Peste 80% dintre utilizatorii din România au observat o amplificare a fraudelor online și a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuți, arată un studiu Revolut și Dynata.
De asemenea, aproape 40 dintre utilizatori au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că știu de situații de fraudare a unor colegi sau prieteni. Doar 17% dintre respondenți declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului, potrivit studiului citat.
Pe de altă parte, 25% dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilități. Majoritatea respondenților – 65% – declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude. Mai mult, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că își dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că și-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenție reclamele.
Pentru a reduce această nesiguranță, Revolut vine cu o campanie pentru creșterea conștientizării scam-urilor și lansează o serie de cursuri de prevenire a fraudelor în aplicație.
Aceste cursuri, disponibile începând cu versiunea 9.22 a aplicației, constau în cinci lecții: o introducere în explicarea fraudelor, un curs despre scam-urile legate de achiziții și cumpărături, altul despre scam-urile legate de investiții, un curs despre uzurparea identității, altul despre fraudele cu preluarea conturilor. Toate aceste lecții au fost create de echipele de
experți anti-fraudă din Revolut și pornesc de la tipurile de scam-uri cel mai des folosite de
escroci. Fiecare lecție include materiale care explică mecanismul de fraudă, cum clienții se
pot proteja de acestea și arată exemple despre cum aceste fraude funcționează, pornind de
la cazuri reale. La finalul fiecărei lecții, clienții își pot testa cunoștințele dobândite. Modulul
educativ este gratuit și este integrat în aplicație în secțiunea Învață din Hub, fiind disponibil în
limba română.
„Prin lansarea noului modul educativ privind fraudele, ne propunem să folosim
educația pentru a le da clienților noștri puterea să se simtă mai informați, mai siguri pe ei și
mai bine înarmați pentru a acționa și a depista fraudele, atunci le întâlnesc online, pe rețelele
sociale sau la telefon”, a declarat Aaron Elliott-Gross, șeful Departamentului Anti-Fraudă din
cadrul Revolut.
Cercetarea a mai scos la iveală faptul că unul din cinci respondenți știe exact ce să
facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre pașii care
trebuie urmați. Jumătate dintre respondenți au indicat că prima măsură care trebuie luată, în
caz de fraudă, este să-și blocheze cardurile direct în aplicația de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliția și autoritățile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituției bancare care a emis cardul.
Conform aceluiași studiu, 6 din 10 români cred că banca lor inovează foarte mult în domeniul conștientizării și prevenirii fraudei, dar 33% dintre respondenți nu sunt siguri de inovația pe care o pune la dispoziția clienților serviciul lor bancar, în scopul prevenirii fraudelor. 10% dintre participanții la sondaj cu siguranță nu sunt mulțumiți de inovația adusă de furnizorii lor actuali de servicii bancare în ceea ce privește prevenirea fraudei.
Respondenții români se simt deosebit de vulnerabili la fraude și înșelătorii: pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informațiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%), la înșelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%) sau la cele prin telefonul mobil care copiază
identitatea sau logo-ul unei companii (34%).
Și nu în ultimul rând, 61% dintre respondenți au declarat că ar prefera să folosească tehnologiile bancare digitale cu instrumente inteligente pentru prevenirea fraudei, în timp ce
30% ar opta în continuare pentru o bancă tradițională cu prezență fizică, pentru un acces mai
ușor la un angajat al băncii, care ar putea ajuta în caz de fraudă. 9% dintre respondenți sunt
încă nesiguri sau nehotărâți cu privire la cea mai bună soluție.
În ceea ce privește instrumentele la care ar trebui să apeleze furnizorii de servicii financiare ca să protejeze mai bine clienții de fraude, respondenții români menționează: sistemele de control al cardurilor/ conturilor, având capacitatea de a bloca imediat cardul sau contul (34%), educația și sensibilizarea clienților cu privire la fraude (33%) și tehnologia bancară/financiară, cum ar fi avertismentele de risc de fraudă (20%).
Studiul a fost realizat în 12 țări: Australia, Brazilia, Franța, Germania, Ungaria, Italia, Irlanda, Polonia, Portugalia, România, Spania, Regatul Unit. 1.000 de respondenți români au fost implicați în studiul realizat de Dynata în august 2023.
Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…
Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…
Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…
Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…