Cu un grant de 700.000 de dolari de la Google.org și fonduri proprii de 150.000 de dolari, echipa Digital Nation a dezvoltat un „antrenor personal” pentru studenți, bazat pe inteligență artificială. Am stat de vorbă cu Paul Apostol, fondatorul Digital Nation, despre proiectul Saro, despre implementarea acestui model educațional-AI în mediul universitar din România, precum și despre planurile de dezvoltare a platformei.
Digital Nation este o organizație care are la bază dezvoltarea de tehnologii avansate ce pot fi folosite în diferite domenii, educația fiind unul dintre domeniile-cheie pentru noi. În ultimii ani, am analizat modul în care oamenii învață și cum arată fluctuațiile de motivație pe parcursul programelor de formare și am sesizat că motivația și interesul participanților încep să scadă gradual, în lipsa unor încurajări din exterior, dar mai ales pe fondul unor distrageri cauzate de utilizarea excesivă a tehnologiei și a rețelelor sociale.
Pentru a pune în perspectivă problema, studiile arată că, la nivel global, până la 98% din persoanele care se înscriu la cursuri online abandonează. Astfel, am realizat că prin intermediul inteligenței artificiale putem scala și eficientiza acest proces de menținere a motivației, prin a oferi suport personalizat și constant într-un mod accesibil și eficient. Pe parcursul a doi ani, am dezvoltat diverse instrumente bazate pe AI în laboratorul nostru intern. Așa a luat naștere Saro, un concept pe care l-am validat cu aproape 1.000 de participanți ai programului Generația Tech, cel mai cunoscut program de formare al nostru.
Spre deosebire de alte tehnologii AI generative, cum ar fi ChatGPT, Saro este un AI proactiv, capabil să inițieze conversații de la sine. Saro acționează foarte asemănător unui antrenor personal. Începe prin a te cunoaște, poartă conversații despre obiectivele tale, ambiții personale, ascultă și adună informații despre modul în care înveți (de exemplu: orele la care ești productiv, comunicarea cu profesorul) și hobby-uri, stil de viață și orice altceva ce poate fi util pentru a analiza comportamentul și obiceiurile de învățare.
Conversațiile cu studentul sunt analizate de un model AI care oferă un scor de motivație în funcție de cuvintele alese. Spre exemplu, mesajul „ok, învăț” va avea un scor mic, în timp ce „sigur, abia aștept să mă apuc!!” va avea un scor mai mare. Saro ia decizii și inițiază aceste conversații în momente cheie ale parcursului educațional, cum ar fi înainte de un test sau dacă studentul nu s-a mai logat de un anumit număr de zile în platforma de lecții. Conversațiile le poartă pe orice platformă de mesagerie instant preferă studenții sau școala. În Generația Tech am folosit Discord și WhatsApp.
Pe lângă conversațiile de explorare, Saro îți poate trimite încurajări, știri sau oportunități relevante, glume sau meme din domeniul pe care îl înveți. Toate acestea contribuie și ajută la menținerea învățării în atenția studenților. Antrenăm modelul AI cu conversații reale între mentori sau profesori și cursanți, dar și cu dialoguri create de specialiști (scenariști), pentru ca Saro să învețe să aibă un limbaj expresiv și distinct, asemănător cu discursul natural, uman și mult diferit de chatboții cu care suntem obișnuiți.
Rezultatele inițiale au indicat că, dintre persoanele abordate de Saro, 48% au reușit să recupereze temele restante într-un interval mai scurt de o săptămână. De asemenea, mesajele trimise de Saro sunt de trei ori mai accesate comparativ cu notificările tradiționale prin e-mail sau SMS. În plus, 92% dintre participanți au afirmat că interacțiunea cu prototipul le-a fost de ajutor în învățare sau în recuperarea temelor nefinalizate.
În această etapă, datorită grantului de 700.000 de dolari oferit de Google.org, implementarea și utilizarea Saro va fi gratuită pentru școli, licee și universități și pentru beneficiarii finali (elevi, studenți, profesori). În funcție de rezultate și cerere, putem explora și alte oportunități de finanțare adițională și un model de business diferit.
La dezvoltarea Saro participă o echipă extinsă de 20 de specialiști cu expertiză în mai multe arii funcționale. Echipa de programare este formată majoritar din tineri școliți în programul nostru național, premiați la olimpiadele naționale de informatică și hackathoane din România. Lor li se alătură echipa de scriitori, unde momentan colaborăm cu doi dramaturgi de la UNATC, și echipa de educatori, unde avem cinci mentori part-time și doi profesori care s-au implicat în programe naționale precum Teach for Romania.
De doi ani avem propriul laborator de AI, cu infrastructură proprie aflată în București. Asta ne-a permis să dezvoltăm intern mai multe proiecte de inteligență artificială, printre care și Saro și iterațiile anterioare. Până la grantul Google.org, finanțarea a fost internă și o estimăm la 150.000 de dolari. Bazele de date și întreg deployment-ul aplicației sunt găzduite pe propria infrastructură.
Colaborarea cu Google.org a însemnat pentru noi și accesul la un know-how din partea experților lor, care au fost încântați de ideea noastră și ne-au fost alături la orice pas prin ghidaj și recomandări. Avem acces la echipele lor tech și la network-ul de alumni al Google care dezvoltă soluții similare. Constant purtăm discuții cu aceștia pentru a ne asigura că dezvoltăm o soluție sustenabilă. Acordul cu cei de la Google.org presupune ca soluția dezvoltată să fie lansată open source la finalul anului 2026, iar proprietatea să fie publică.
Saro are acces la datele despre fiecare elev și student pe platformele proprii ale unităților de învățământ (note, orar, prezențe, curriculă). Aceste date sunt păstrate pe serverele Digital Nation sau ale universității/școlii, unde sunt criptate și anonimizate. Concret, la terți nu ajung date necesare pentru a putea face o profilare a utilizatorilor.
Spre exemplu, la Google ar ajunge conversația anonimizată a unui student pentru a fi analizată, însă fără să conțină nume, număr de telefon, instituție educațională sau alte date personale. Înainte de a conversa cu Saro, fiecare utilizator își dă acordul și semnează consimțământul de prelucrare a datelor. Partenerul de implementare (școală/facultate) facilitează acest proces. Când un student finalizează cursul sau, din orice motiv, dorește să-și șteargă datele personale, poate face asta luând legătura cu școala/universitatea sau direct cu noi.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 387 (16 octombrie – 16 noiembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…
După o investiție de aproape un milion de euro, la începutul anului viitor, brandul Maidan va inaugura un nou spațiu…
Premier Restaurants România, operatorul lanțului de restaurante McDonald’s în România, continuă procesul de expansiune la nivel național și inaugurează al…
Le Manoir invită iubitorii de gastronomie fină să descopere o selecție de vinuri, delicatese și cadouri gourmet în cel mai…
6 din 10 români sunt supraponderali sau obezi, arată studiul cantitativ „Incidența obezității în rândul populației din România”, realizat în…
CFR Călători a pus în final în circulație începând cu data 20 noiembrie 2024, primul tren electric format din material…