Perfectiunea sta in detalii
Reading Time: 5 minuteDezvoltatorul imobiliar lituanian Hanner RD investeste aproape 37 de milioane de euro in proiectul rezidential The Park, venind cu un model diferit fata de cele existente pe piata romaneasca. Iar Silviu Grigorescu, Manager la Hanner RD, spune ca lucrurile continua sa se schimbe in imobiliare
Aveti un model de business extrem de interesant pentru un dezvoltator imobiliar. De ce ati ales sa nu mai lucrati cu bancile?
Principalul motiv este reprezentat de dorinta de optimizare a investitiilor. Orice imprumut are costuri corelate, care diminueaza substantial randamentul unei investitii. Marjele au scazut mult in piata imobiliara in ultimii ani. Pentru ca aceste investitii sa ramana profitabile a fost nevoie sa operam taieri de costuri. De la inceput, am ales ca factor diferentiator calitatea superioara a constructiilor. Ne-am dorit sa putem oferi calitate la preturi accesibile unei categorii largi de consumatori. Domeniul in care am observat ca putem face economii importante a fost cel al surselor de finantare. Hanner este un grup lituanian care a dezvoltat de-a lungul timpului proiecte care au inregistrat un succes deosebit. In Lituania, de exemplu, am construit un centru de afaceri cu birouri si spatii de shopping intr-o zona slab cotata in momentul demararii proiectului. La finalizarea lucrarilor preturile din acel perimetru crescusera foarte mult, iar investitia s-a dovedit rentabila. Fondurile acumulate in urma unor astfel de proiecte au fost ulterior reinvestite. Am hotarat ca putem sa ne dezvoltam intr-un ritm adaptat cererii din piata doar cu ajutorul fondurilor proprii. In acest mod am eliminat un factor generator de costuri si am putut acorda o atentie mai mare calitatii lucrarilor realizate si produselor livrate.
Care sunt principalele criterii de alegere a unei locuinte astazi si care erau acestea in perioada de boom?
La nivel de mentalitate s-au schimbat multe lucruri in ultimii ani, de la modul in care se fac afaceri si pana la stilul de viata, valorile societatii etc. In perioada postcomunista in majoritatea tarilor din est clientii au venit in piata cu anumite frustrari. Doreau sa detina tot ce le-a fost interzis timp de decenii. In acel interval au luat nastere proiecte mari de locuinte amplasate la periferiile marilor orase. Locuintele erau de dimensiuni foarte mari. Asta se datoreaza si faptului ca oamenii erau foarte optimisti legat de viitorul lor. Toti isi imaginau ca veniturile vor creste constant de-a lungul perioadei in care erau angrenati la anumite credite. Nimeni nu-si punea atunci problema costurilor de intretinere a unui imobil. Clientii isi schimbau statutul si doreau sa arate acest lucru tuturor. Investeau sume uriase in case de proportii mari. Lucrurile sunt foarte diferite acum. Oamenii inteleg ca nu marimea unei case este etalonul succesului. Clientii sunt mult mai concentrati pe achizitionarea unor bunuri care sa nu implice o povara financiara foarte mare.
Care sunt principalele diferente dintre comportamentul consumatorului roman si cei din alte piete din sud-estul Europei?
In Romania piata rezidentiala pare a fi trecut prin trei mari etape. Prima a fost cea despre care am vorbeam anterior. A fost etapa achizitionarii unor locuinte in care spatiul juca un rol major. Dupa anul 2008-2009, clientii s-au speriat. Au descoperit cat de fragile sunt posturile pe care le detin si cat de mult se poate schimba viata intr-un interval scurt. A urmat programul Prima Casa, care a dezmortit activitatea de pe segmentul rezidential. Acest program a impus si anumite praguri de pret. Media valorii la care s-au incheiat tranzactiile a fost insa mult mai mica de 60.000 de euro. In toti acesti ani pretul a fost cel mai important factor luat in considerare in luarea unei decizii de cumparare. Clientii intrebau doar cat costa o proprietate, fiind putin interesati de calitatea acesteia. Lucrurile s-au mai asezat in ultimii ani. Exista acum o patura importanta de clienti care lucreaza in corporatii importante sau care au demarat diverse mici afaceri, au succes, au incredere in fortele proprii si cauta in piata locuinte care sa reflecte valorile in care cred. In acest caz vorbim de un public educat care se informeaza temeinic inainte de luarea unei decizii. Calitatea primeaza pentru aceasta categorie. Practic, acum s-a intrat intr-o etapa in care incep sa conteze mult si alte elemente in afara de pret.
Care sunt principalele tendinte locale pe piata imobiliara?
O tendinta dictata si de politicile europene in ceea ce priveste spatiul locuit tine de accentul deosebit pus pe gradul de izolare a imobilelor. Incep sa se construiasca multe proiecte verzi. Majoritatea proiectelor dezvoltate de companii internationale importante cuprind cladiri care se incadreaza in clasa A de eficienta energetica. Remarcam faptul ca, incepand cu acest an, a luat amploare constructia de cladiri rezidentiale in zone cat mai centrale. In anii anteriori majoritatea constructiilor erau in afara Bucurestiului. 2014 este primul an cu proiecte numeroase in Bucuresti, unele dintre ele localizate chiar in centru. Alte piete pe care suntem prezenti au fost ceva mai active si in perioada 2009-2013.
Prin ce se diferentiaza proiectul rezidential The Park?
In The Park am fost obsedati de fiecare detaliu. Am ales cele mai bune solutii pentru proiectarea unei cladiri care sa aiba cel mai inalt grad de rezistenta la seism, am ales cele mai avansate solutii de izolare termica, acestea permitand obtinerea unor facturi la gaze mai mici de 100 de lei in sezonul rece. Am investit ca locatarii din The Park sa beneficieze de un grad ridicat de izolare fonica si am achizitionat produsele si solutiile care sa permita o protectie maxima la incendii. Nu vindem aici doar apartamente. Vindem siguranta si un stil de viata cat mai sanatos, ideal pentru toti cei care au copii sau planuiesc asta in viitorul apropiat.
Cum este posibila obtinerea unor facturi lunare pentru incalzirea apartamentelor si a apei calde mai mici de 100 de lei iarna?
Costurile de administrare a unei proprietati sunt extrem de importante pentru ca sunt pe perioade foarte lungi. In 30 de ani locuiti intr-o proprietate cu o izolare termica deficitara arunci pe fereastra sume importante, de peste 5.000 de euro. Stim acest lucru, avem o experienta indelungata pe aceasta piata si am luat toate masurile necesare pentru reducerea facturilor clientilor nostri la valori minime. In acest proiect am implementat cele mai importante solutii care permit obtinerea unor facturi minime. Peretii sunt realizati cu cele mai performante blocuri de zidarie, fatadele sunt izolate cu placi de vata bazaltica minerala Rockwool. De asemenea, si la interiorul peretilor exteriori am aplicat un strat de vata de sticla pentru rezultate optime. Ferestrele au performante superioare la acest capitol. Centrala termica de apartament fiind una prin condensatie, permite economii importante. De asemenea, aceste centrale sunt compatibile cu solutia SMART HOUSE. Aplicatia SMART HOUSE poate fi instalata atat in sistemul de operare Android, cat si iOS si permite controlul temperaturii si al consumului energetic de la orice distanta. Singura conditie pentru a comunica de la distanta cu centrala ta Viessmann este sa fii conectat la internet.
Ne puteti da mai multe detalii despre proiectul The Park?
In luna aprilie a acestui an am livrat prima cladire din ansamblul The Park. Este vorba despre un bloc format din subsol, parter si 11 etaje. Numarul total de unitati locative aici este de 69. Pana acum au fost vandute o treime dintre acestea. Spatiile pornesc de la 37 de metri patrati utili si ajung la 84 de metri patrati utili. Preturile variaza intre 55.000 de euro si 120.000 de euro.
Care sunt planurile pe termen scurt si mediu ale Hanner pentru Romania?
Proiectul The Park va cuprinde patru blocuri, totalizand 460 de apartamente, situate in apropiere de Parcul Tineretului, si va atrage investitii totale de aproximativ 37 de milioane de euro. Proiectul va fi livrat in trei etape, o cladire pe an. Una deja a fost livrata anul acesta, urmatorul bloc urmand a fi finalizat in anul 2015, iar ultima cladire in anul 2017. Fiecare dintre urmatoarele trei cladiri va avea cate 130 de apartamente cu 2, 3 sau 4 camere. Acum ne concentram pe acest proiect, dar suntem atenti la evolutiile din piata si, daca vor aparea oportunitati, suntem decisi sa actionam.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz