Peste 70% dintre IMM-urile românești sunt slab digitalizate
Reading Time: 2 minuteRomânia continuă să fie printre cele mai slab digitalizate țări, inclusiv în ceea ce privește mediul privat, de pe continentul european. Conform unui raport privind digitalizarea firmelor în Uniunea Europeană în 2023, lansat recent de Eurostat, aproximativ 27% dintre IMM-urile din România au atins un nivel de bază al digitalizării, iar 73% au înregistrat un scor între 0 și 3 al digitalizării, adică nivelul “foarte slab”, și aproape 19% nivelul “slab”.
Doar 8% au un nivel ridicat de digitalizare, respectiv 1,5% un nivel “foarte ridicat” de digitalizare. Astfel, România se află pe ultimul loc la capitolul digitalizare printre țările din Uniunea Europeană, sub nivelul Bulgariei, unde 28% dintre IMM-uri au un nivel de bază privind digitalizarea. Prin comparație, în țări ca Finlanda sau Suedia peste 80% dintre firmele mici și mijlocii au un nivel de bază de digitalizare.
“Deși România are un potențial excelent în domeniul IT, afacerile locale fac pași mici către o echipare corectă, care să îi ducă pe poziții favorabile față de competitori. Ne uităm încă la cost și nu am înțeles deocamdată că echiparea tehnologică este o investiție care te scutește de timp, de bani, adică de resurse aruncate pe geam. Mai mult, nici instituțiile statului nu creează un mediu avantajos digitalizării în masă, pentru că ele însele sunt digitalizate pe hârtie și nu pe bune. Mai exact, statul ne obligă la raportări lunare, invocând automatizarea acestui proces, însă nu ne oferă și infrastructura capabilă să gestioneze o relație automatizată corect cu mediul privat. În contextul acesta, majoritatea antreprenorilor amână implementarea unui sistem tehnologic, făcându-și un imens dezavantaj, având în vedere beneficiile aduse de digitalizarea cu un soft potrivit”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
De la facturare la sistem informatic integrat
Antreprenorii din Romania mai degrabă amână echiparea afacerii lor cu un soft decât să investească timp în analiza ofertelor disponibile și să o aleagă pe cea mai potrivită lor. În contextul modificărilor de legislație din ultimii doi ani, referitoare la SAF-T și e-Factura, mulți decid mânați de obligativitățile de legislație să își ia un sistem informatic, dar nu alocă timpul analizei ca să aleagă ideal.
E o diferență mare între a echipa afacerea cu un simplu soft de facturare de exemplu și a o echipa cu un sistem informatic integrat care să preia cât mai multe gesturi repetitive din fluxurile de lucru din organizația pe care o conduc. Finalmente, tot acolo ajung: se echipează cu softul potrivit lor, dar între timp au pierdut vremea și, poate, oportunități.
“Credem că lucrurile se vor schimba în viitorul apropiat și ritmul de digitalizare în mediul de afaceri românesc va accelera considerabil. Tot mai mulți antreprenori înțeleg că, fără un software dedicat, nu se pot descurca eficient și pierd teren în fața competiției și pierd clienți și oportunități de business. Încă mai există mitul că este scumpă automatizarea muncii repetitive. Folosirea Excelului este o soluție depășită, care nu te ajută nici să ții pasul, dar nici să te aliniezi la cerințele legislative. Nici folosirea unui software nepotrivit, prea mic și care nu satisface pe deplin nevoile afacerii, nu este o idee bună, deoarece procesele de facturare, contabilitate, producție sau gestionarea clienților trebuie să fie integrate și automatizate pentru a asigura succesul pe termen lung”, conchide Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz