă sau un buget mare de marketing.
„Cred cu tărie că consumatorii îşi vor schimba obiceiurile şi vor da, din nou, mai multă atenție regiunii de proveniență şi autenticității.“
Care sunt caracteristicile și atuurile pieței românești de vin comparativ cu alte piețe din regiune?
Consumatorii de vin români sunt loiali şi mândri de soiurile româneşti, iar aici au multe în comun cu cei din Franța sau Italia. Desigur, există încă o sensibilitate ridicată cu privire la prețuri, din cauza veniturilor scăzute. Din păcate, nu este posibil să produci vinuri de calitate şi deosebite în România cu costuri scăzute. Din fericire însă, tot mai mulți oameni înțeleg acest lucru şi prefera să bea o singură sticlă de vin bun decât un bidon de 5 litri de calitate mai slabă. Comparativ cu Germania, aici oamenii cheltuiesc o mai mare parte din venitul lor pe mâncarea şi băutura de calitate. Iată un lucru din care germanii ar trebui să tragă învățăminte.
Credeți că soiurile românești de vin sunt subestimate? Aveți un vin favorit?
Absolut! Soiurile româneşti au un potențial enorm dacă sunt plantate într-un loc potrivit şi produse corect. Trebuie numai să găsim curajul de a le reprezenta şi promova. Este firesc şi chiar indicat să apreciem şi să respectăm un vin faimos sau o regiune viticolă celebră, dar nu trebuie să uităm nici să ne croim drumul nostru. Îmi este foarte greu să numesc un vin preferat, pentru că există foarte multe vinuri excelente, create de colegi extraordinar de valoroşi. Dacă însă ar trebui neapărat, un producător de vinuri care mă inspiră şi mă impresionează şi pe care îl admir este Hans-Josef Becker, de la J.B. Becker din Walluf, districtul Rheingau, din Germania. Şi aceasta nu numai pentru vinul în sine, dar şi pentru felul în care Hans-Josef Becker merge pe drumul său fără niciun compromis, iar acest lucru este pentru mine impresionant şi demn de admirație.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz