Business

Piața de fuziuni și achiziții a revenit pe creștere, cu 77 de tranzacții de peste 2 mld. euro în trimestrul trei

Reading Time: 3 minute

Trimestrul al treilea arată o revenire a activității pe piața românească de fuziuni și achiziții, în pofida unei scăderi a numărului de tranzacții în prima jumătate a acestui an. Astfel, în perioada iulie-septembrie 2024, au fost anunțate 77 de tranzacții, față de 53 în intervalul similar din 2023, potrivit unei analize PwC România.

Sectorul de real estate, cel al bunurilor de consum și energia regenerabilă au fost principalii catalizatori ai acestei creșteri, generând peste 65% din numărul suplimentar de tranzacții anunțate în trimestrul al treilea.

“Dacă începutul anului oferea semnale incerte în ceea ce privește dinamica de anul acesta a pieței de fuziuni și achiziții, trimestrul trei a adus o revenire semnificativă care ne face să credem că multe din tranzacțiile anunțate acum erau în plină negociere în prima parte a anului. Piața românească se dovedește tot mai atractivă pentru investitorii strategici care doresc să își consolideze poziția și să beneficieze de evoluția unei piețe semnificative, ca mărime, în Europa Centrală și de Est, a cărei dezvoltare determină modificări structurale importante în mediul de afaceri.”

George Ureche, Partener M&A, PwC România

În valoare, piața de fuziuni și achiziții din România a înregistrat o creștere de peste 2,7 ori față de trimestrul trei al anului trecut, excluzând impactul IPO-ului Hidroelectrica din iulie 2023. Astfel, cele 77 de tranzacții anunțate au însumat peste 2 miliarde de euro, față de doar 750 de milioane de euro în trimestrul trei din 2023, fără a lua în calcul cele 1,9 miliarde de euro din listarea Hidroelectrica.

Cele două tranzacții anunțate în august de PPC și, respectiv, Nala Renewables, cu parcurile eoliene achiziționate de la Evryo Power și OX2, au contribuit cu peste 900 de milioane de euro la valoarea totală a pieței, acestea fiind și cele mai mari două deal-uri din acest trimestru.

PPC a încheiat un acord obligatoriu cu Evryo Group, deținut de fonduri gestionate de Macquarie Asset Management, pentru a achiziționa portofoliul său de generare de energie regenerabilă din România, care este compus din 629 MW de energie din surse regenerabile în exploatare și aproximativ 145 MW active aflate în dezvoltare. Acordul are o valoare totală a întreprinderii de aproximativ 700 de milioane de euro, iar evaluarea generală este în conformitate cu tranzacțiile anterioare de pe piață, suma totală fiind supusă ajustărilor obișnuite.

Suedezii de la OX2 au vândut un proiect eolian onshore de 99,2 MW localizat în estul țării către Nala Renewables, un joint venture între IFM Investors și Trafigura, pentru 214 milioane de euro.

La nivelul primelor nouă luni ale anului, piața românească de fuziuni și achiziții a înregistrat un total de 192 de tranzacții anunțate, cu o valoare cumulată aproape 4,4 miliarde de euro, în creștere cu 6% an/an (fără a lua în calcul IPO-ul Hidroelectrica).

Top fuziuni și achiziții: energia verde în prim-plan

Dezvoltarea pieței locale de fuziuni și achiziții și atractivitatea ridicată a companiilor românești ce fac obiectul unor tranzacții este vizibilă în trimestrul trei al acestui an prin creșterea valorii medii a tranzacțiilor anunțate la 27 milioane euro față de doar 14 milioane euro în aceeași perioadă din 2023. Atât dimensiunea tot mai mare a business-urilor operate de companiile-țintă, cât și evaluările în creștere, au contribuit semnificativ la această dinamică.

Dacă în T3 din 2023 doar trei tranzacții raportate depășeau 40 de milioane de euro, în trimestrul trei al acestui an avem 10 astfel de tranzacții. Sectoarele de energie și real estate rămân reprezentative și în acest eșantion.

Tranzacțiile mici, sub 5 milioane de euro, au devenit tot mai rare în piața românească, ele având o pondere mai mică de 10% în T3 din 2024, față de 56% în același interval al anului trecut.

Având în vedere contribuția semnificativă a tranzacțiilor realizate cu companii operaționale sau de proiect care operează sau vor opera parcuri eoliene sau fotovoltaice, energia verde continuă să influențeze piața locală de tranzacții, prin reașezări de portofolii ale marilor jucători din piață (PPC, OMV Petrom, Premier Energy) și apariția unor noi nume (platforma globală de investiții în energie electrică și regenerabilă Nala Renewables) în producția locală de electricitate.

Investitorii strategici rămân cei mai activi cumpărători pe piața românească, 83% dintre tranzacțiile din primele nouă luni ale anului fiind realizate de aceștia. Fondurile de investiții rămân în continuare prudente, diminuându-și numărul de tranzacții anunțate în piața locală pentru al cincilea trimestru consecutiv. Sectoarele care încă atrag atenția fondurilor și unde acestea raportează deal-uri sunt mai ales cele de logistică & transport, producție specializată și retail.

Pentru finalul anului se așteaptă tranzacții în serviciile medicale

Pentru finalul anului așteptările sunt ca dinamica pozitivă a pieței înregistrată în trimestrul al treilea să continue, atât în volum, cât și în valoare.

Având în vedere caracterul sezonier al pieței, dat de finalul anului calendaristic care coincide deseori cu finalul exercițiului financiar în corporații și în companii listate și momentum-ul economic și politic al României marcat de alegeri multiple și așteptarea unei reforme fiscale în 2025, ultimul trimestru reprezintă cel mai probabil un termen important pentru finalizarea multor tranzacții în curs de negociere pe piața locală.

Foto: 320001597 © Kajol Roy | Dreamstime.com

Team

Recent Posts

Fintech-ul românesc iFactor devine Lendox și adoptă o nouă strategie, focusată pe incluziune financiară

Fintech-ul iFactor anunță transformarea în Lendox, marcând un nou capitol în misiunea sa de a crea un peisaj financiar mai…

13 ore ago

Cu 1.500 de angajați în România, filiala Stefanini a devenit un hub ”esențial” pe harta companiei

Stefanini Group, companie globală din domeniul tehnologiei care oferă soluții de inovare și transformare digitală, l-a numit pe Farlei Kothe,…

14 ore ago

Schimbări în top managementul ING Bank România: Mihaela Ioniță și Serge Offers pleacă în Germania, Florin Ilie devine Head of Business Banking

Mihaela Ioniță și Serge Offers, membri ai Comitetului Executiv ING Bank România, preiau noi roluri de top management la ING…

15 ore ago

Flanco ajunge la 10 magazine Smart Discounter

Flanco a deschis cel de-al 10-lea magazin Smart Discounter, în centrul comercial Pitești Retail Park, iar până la finalul anului…

15 ore ago

Schneider Electric a lansat Calculatorul de decarbonizare a clădirilor, care ajută administratorii la reducerea amprentei de carbon

Schneider Electric a creat un nou Calculator de decarbonizare a clădirilor, un instrument online innovator, care oferă posibilitatea proprietarilor și…

15 ore ago

După 18 ani în România, Auchan a ajuns la 440 de magazine și are în continuare planuri de creștere, inclusiv în franciză

La 18 ani de la deschiderea primului magazin – Auchan Titan, retailerul francez a dezvoltat o rețea multi-format care numără…

16 ore ago