Performanță dincolo de PR
Reading Time: 5 minuteÎn luna iunie, la prima sa participare la Top Best Independent Agencies to Work, Graffiti PR ocupa locul al patrulea în regiunea EMEA. O lună prolifică pentru agenție, care a anunțat și achiziționarea pachetului majoritar al agenției New Moon. Bogdan Tomoiagă, Managing Director la Graffiti PR, ne dezvăluie mai multe despre planurile de dezvoltare și poziționarea în industrie.
Ce înseamnă pentru Graffiti PR să ocupe locul 4 în Top Best Independent Agencies to Work for în EMEA?
Înseamnă foarte mult pentru noi din mai multe considerente: în primul rând este un premiu venit pentru și de la colegii din Graffit PR. Este premiul celor aproape 100 de colegi care fac din Graffiti PR un loc de muncă demn de topuri europene – cu multă presiune pentru performanță, dar cu valori comune, încredere în construcție, respect pentru produs și pentru societate, așa cum a mai spus și Irina Stănescu, Managing Partner la Graffiti PR. În al doilea rând, obținem acest premiu la prima participare și într-un an și un context dificil. Și nu în ultimul rând, ne arată că dorința noastră de a face din Graffiti PR unul dintre cele mai bune locuri de muncă din industria de comunicare din România – un loc în care creștem și în care ne simțim bine împreună, cu grijă pentru munca noastră, pentru colegi, clienți și pentru societate – este aproape de îndeplinire. Obiectivul nu a fost atins în totalitate, mai avem de lucru, dar știm că suntem pe drumul cel bun.
În 2020 ați ocupat locul al doilea în topul Biz al agențiilor de PR. Ce reprezintă pentru voi această recunoaștere?
Nu vânăm topuri, dar ne place să ne asumăm misiunea de lider. Adaug puțin context: atunci când prezentăm agenția într-un proces de new business sau la evenimentele de industrie nu spunem despre noi că suntem cel mai mare jucător (deși probabil că suntem) sau cea mai creativă sau cea mai titrată, ci spunem că suntem agenția care este prezentă constant în top 3 jucători din industrie pe orice indicator. Fie că este cifră de afaceri, fie că ne raportăm la numărul de consultanți, fie că discutăm de profitabilitate sau număr de premii câștigate. Vrem ca agenția să fie recunoscută ca una stabilă, colegii și clienții să aprecieze calitatea produsului de consultanță livrat de agenție, să ne vadă ca pe niște parteneri alături de care pot să dezvolte și să implementeze cele mai bune soluții de PR Driven Integrated Marketing.
Cum a fost 2020 pentru voi și ce ați adus nou în agenție?
2020, ce mai an, nu? Intram în 2020 cu un portofoliu stabil, cu o echipă care număra peste
80 de consultanți și ne pregăteam să avem cel mai bun an al nostru, din toate punctele de vedere. Eram pregătiți pentru construcție și pentru o reașezare a portofoliului de servicii și produse. Nici după lockdown-ul din martie, nici după toate reașezările pe care le-am efectuat foarte repede, nici după plecarea unor clienți sau anularea unor proiecte nu am dezarmat, ci ne-am setat mai întâi în mindset-ul de stabilizare a businessului și apoi ne-am întors în cel de construcție. Proiectele s-au deblocat, colegii au muncit mult și mai mult și am închis anul cu noi clienți trecuți în portofoliu, cu dezvoltări de produse și servicii, cu clienți mai empatici și cu titlul de Agenția Anului la PR Award România, pentru al doilea an consecutiv. Ca să trecem prin perioada cea mai grea a crizei (de până acum, să sperăm că ce a fost mai greu a trecut) am eficientizat cheltuieli, am efectuat anumite reduceri salariale – am protejat baza agenției și am redus salariile la seniori (pe care le-am returnat integral tuturor colegilor în 2021, pentru că a fost un împrumut de care nu am mai avut nevoie), am aplicat la tot felul de scheme și granturi și cred că, până la acest moment, ne-am descurcat onorabil.
Ce v-a determinat să semnați parteneriatul strategic cu New Moon?
Cum spuneam și în comunicatul de presă care anunța parteneriatul, oamenii de la New Moon sunt niște profesioniști ai digitalului din România. Practic vorbim despre echipa exKaleidoscope Proximity care a luat-o pe drumul antreprenoriatului creativ din România. Cum noi aveam mai multă experiență și nevoie de un partener din zona digitală, am zis să le întindem o mână și să vedem cum putem să creștem împreună. Iar parteneriatul a început foarte bine, am intrat împreună într-un pitch foarte important, care s-a concretizat cu câștigarea clientului, deci un început fulminant al parteneriatului.
Cum se poziționează Graffiti PR în acest moment și ce oferă diferit față de concurență?
Spunem despre produsul Graffiti PR că este unul de PR driven integrated comms. Adică ne uităm la produsul de comunicare din prisma omului de PR și încercăm să generăm soluții earned media, cu impact în business și cu o conexiune reală la agenda zilei. Am încercat să trecem toate aceste lucruri într-un KPIs intern al Graffiti PR care să ne ajute să judecăm mai bine produsul de agenție, KPI care se numește MEANING + și care are trei componente: să genereze conversație, să fie un produs care să arate bine și să fie conectat la o problemă din societate. Nu le urmărim de fiecare dată pe toate, pentru că este imposibil, dar trebuie să aibă cel puțin 2 din 3.
Ce ne poți spune despre Creative Joint?
Că suntem într-un parteneriat cu RDW de acum doi ani și ne-am dorit ca anul acesta să tratăm proiectul diferit. Fără petreceri, fără vizite în sediul GRFPR din Palatul Universul, ci mai degrabă să ne aflăm în mindset-ul de construcție. Să ne găsim parteneri din zona industriilor creative care au nevoie de un partener cu care să testeze, care să îi ajute să treacă la nivelul următor etc. Pe scurt: căutăm the next big thing din zona industriei creative, cum ar fi de exemplu The Museum of Ice Cream, pe care să îi ajutăm să se dezvolte pe piața de comunicare din România.
Ce îți dorești de la industria de comunicare în acest an și pe viitor?
Să păstreze ce a câștigat cu multă trudă în anul care a trecut. Să se gândească mai mult la cum va arăta industria în viitor, la cum poate să își dea un refresh, la cum poate să își îmbunătățească performanța financiară, ca să atragă mai ușor viitoare talente, la cum să aducă mai multă transparență atât în intern, cât și în relația cu clienții. La cum să se poziționeze mai bine, astfel încât oamenii de comunicare să devină mai ușor agenți ai schimbării, să convingă liderii de business să își asume un rol mult mai activ în societate dincolo de rolul de executiv. Am citit pe blogul lui Edelman despre Michael Porter, care tratează și el acest subiect al businessurilor active în societate în cartea pe care urmează să o lanseze „The Changing Role of Business in Society”. El spune acolo că un business care se implică activ în societate va avea indicatori crescuți în mai multe zone, inclusiv profitabilitate. Porter consideră că scopul fiecărei afaceri este acela de a crea valoare economică într-un mod care creează, de asemenea, o valoare mai mare (shared value) pentru societate. Suntem de aceeași părere și considerăm că viitorul aparține businessurilor care se implică activ în societate.
Photo 70990407 © Jakub Jirsák | Dreamstime.com
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 355 (20 iulie-15 septembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz