Edenred BIZTRO Club

Peste 10.000 de companii finanțate de BCR între 2021 și 2022

21 nov. 2022 5 min

Peste 10.000 de companii finanțate de BCR între 2021 și 2022

Reading Time: 5 minute

Poate cea mai mare provocare de care se lovesc marea majoritate a celor care fac primii pași pe drumul antreprenoriatului este obținerea unei finanțări, relația antreprenorului cu banca rămânând extrem de importantă de-a lungul timpului.

Am vorbit cu Daniel Nanu, Head of Micro Sales și Director Zonal Retail BCR despre piața de creditare pentru IMM-uri și despre apetitul de creditare al băncilor pentru antreprenori în noul context de inflație,  și de creștere a dobânzilor

Cum se vede evoluția mediului antreprenorial din România din perspectiva finanțatorului?

Discutăm anual cu zeci de mii de companii de toate dimensiunile și vedem că există proiecte, idei și dorință de dezvoltare, așa cum există oameni bine pregătiți. De altfel, dacă ne uităm la schimbările prin care a trecut societatea românească în ultimii 30 de ani și, mai ales, la cum au decurs ultimii trei ani, atunci putem spune că antreprenorii din România, indiferent de vechimea și dimensiunea business-urilor lor, dau dovadă de maturitate. Sunt orientați spre dezvoltarea unor afaceri sustenabile, conștientizează vulnerabilitățile, sunt mai atenți la riscuri și caută să facă investiții în digitalizare, retehnologizare și tehnologii curate. Ei sunt parte din tranziția spre o economia digitală și verde și, din fericire, beneficiază de o perioadă în care sunt disponibile mai multe proiecte de finanțări nerambursabile.

Dacă ne raportăm la 2021 și 2022, BCR are peste 10.000 de companii finanțate, care susțin mai mult de 600.000 de locuri de muncă. Toate aceste companii sunt analizate de echipa noastră, au situațiile financiare solide, sunt companii care au găsit soluții să treacă peste momente dificile și au perspective de creștere.

Cum arată piața de creditare pentru microîntreprinderi, IMM-uri?

Băncile au un rol activ în economia reală, iar noi, la BCR, mizăm pe o abordare personalizată, adaptată nevoilor fiecărui client, unde punem preț pe educația antreprenorială și consilierea pentru finanțare. Depunem toate eforturile pentru a le oferi clienților o perspectivă de viitor și ne dorim ca antreprenorii să înțeleagă cum pot folosi finanțările ca să-și optimizeze cashflow-ul, să gestioneze riscurilor de piață mai bine, să-și extindă operațiunile, să creeze și să mențină locuri de muncă, dar și să investească în pregătirea angajaților. Iar conversațiile noastre cu antreprenorii se poartă în jurul impactului, pentru că ne interesează ca împreună să înțelegem care este obiectivul strategic, cum identifici nevoile pieței și cum creezi valoare adăugată prin produsele și serviciile pe care le oferi, cum îți păstrezi relevanța pe lanțul valoric și cum faci să atragi angajații bine pregătiți.

În contextul actual, rolul nostru este să ajutăm antreprenorii și oferim soluții pentru a asigura funcționarea la parametri optimi ai businessurilor. Suntem mai atenți la riscurile pieței și transmitem asta și clienților, pentru că e important ca elementele de risc de business să fie cât mai predictibile. Iar mesajul pe care îl transmitem este că avem nevoie să stimulăm producția locală, să creăm și să protejăm locurile de muncă.

Care este apetitul de creditare al băncilor pentru acest segment în noul context de inflație, creșterea dobânzilor, scăderea vânzărilor, care sunt sectoarele care reușesc să aibă creștere, care sunt piețele pe care se pot extinde IMM-urile?

Ca și la momentul din 2020, suntem deschiși pentru business și continuăm creditarea, conform standardelor de risc. Susținem accesarea de credite, în special pentru tranziția geamănă către economia digitală și cea verde și oportunitățile de dezvoltare de proiecte care aduc împreună consumatorii, societatea și mediul înconjurător. Noi le oferim clienților perspectiva pe termen lung, iar 2022 nu înseamnă doar război, inflație mare și criză energetică. E important să atragem atenția asupra numărului record de companii finanțate de bănci anul acesta, la numeroasele surse de finanțare disponibile prin PNRR, la programul multianual 2021-2027 și la apetitul pentru investiții în România. Cele peste 500.000 de IMM-uri active în România au crescut în 2021 în valoarea adăugată cu 13% și au angajat cu 3% mai mult, fiind mai active decât companiile mari. Iar acest trend a continuat și anul acesta, în ciuda contextului dificil creat de războiul din Ucraina.

IMM-urile sunt oxigenul economiei, iar rolul nostru este să venim în sprijinul mediului antreprenorial, mai ales atunci când ne confruntăm cu o decelerare a ritmului de creștere economică. De aceea, un plan de afaceri consolidat sau un plan de extindere a business-ului bine construit trebuie să țină cont de contextul economic, de dinamica internațională și de inovațiile care aduc valoare adaugată mare.

Noi, în discuțiile cu clienții BCR, ne uităm la ce înseamnă reziliență prin inovație și tehnologie. Și insistăm asupra importanței investițiilor în tehnologii legate de calculatoare, tehnologiile curate (energie verde, producția de materiale sustenabile, reciclare și finanțarea cercetării în domeniu), în susținerea accelerării agriculturii ecologice, dezvoltarea agriculturii și a transferului de expertiză agro-alimentară.

În ce condiții sunt băncile interesate să finanțeze întreprinderile mici și mijlocii în această perioadă?

Așa cum spuneam, suntem mai atenți la riscurile pieței și transmitem asta și clienților, pentru că e important ca elementele de risc de business să fie cât mai predictibile.E nevoie să privim pragmatic soluțiile pe care le avem pentru a menține economia funcțională, însă mediul de business are nevoie de susținere și asta înseamnă că trebuie să avem un dialog deschis despre investiții în retehnologizare, digitalizare și eficiență energetică. Aceste soluții sunt parte din asigurarea continuității afacerii, din generarea de capital și de referințe pozitive.

În ceea ce privește BCR, în primele nouă luni ale anului 2022, am aprobat credite noi pentru companii în valoare de 11,6 miliarde de lei, de 2,5 ori mai mult decât în 2021, dintre care peste un sfert sunt destinate investițiilor.

Cât de înaintat este procesul de digitalizare bancară în Romania?

Transformarea digitală a bancilor din România a fost accelerată de pandemia de COVID-19, dar mai ales de competiția cu fintech-urile și de schimbarea comportamentului clienților, care se așteaptă ca băncile să interacționeze cu ei la fel ca o companie de tehnologie: într-un mod simplu, rapid, ușor, direct din buzunar. Asta înseamnă însă o continuare a investițiilor în infrastructură, pentru o flexibilitate mai mare și pentru a continua rezolvarea provocărilor din interacțiunea cu clientul.

Majoritatea băncilor din România au adoptat o strategie omnichannel, prin care pot deservi la același standard clienții tradiționali și cei digitali. Din fericire, călătoria digitală a BCR a început în urmă cu 7 ani, atunci când am conștientizat că tehnologiile viitorului sunt mai aproape de noi decât credem și când ne-am uitat mai atent la beneficii. Pentru noi, reinventarea digitală a început cu George, primul banking inteligent din România. Pe scurt, George este primul ecosistem digital evolutiv, care a oferit posibilitatea clienților să deschidă o relație cu banca 100% online. Iar astăzi avem aproape 1,6 milioane de utilizatori activi de George, în creștere cu 28% an pe an.

În plus, anul trecut am deschis George pentru afaceri, pentru că ne-am dorit să transferăm experiența digitală completă, a celor 1,5 milioane de clienți persoane fizice, și către mediul de afaceri. În prezent avem peste 127.000 de companii înrolate în platforma online George pentru afaceri, care pot folosi un ecosistem bancar complet, ce include Digital Onboarding, Digital Overdraft (credit de până la 490.000 de lei în doar 15 minute) și opțiunea de Profil Unic (Multiprofile), care permite autentificare unică pentru operațiuni de business și personale.

Cum ajutați antreprenorii să acceseze fondurile europene potrivite pentru businessul lor?

O economie sustenabilă, funcțională, ține în primul rând și de o colaborare mai bună între mediul antreprenorial și bănci. Iar noi, la BCR, în discuțiile cu clienții noștri, pornim mereu de la perspectiva personalizată, cu soluții adaptate nevoilor fiecărui tip de beneficiar. În ceea ce privește accesarea fondurilor europene, contribuim, pe lângă furnizarea de educație și consultanță în domeniul programelor de finanțare, cu multiple produse bancare adaptate tipologiei de proiecte implementate de antreprenori.

În același timp, zona de informare presupune un dialog continuu cu clienții și instrumente pe care le dezvoltăm pentru a veni în ajutorul lor. Noi ne mândrim cu ADA, primul chatbot inteligent care oferă informații despre programele de finanțare. Și nu e doar legat de modul în care am înțeles să folosim digitalizarea ca un facilitator pentru nevoile de informare ale antreprenorilor, ci este vorba despre ajutorul real, despre identificarea surselor de finanțare care se potrivesc fiecărui tip de business, într-un mod rapid și simplu.

ADA are peste 40 de programe de finanțare mapate și oferă suport antreprenorilor în identificarea celor mai relevante programe de finanțare susținute atât din fonduri europene, cât și din fonduri naționale. ADA, asistentul virtual BCR, a discutat cu peste 7.000 de antreprenori în acest an.

În plus, pe BCR Școala de Business, platforma noastră de educație antreprenorială, avem un curs dedicat fondurilor europene ce poate fi accesat gratuit de către orice antreprenor. Cursul a fost realizat în parteneriat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (ADR N-E) și are 12 capitole, ce explică fiecare dintre cele 5 etape necesare în obținerea unei finanțări: de la context, oportunități de finanțare pentru un business în România, surse de informare, pregătirea și depunerea proiectului, evaluarea și semnarea contractului, implementarea și raportările cu privire la finanțarea obținută.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: