Performanta dincolo de cifre
Reading Time: 6 minutePentru Omer Tetik, director general la Banca Transilvania, bankingul inseamna mai mult decat gestionarea fondurilor – este vorba mai ales despre oameni, despre gestionarea relatiilor si despre construirea increderii. Iar increderea este un ingredient extrem de important in relatia dintre o banca si clientii sai.
Romanii vad banca la fel ca pe un dragon care le rapeste toate bucuriile vietii. Cum ar putea fi reparata relatia dintre banci si clienti?
In ultimele decenii, pana in 2008, rezultatele financiare ale bancilor au depasit toate celelalte companii si ratele de crestere suverane. Cand criza a lovit economiile, proprietarii de afaceri, familiile si chiar autoritatile au inceput sa judece bancile, precum si modul lor de crestere. Cu toate acestea, bancile, inclusiv cele din Romania, sunt parte a ecosistemului, a sistemului economic. Ele nu ar exista fara clienti intr-o economie functionala, iar cresterea economica ar fi in pericol fara piete financiare solide. Transparenta si comunicarea sunt cheia acum, impreuna cu accentul pe educatia financiara, in Romania. Acum putem vedea ca bancile sunt atente in primul rand la instruirea personalului, oferirea de programe de loialitate, iar produsele sunt concepute pentru a oferi beneficii comune, nu doar la rezultate financiare de final de an. Imbunatatirea interactiunii dintre banci si clienti va fi prin colaborare, cooperare. Modul in care sunt percepute acum bancile a fost influentat in primul rand de criza economica si de schimbarile aduse de aceasta. Pe de alta parte, in favoarea unei imagini pozitive, cred ca bancile ar trebui sa se concentreze mai mult pe customer experience, pe explicarea produselor si pe lansarea unor oferte simple, de shopping bancar, pentru ca au fost concentrate mai ales pe propriile probleme, in ultimii ani. Orice banca, ca oricare alta companie, inseamna inainte de toate oameni. Inseamna o echipa care lucreaza pentru cresterea businessului si clienti care beneficiaza de efortul respectivei echipe pentru realizarea unor planuri pentru care au nevoie de finantare. O banca este, pentru unii, primul cont, primul card. Sau banii necesari pentru a cumpara o casa, o masina, pentru studii sau vacante ori pentru inceperea unei afaceri. Sau, pe de alta parte, primul loc de munca. De exemplu, la banca noastra, pentru 1.600 de persoane din echipa, BT inseamna primul job. In ceea ce priveste BT, a ramas si va ramane foarte ancorata in realitatea comunitatii romanesti. Cu cei peste 1,91 milioane de clienti banca a dezvoltat o relatie pozitiva, bazata pe dialog, idei noi si antreprenoriat.
Odata cu Volksbank ati preluat si problema creditelor in franci elvetieni. Poate fi transformata aceasta problema intr-un avantaj in fata competitorilor?
Ne dorim in primul rand construirea unei relatii pozitive si pe termen lung cu clientii Volksbank Romania. Iar ei sa considere, sa simta ca au un avantaj lucrand cu noua formula, Banca Transilvania & Volksbank. Suntem siguri ca acestia apreciaza eforturile pe care le implica aceasta oferta – costuri de sute de milioane de franci elvetieni pentru VBRO si resurse umane – mai ales ca este pentru prima oara cand o banca propune solutii de conversie de o asemenea anvergura. Iar cifrele partiale ne arata acest lucru: la finalul lunii mai, aproape 16.000 de clienti cu credite in franci elvetieni isi facusera deja programare la VBRO pentru a se intalni cu echipa BT si Volksbank in vederea prezentarii detaliilor ofertei si, dupa caz, semnarea contractelor aferente. Rezolvarea situatiei creditelor in franci elvetieni nu am vazut-o si nu o vedem ca pe o problema. Pentru noi este o provocare si o prioritate in planul de integrare a Volksbank in structura BT. E o matematica in care rezultatul e clar favorabil clientilor, avand in vedere ca inseamna reduceri, scutiri de comisioane si rambursarea acestora.
Ce obiective si-a propus BT pentru perioada urmatoare? Crestere organica sau noi achizitii?
Strategia BT este construita in acest an pe doi piloni: pe de parte, continuam cresterea businessului BT, iar pe de alta parte efortul nostru se indreapta spre integrarea Volksbank Romania in structura Bancii Transilvania si spre dezvoltarea sinergiilor intre cele doua banci. Suntem in continuare atenti la toate oportunitatile prezente in piata, fie ca discutam despre portofolii, fie ca discutam despre banci. Vom avea, si de acum incolo, o abordare rationala, dar si antreprenoriala, urmarind posibilitati de crestere profitabila a bancii si a Grupului Financiar Banca Transilvania. Nu doar ca dorim sa devenim o banca mai mare, dar angajamentul nostru este sa fim cea mai buna banca din Romania.
Cum vedeti evolutia sistemului bancar local?
Cred ca vor fi in continuare fuziuni si achizitii, pentru ca piata bancara din Romania este intr-un proces de consolidare si optimizare. Anumite date ne arata ca ne indreptam spre o crestere economica solida, context in care este posibil ca bancile sa se concentreze mai mult pe experienta clientului si pe dezvoltarea relatiilor, dar si pe acoperirea de noi piete prin reluarea creditarii, lansarea de produse, prin achizitii etc. Vom vedea de asemenea banci care vor creste focusul pe anumite nise. Revolutia digitala va fi, de asemenea, o provocare pentru bancile traditionale.
Cred ca vor fi in continuare fuziuni si achizitii, pentru ca piata bancara din Romania este intr-un proces de consolidare si optimizare. Revolutia digitala va fi, de asemenea, o provocare pentru bancile traditionale
S-a incheiat procesul de scoatere a neperformantelor din bilanturi? Este 2015 anul reluarii creditarii?
Nu cred ca este vorba de incheierea unui proces de scoatere a neperformantelor din bilanturi, ci mai degraba de “normalizarea unui proces normal” pentru un sistem bancar si care in trecut nu functiona corect, deoarece ducea la acumularea de credite neperformante in bilanturile bancilor. Incepand cu anul trecut, bancile au cadrul legislativ local pentru a proceda la curatarea periodica a bilantului. Cred ca anul 2015 este intr-adevar anul reluarii creditarii, in special al imprumuturilor in moneda nationala. Banca Transilvania a acordat companiilor si persoanelor fizice, in primele trei luni ale acestui an, peste 30.000 de credite noi, a caror valoare totala a fost de 1.889 milioane lei. Cu alte cuvinte, este vorba de 10.000 de imprumuturi noi, in fiecare luna. Cam acesta a fost startul BT in 2015, alaturi de alte proiecte.
Ati devenit CEO-ul uneia dintre cele mai importante banci din Romania la doar 40 de ani. Care este “reteta”?
Nu cred ca exista o reteta a succesului. Mai intai de toate, imi place ceea ce fac si rezultatele obtinute. Am avut sansa si onoarea de a lucra cu echipe excelente in organizatii dinamice. Imi plac provocarile, invat din propriile greseli si ale altora, sunt deschis fata de oameni si fata de idei noi, iar in acelasi timp incerc sa imi tin nerabdarea sub control.
Cat de important este un mentor in meseria de bancher?
Bankingul nu este doar despre gestionarea fondurilor, cat si despre gestionarea relatiilor si despre construirea increderii. Este un domeniu care iti asigura intalnirea cu persoane care au profiluri diferite si ai ce invata de la fiecare. Cred ca fiecare vizita din partea unui client sau fiecare intalnire in cadrul bancii, cu colegii, face parte din educatia executiva. Este foarte important sa ai mentori buni, potriviti carierei pe care doresti sa o urmezi, dar este esential sa ai inclusiv propriul aport in acest sens. Din acest punct de vedere, sunt norocos si bucuros ca am la Banca Transilvania un sef care mi-a impartasit din experienta si din cunostintele sale, dar si care mi-a permis si m-a incurajat sa imi construiesc propriul drum. De cand m-am alaturat Bancii Transilvania, domnul Horia Ciorcila imi este nu doar un mentor, ci si un coleg si un sustinator, al carui dinamism si spirit antreprenorial energizeaza intreaga echipa BT.
Sunteti in Romania din decembrie 1999. Cum ati gasit serviciile bancare din Romania si ce s-a schimbat intre timp?
Sistemul bancar romanesc a trecut printr-o schimbare extraordinara in ultimii 16 ani, avand acum produse si servicii de calitate similara cu cele din alte sisteme europene. In 1999, accesul la serviciile bancare era limitat, cu servicii de licitatii valutare si transferuri de bani care durau mai multe zile. Acum avem un sector bancar solid, care iese din criza impreuna cu restul tarii si se pregateste pentru a doua faza de crestere economica – faza care speram sa fie sustenabila. Bancile au inteles ca trebuie sa devina institutii „fit” in loc de „fat” si ca focusul trebuie sa fie acum satisfactia clientului, precum si eficienta in alocarea resurselor in loc de crestere rapida.
Remarcam cu totii ca in Romania este nevoie de o cota de piata mai mare a bancilor locale, pentru a minimiza efectele de contaminare regionala.
Care credeti ca este cea mai mare problema a sistemului bancar romanesc in acest moment?
Ar fi redresarea economica lenta, modificarile legislative frecvente si concentrarea pe aceleasi categorii de clienti si pe zone similare. Toate acestea limiteaza apetitul de risc din partea bancilor. De asemenea, remarcam cu totii ca in Romania este nevoie de o cota de piata mai mare a bancilor locale, pentru a minimiza efectele de contaminare regionala.
Turc, nascut in Germania, cu cetatenie romana. Unde va simtiti acasa?
Dupa 16 ani petrecuti in Romania, ma simt aici ca acasa, alaturi de sotia si de copiii mei. Imi plac foarte mult satele de aici, Marea Neagra, Carpatii, bucataria romaneasca si, cel mai important, imi plac oamenii pentru ca sunt calzi, primitori si pasnici. Am vazut multe tari si popoare, nu pot sa spun ca fiecare are un defect principal, insa cred ca mai multa tenacitate ar prinde bine in Romania.
Se poate face o legatura intre meseria de bancher si pasiunea pentru motociclete?
Imi place mult sentimentul pe care il am cand conduc motocicleta. Chiar si o scurta excursie imi reincarca bateriile pentru urmatoarele zile. Privind din perspectiva intrebarii, pentru a putea conduce o motocicleta trebuie sa ii cunosti motorul, capacitatea sa si trebuie sa o pregatesti inainte de a porni la drum, de o cursa. Trebuie sa verifici combustibilul, franele, ambreiajul. Iar in timp ce esti pe motocicleta trebuie sa iti pastrezi echilibrul si sa fii atent la mai multe lucruri deodata, dar in acelasi timp sa te bucuri de calatorie. La final, totul se rezuma la gestionarea resurselor si a riscurilor, in timp ce te bucuri ca mergi mai departe. Este la fel si in banking: nu pornesti in calatorie daca nu esti pregatit pentru asta.
Ce va face sa radeti?
In cea mai mare parte, propriile greseli sau scapari. De asemenea, sunt momente in care impreuna cu familia si cu prietenii apropiati „ne copilarim” si ne amuzam.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz