Categories: Tech

Pixeli made in Romania

Reading Time: 4 minute

Pentru majoritatea businessurilor de tip start-up, diferenta intre succes si esec tine de multe ori de capacitatea de a atrage o prima runda de finantare, de preferat in primele 18 luni de functionare. Fara infuzia de capital din partea unui business angel sau a unui fond de investitii private, start-up-urile fie stagneaza, fie isi incheie activitatea, din cauza imposibilitatii de a se dezvolta din resurse proprii.

Appscend este o companie atipica in acest sens. La mai bine de trei ani de la lansarea oficiala, fondatorii considera ca manageriaza in continuare un start-up, desi, uitindu-ne pe lista de clienti si pe veniturile generate, am putea spune ca Appscend a depasit de mult timp acest statut, devenind o companie solida si coerenta. In 2011, in primul sau an de functionare, Appscend a fost gandita ca o platforma de care sa le ofere companiilor posibilitatea de a-si construi propriile aplicatii mobile, fara ajutorul unor echipe dedicate de developeri. Intre timp, convingerea cofondatorului Sebastian Vaduva ca clientii vor avea curajul de a dezvolta de unii singuri propriile aplicatii s-a confirmat doar partial.

“Desi supozitia e corecta, deci companiile au nevoie de sectorul mobile, vor dezvolta aplicatiile mobile nu prin forte proprii, nu prin personalul in house, ci prin furnizori de servicii. Daca lucrezi cu o companie care ti-a creat un ERP, un CRM, probabil vei apela tot la ei pentru a-ti construi solutia de mobile”, explica el. De aceea, Vaduva a ales sa ajusteze din mers procesele, vanzand tehnologia Appscend nu catre clientul final, ci catre furnizorii de servicii.

AL DOILEA ECRAN

Elementul-cheie al continuitatii companiei a fost insa dezvoltarea unei tehnologii pe cat de noi, pe atat de profitabile. Este vorba de second screen, o tehnologie utilizata pe tablete si smartphone-uri in paralel cu televizorul, care permite accesarea de informat ii suplimentare si interactiunea cu emisiunile care ruleaza la TV. Prin intermediul aceste tehnologii, utilizatorii pot vota in cadrul unor emisiuni-concurs, pot interactiona cu prezentatorii si chiar achizitiona diverse produse sau servicii prezentate la televizor prin intermediul dispozitivului mobil.

Cea mai relevanta experienta in acest sens pentru Appscend a fost colaborarea cu Pro TV pentru emisiunile Vocea Romaniei si Romanii au Talent. “Cred ca Pro TV a fost prima televiziune din Europa de Sud-Est cu o initiativa de acest gen”, spune Vaduva. De altfel, tehnologia in sine este noua, iar fondatorii Appscend au identificat doar 3-4 companii la nivel global cu care concureaza pe aceasta nisa, ceea ce le ofera un loc confortabil in pole-position pentru urmatorii ani.

Din punct de vedere tehnic, nu sunt multe mistere privind felul in care tehnologia second screen poate fi implementata, insa metodele de monetizare si identificarea verticalelor adecvate raman inca un mister pentru dezvoltatori. Aceasta este si dilema lui Vaduva, pe care ideea dezvoltarii businessului intr-o piata complet noua il entuziasmeaza. Experienta pozitiva cu cele doua emisiuni ale postului local Pro TV l-a ajutat sa mentina o rata anuala de crestere a cifrei de afaceri intre 200 si 300%, astfel ca anul 2013 a fost incheiat cu venituri de aproape 400.000 de dolari.

Pentru Appscend, urmatorul pas consta in identificarea unor noi clienti cu care sa poata colabora pe nisa second screen. Acesta este si motivul pentru care Sebastian Vaduva a calatorit o luna in California. “In acest timp, o saptamana am petrecut-o doar cu broadcasteri, la un show in Las Vegas, unde se strang cam toti broadcasterii mari din Statele Unite”, spune el.

Antreprenorul roman a discutat cu marile companii din industria media despre conceptul second screen, iar mesajul acestora a fost ca, desi sunt tentati sa-l implementeze, inca nu stiu care e cea mai buna solutie pentru utilizarea lui. “De aceea e important sa vorbim cu acesti oameni, sa intelegem ce au facut pana acum cu second screen, de ce nu a functionat si cum putem face noi lucrurile mai bine”, adauga el.

PE CONT PROPRIU

Pornind la drum pe o nisa noua, start-up-ul Appscend este nevoit sa invete din mers si sa creasca odata cu piata, insa faptul ca nu a atras inca o runda de finantare i-a permis companiei romanesti sa experimenteze dupa bunul plac cu tehnologiile si strategiile de business pe care vrea sa se bazeze in urmatorii ani, ceea ce s-ar putea dovedi decisiv in dezvoltarea companiei.

De altfel, Vaduva pune mare pret pe importanta acestor experimente care pot valida sau desfiinta produsele si serviciile gandite de companiile de tech. “Conceptul de mobile ads nu prea functioneaza. Dupa patru ani de experimente, multa lume gandeste reclamele de pe mobil similar cu cele de pe web”, explica el. Desi exista si alte companii care dezvolta tehnologia second screen pentru industria media, Vaduva e de parere ca Appscend are un avantaj tehnologic in fata concurentilor. Folosind cod nativ stocat in cloud pentru a scrie aplicatiile, proprietarii aplicatiilor dezvoltate cu tehnologiile Appscend au posibilitatea de a modifica informatiile din aplicatie fara ca acestea sa necesite aprobare in AppStore sau Google Play – proces care in mod normal poate dura pana la zece zile.

Astfel, dezvoltatorii de aplicatii pot rezolva probleme semnalate de utilizatori intr-un timp foarte scurt, ceea ce duce la o rata de retentie a utilizatorilor mult mai ridicata. Vaduva e de parere ca acest avantaj al tehnologiilor utilizate de Appscend se va dovedi decisiv in industria media, intrucat televiziunile au nevoie de ajustarea informatiilor zilnic sau saptamanal, in functie de programul emisiunilor pentru care utilizeaza tehnologia second screen.

Timp de trei ani, compania a crescut exponential din resurse proprii, insa provocarea nisei de second screen pare sa-i indrume pe cofondatorii Sebastian Vaduva, Gabriel Dobocan si Andrei Marinescu spre alte meleaguri pentru finantare. “Eu sunt foarte inclinat catre SUA, in timp ce colegii mei cofondatori se gandesc mai degraba la Europa”, spune Vaduva.

Indiferent de sursa de finantare, la trei ani de la lansarea companiei, Appscend se dovedeste a fi unul din cele mai mature start-up-uri din Romania. Desi lipsa finantarii straine poate parea o slabiciune la prima vedere, cei trei cofondatori au dovedit ca drumul batatorit si conventional al atragerii de investitii intr-o faza incipienta a dezvoltarii nu e intotdeauna cea mai buna solutie.

Team

Recent Posts

LooLoo Kids primește al doilea „buton de diamant” din partea YouTube pentru canalul său în limba spaniolă

YouTube anunță acordarea celui de-al doilea „buton de diamant” pentru LooLoo Kids, de această dată pentru canalul său în limba…

o oră ago

Dezvoltarea unei societăți de avocatură prin echipe specializate în nișe de drept

JGV și Asociații este societatea de avocatură care și-a orientat activitatea spre arii de practică specifice, creând echipe mixte și…

o oră ago

Dispozitivele pentru diabet generează vânzări de 37 milioane de lei anual, cu cifre în creștere

Grupul de companii farmaceutice Direct Pharma Logistics, format din Direct Pharma Logistics, Pharmalink și Farmatop, estimează vânzări de 37 de…

2 ore ago

Trendyol a vândut 1.6 milioane de articole la Black Friday în România

Trendyol, unul dintre cele mai importante marketplace-uri internaționale de e-commerce, a vândut 1,64 milioane de articole în prima sa campanie…

3 ore ago

Erste Private Banking, desemnat cel mai bun serviciu de profil din România de către PWM/The Banker și Global Finance

Erste Private Banking România a fost desemnat cel mai bun serviciu de Private Banking din România, de către două dintre…

3 ore ago

Ediția din 2024 a competiției Arena Bucătarilor aduce premii de 80.000 de lei

Bucătari talentați din 16 unități gastronomice renumite din România vor concura sâmbătă, 16 noiembrie, pentru un loc în finala prestigioasei…

3 ore ago