Patricia Zegreanu: 9 pași simpli pentru work-from-home cu adevărat eficient
Reading Time: 4 minuteCeea ce inițial poate părea visul oricărui angajat, lucru de acasă (work from home sau wfh) se poate transforma ușor într-un mic coșmar: lipsa motivației, senzația de singurătate și lipsa unei echipe, lipsa sensului, dificultățile de concentrare. Cum facem să scăpăm de toate astea?
Text de Patricia Zegreanu
Vă propun 9 pași simpli pentru o adaptare cât mai ușoară și sănătoasă la wfh, mai ales dacă ești prima dată în această situație. Adaptarea se va face cu atât mai ușor, cu cât reușești să creezi ritualuri în jurul noii situații (așa cum, de exemplu, ritualurile la birou erau băutul unei cafele în timpul verificării emailurilor, comanda de la prânz împreună cu colegii, ședințele săptămânale de jour-fixe).
- Creează–ți un spațiu de lucru
Nu contează dacă dispui de un birou separat, sau doar de o mică măsuță de laptop. Sau poate numai de un colț al mesei din bucătărie. Important este să delimitezi acel spațiu. Acolo vei putea ține toate obiectele necesare pentru activitatea ta: laptop, telefon de serviciu, dosare, instrumente de scris. Creierul tău se va obișnui cu ideea de “birou” și vei constata că poți rămâne la fel de productiv. Pe cât posibil, încearcă să nu folosești patul sau canapeaua pe post de birou. Îți va fi greu să te odihnești după, pentru că vei asocia spațiul respectiv cu nevoia de eficiență sau productivitate.
Important: Păstrează spațiul curat.
- Îmbracă-te corespunzător
Nu trebuie să te îmbraci exact ca pentru o zi la birou (cine ar vrea să meargă cu tocuri prin sufragerie? ?). Dar e recomandat să nu rămâi în pijamale sau în haine de casă. O pereche de blugi și un tricou vor fi de ajuns. Atitudinea de “gata-de-muncă” se va simți inclusiv în vocea cu care răspunzi la telefon.
- Orele de muncă
Încearcă să păstrezi intervalul orar de la birou: lucrezi de dimineața și până după-masa. Cu cât respecți mai bine planul prestabilit, cu atât îți va fi mai ușor să te oprești la încheierea programului. Timpul personal de după program este foarte important pentru a relua, ziua următoare, noile sau vehicle task-uri cu același entuziasm. Delimitarea trebuie să fie foarte clară: nu trebuie pus un egal între orele de munca și timpul personal.
- Task-uri pentru fiecare zi
E bine să programezi task-uri pentru fiecare zi în parte. Notează în agendă ce îți propui și încearca să bifezi tot ce e necesar până la finele zilei. Nu doar că vei avea o privire de ansamblu asupra a ceea ce poți face într-o zi, dar vei ști și cât timp e necesar fiecărui task.
- Nu uita de pauze
E important ca prânzul să fie pauza cea mai mare la jumătatea programului. Pe parcursul zilei e nevoie de pauze mici în care să faci câțiva pași sau să te dezmorțești de la statul la birou (în pauzele mici, stai cât mai departe de bucătărie /frigider ?). La fel de important, la finalul programului trebuie să faci pauză până a doua zi. Lucrezi de acasă, da, dar nu ești “always-on”. Așa vei ajunge în cel mai scurt timp în burn-out (adică lipsă de implicare, de chef, de energie).
- Rămâi în contact cu colegii de birou
E foarte ușor să devii izolat de oamenii cu care împărțeai biroul. Fiecare își vede de treaba sa în propriul “birou”, încercând să rezolve tot ce și-a propus în ziua respectivă. Lipsa de contact va face lucrul împreună mai complicat, de aceea e important să rămâi conectat: prin whatsapp, telefoane, emailuri. Interacțiunile noastre sociale îmbunătățesc colaborările eficiente, așa că nu ezita să inițiezi conversații cu ceilalți colegi.
- Fără distrageri
Este complicat să lucrezi de acasă când faci și teme cu copii. Este greu și când ai un animal de companie care are nevoie de atenția ta. Și e la fel de complicat să lucrezi de acasă când îți dai seama că în timpul respectiv ai putea să te ocupi de acele proiecte “de casă” pe care le tot amâni (dulapurile cu haine nearanjate, ordinea aia în sertarul cu șuruburi și piulițe) sau de hobby-urile tale pentru care nu ai niciodată suficient timp (gătit, bricolat, pictat). Încearcă să faci cu schimbul cu partenerul / partenera, sau ține copiii ocupați cu desene, acuarele, jocuri pentru un anume interval de timp (între 30 și 50 de minute). În acest interval te poți cufunda în munca pe care o faci: focalizându-te intens devii și foarte productiv. Acest tip de muncă, numită “flow”, te ajută să finalizezi task-uri mult mai repede decât ai face-o la birou (unde nu ai liniște totală).
- Productiv și fără supraveghere
Munca de acasă poate schimba modul în care percepi autoritatea: cea mai mare parte a timpului nu ai niciun șef în jurul tău care să te întrebe în ce stadii ai ajuns cu diferitele proiecte. Și dacă nu există cineva care să ne supravegheze, avem tendința de a fi mai indulgenți cu timpul nostru: ba o cafea, ba o pauză de social media, ba un pahar cu apă etc. În momentul în care lucrezi de acasă, devii propriul tău șef: tu trebuie să iei cele mai bune decizii pentru tine și pentru eficiența ta. Cu cât ești mai riguros cu timpul și proiectele tale, cu atât vei putea încheia mai liniștit ziua de lucru.
- Bucură-te
Lucratul de acasă are multe avantaje: nu mai pierzi timp în trafic, poți începe programul mai devreme pentru a încheia mai devreme, nu mai ești întrerupt de colegi, poți găsi mai multă liniște și calm în propria casă, economisești banii pe care i-ai fi plătit pe transport, poți mânca mai sănătos (controlezi exact ce mănânci, pentru că nu poți mânca decât ceea ce ai în casă sau ceea ce comanzi), ești mai puțin stresat de mediul înconjurător (emoțiile au tendința de a fi molipsitoare), poți telefona fără zgomot de fundal (asta doar dacă nu uiți ca merge mașina de spălat ?), nu mai auzi certurile colegilor pe temperatura optimă din birou. Munca de acasă îți poate aduce acea liniște pentru a-ți găsi propriul ritm de muncă, astfel încât să poți deveni cea mai bună versiune a ta: de la cât de productiv ai putea deveni, la cât de mult te poți bucura de munca pe care o faci. Și acesta este probabil cel mai mare avantaj al muncii de acasă: găsirea propriului ritm de munca astfel încât întreaga zi să devină împlinită.
Patricia Zegreanu scrie cu drag și de plăcere, mai ales atunci când simte că informația ar fi de interes publicului larg. Lucrează de peste 14 ani în marketing și comunicare, și este preocupată de psihologie și creativitate. în timpul liber citește și își găsește inspirație în descoperirea altor culturi.
Foto: © Vadimgozhda | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz