Peste 60% dintre români folosesc smartphone-ul pentru a accesa servicii digitale
Reading Time: 2 minuteDouă treimi dintre români au utilizat cel puțin un serviciu digital în timpul carantinei COVID-19, o creștere de 10 procente față de perioada anterioară, conform sondajului „Digital Sentiment in Romania” publicat de McKinsey & Company.
În ceea ce privește tipurile de servicii digitale la care consumatorii români au recurs, cele bancare și de telecomunicații sunt cele mai folosite; 38% dintre români au declarat că au utilizat cel puțin un serviciu digital din aceste două sectoare în timpul carantinei COVID-19, iar 19% dintre consumatori au început să le folosească începând din această perioadă de carantină. Pe de altă parte, doar 14% dintre români au accesat digital servicii din sectorul asigurărilor, respectiv aferente sectorului public.
„Nu este surprinzător faptul că băncile și companiile de telecomunicații conduc în ceea ce privește utilizarea serviciilor digitale de către consumatori deoarece investițiile semnificative și preocuparea acestora pentru transformarea digitală datează de câțiva ani buni, iar acum rezultatele sunt vizibile. În același timp, aceste statistici ar trebui să fie un îndemn către digitalizare și pentru alte sectoare ale economiei. Îmi vine în minte cel al asigurărilor, în cazul căruia o digitalizare accelerată a produselor și serviciilor oferite poate veni în întâmpinarea unei conștientizări sporite între consumatori a nevoii de protecție financiară pe termen lung pe fondul incertitudinii și vulnerabilității reflectate de criza COVID-19”, a declarat Alexandru Filip, Partener Coordonator al biroului McKinsey & Company din București și Lider al McKinsey DnA (Digital and Analytics) Practice în Europa Centrală.
Un alt rezultat al sondajului arată că, în prezent, creșterea utilizării serviciilor digitale este semnificativă pentru toate categoriile de vârstă și pentru toate regiunile geografice, nemaifiind valabilă doar pentru early adopters, care înainte erau reprezentați de tinerii profesioniști din orașele mari. Înainte de carantina COVID-19, grupele de vârstă cuprinse între 18-24 de ani și 35-44 de ani erau cel mai bine reprezentate în ceea ce privește adopția digitală, cu 69%, respectiv 65%. Acum, pentru ambele categorii de vârstă, rata de adopție a crescut la 76%. În plus, în această perioadă, rata de adopție digitală a crescut semnificativ pentru consumatorii între 45 și 64 de ani deoarece există mai multe stimulente pentru utilizarea serviciilor digitale datorită riscurilor medicale crescute generate de factorul vârstă. Mai mult, 65% dintre românii care locuiesc în orașe mici și în zone rurale au utilizat cel puțin un serviciu digital în ultimele 6 luni.
Smartphone-urile sunt cele mai populare dispozitive folosite pentru accesarea de servicii online, 62% dintre români utilizându-le ca dispozitiv principal. Conform răspunsurilor, odată ce adoptă experiența digitală, 37% dintre consumatori au declarat că sunt foarte mulțumiți, în timp ce 56% au fost mulțumiți.
În ciuda creșterii folosirii serviciilor digitale de către români, mai este loc pentru a atrage mai mulți utilizatori în această zonă. Comparativ cu utilizarea serviciilor digitale la nivelul Europei Centrale și de Est, există un potențial semnificativ de dezvoltare pentru majoritatea industriilor din România: cea bancară, a asigurărilor și sectorul public au cel mai mare potențial de creștere, între 1,7 și 2,6 ori. În domeniul utilităților și al produselor de băcănie, accesarea digitală a serviciilor mai poate crește de până la 1,2 ori. Mai mult, între 31% și 52% dintre consumatori au trăit cel puțin o dată experiența de a avea nevoie de un serviciu, dar nu l-au accesat online. Complexitatea experienței de utilizare, lipsa de încredere și indisponibilitatea serviciului sunt obstacole care îi împiedică pe consumatorii români să recurgă la servicii digitale atunci când au nevoie de respectivele servicii.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz