#ParteDinMiracol Cum a crescut un eveniment cultural la peste 10 milioane de euro
Reading Time: 5 minutePovestea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu începe în 1993. Atunci, un grup condus de Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, s-a hotărât să dăruiască orașului un festival aparte.
”Un demers pornit exclusiv din dragostea de oraș, dragostea de teatru și dorința de a oferi comunității un reper, un motiv de mândrie și bucurie”, după cum descrie echipa FITS scânteia care a pornit un adevărat fenomen cultural. Granițele visului pornit atunci au depășit România, dar și orice altă așteptare a organizatorilor. Ediția cu numărul 30 se pregătește pentru perioada 23 iunie – 2 iulie, iar iubitorii de frumos sunt invitați anul acesta să fie parte din miracol.
#ParteDinMiracol este și Biz, partener media oficial, iar în spatele succesului sunt mai multe persoane și branduri care au făcut diferența prin implicare. Sponsorhipul de festival este un domeniu complex, cu beneficii pe termen lung. Biz a căutat să afle de la Ruxandra Predescu, Director de Comunicare FITS, cum a fost ajutat festivalul să devină unul dintre cei mai prețioși ambasadori culturali ai României.
Care este bugetul FITS, de cine este susținut și care sunt direcțiile în care se fac cele mai importante investiții?
În acest moment (n.r. mai 2023) nu avem încă bugetul final, însă costul ediției din acest an depășește cu siguranță 10 milioane de euro.
Susținerea vine de la principalii partenerii instituționali, Primăria Sibiu, Ministerul Culturii și Consiliul Județean Sibiu, și toate aceste instituții contribuie cu aproximativ 20% din totalul bugetului FITS. Apoi mai sunt câteva ministere (Educație, Turism, Apărare), dar și partenerii internaționali: ambasade și Centre Culturale străine în România. Desigur, n-am putea discuta de un festival atât de amplu fără sprijinul sponsorilor.
Ce presupune sponsorshipul de festival?
Noi considerăm că în primul rând trebuie să existe o aliniere de valori și am respectat dintotdeauna acest criteriu. Asocierea cu un sponsor trebuie să fie benefică atât pentru organizatorul evenimentului, pentru partener, dar – cel mai important! – trebuie să aducă valoare publicului.
Cum ajută implicarea unor branduri dezvoltarea unui festival?
De bună seamă, aspectul financiar al acestor asocieri contribuie semnificativ la un program (mai) bogat, la menținerea biletelor într-o zonă accesibilă de preț și la păstrarea accesului gratuit pentru majoritatea evenimentelor din cadrul festivalului.
Implicarea brandurilor aduce valoare și prin zona de activări din timpul festivalului, fie că e vorba de oferte speciale pentru publicul FITS, concursuri cu premii, mici cadouri sau experiențe aparte, un plus de confort sau acces la conținut exclusiv.
Cum a evoluat festivalul de la prima ediție până acum?
În primul rând, și cel mai important pentru noi, a evoluat organic, odată cu orașul, dar și alături de comunitate, de public, fără întreruperi, nici măcar în 2020, când a avut loc exclusiv în mediul virtual. De la un eveniment de trei zile cu nouă spectacole din trei țări, într-o singură sală, am ajuns astăzi la unul de zece zile, cu peste 800 de evenimente și mai mult de 4000 de invitați din peste 70 de țări în aproximativ 80 de locații.
Cu cât timp înainte încep pregătirile de festival și ce presupune această etapă?
Fiecare ediție este pregătită vreme de un an, imediat ce precedenta s-a încheiat, dar au fost spectacole sau invitați pentru prezența cărora negocieile au durat și câțiva ani.
Primul este gata programul, apoi urmează toate celelalte: ticketing, scenotehnică, transport, cazări, comunicare, voluntari, tot ce înseamnă eveniment asociat, invitați, conferințe, spații.
Cum gândiți programul și cât de importante sunt evenimentele cu acces liber pentru a atrage oamenii în sălile de spectacole?
Facem toate eforturile pentru a aduce la Sibiu cele mai noi producții și invitați de marcă, recunoscuți la nivel mondial, adevărați titani în lumea artelor spectacolului. Primim propuneri, dar curatorierea este exclusiv făcută de echipa FITS. Nu în ultimul rând, trebuie să ținem cont și de costuri. Marile spectacole de stradă sunt extrem de scumpe, dar sunt foarte importante pentru că ele sunt accesibile celor mai mulți spectatori și aduc împreună diversele comunități din Sibiu și din afara lui. E foarte important pentru noi să nu fie nimeni exclus de la această sărbătoare.
Care este conceptul din acest an și cum va fi el tradus în perioada festivalului?
Tema acestei ediții aniversare este Miracol, iar conceptul de comunicare este #ParteDinMiracol. Am dorit să încununăm astfel participarea tuturor celor care fac posibil acest eveniment: public, artiști, parteneri, comunitate, echipă, prietenii din mass-media, fără de care ecourile FITS n-ar fi atât de ample. Toți suntem #ParteDinMiracol. Aniversăm 30 de ediții fără întrerupere și suntem în topul celor mai importante festivaluri de artele spectacolului din lume. Cred că e un miracol că am reușit, toți cei care suntem parte din acest uriaș efort, să realizăm și creștem FITS la acest nivel, cu atât mai mult într-o țară în care arta și cultura nu sunt neapărat prioritare.
Care este câștigul local, regional și național pe care îl aduce o ediție FITS?
N-aș vrea să pară un răspuns lipsit de modestie, dar e un câștig uriaș pe toate palierele. În primul rând sunt banii care sunt cheltuiți în oraș pe cazări, mese, transport, shopping, la care se adaugă și taxele din bilete, și vorbim aici de câteva milioane de euro.
Pe urmă e vorba de reputație, foarte importantă la nivel diplomatic, inclusiv prin parteneriatele pe care le avem cu zeci de ambasade, centre culturale străine și organizații internaționale.
Nu putem uita nici educația, pentru că avem Programul de Voluntariat, Platforma Doctorală și Festivalul Școlilor de Teatru care contribuie la o mai bună formare a profesioniștilor din domeniul cultural.
Cred totuși că cel mai important câștig e al comunității, al celor expuși la tot ce înseamnă FITS și #ParteDinMiracol.
Cum aleg brandurile să comunice în formatul unui festival cultural?
Este extrem de important pentru noi ca prezența partenerilor în cadrul FITS să fie armonizată cu tipul evenimentului pe care îl organizăm, în așa fel încât să aducă un plus de valoare experienței pe care o are publicul. Lucrăm în fiecare an cu partenerii FITS, cu departamentele și agențiile lor de comunicare pentru cea mai amplă vizibilitate în cadrul festivalului, una care să fie potrivită cu produsele, valorile și direcțiile strategice pe care le promovează.
Avem secțiuni, sezoane, locații și evenimente foarte bine construite și foarte clar delimitate, astfel încât fiecare partener beneficiază de o vizibilitate aparte prin asocierile și activările cu care se prezintă în festival. Avem parteneri ale cător propuneri au fost atât de armonizate cu tema festivalului, de exemplu, încât le-am inclus în programul oficial.
Cum ați reușit să atrageți mai multe bănci să susțină FITS simultan și cum reușesc ele să își păstreze vizibilitatea în același eveniment?
Ne-am întâlnit la mijloc, acolo unde se află valorile și preocuparea noastră pentru comunitate. Într-adevăr, avem mai multe bănci partener, o situație unică în peisajul sponsorizărilor la noi, și cred că destul de rară în general. Grație arhitecturii FITS, însă, fiecare are propria prezență și vizibilitate, ele nu se intersectează decât pe afiș sau la Gală!
De exemplu, UniCredit Bank are o asociere foarte serioasă cu Fabrica de Cultură și tot ce înseamnă acel spațiu, Raiffeisen Bank e legată de sezonul românesc, Alpha Bank susține Bursa de spectacole, Banca Transilvania e partener al sezonului de stradă, iar exemplele pot continua. Lucrăm împreună pentru un scop comun, creșterea comunității.
Cum vedeți viitorul FITS?
Ca pe un miracol. Avem din ce în ce mai multă nevoie de artă și emoție, însă, în acelați timp, cultura pare să fie o prioritate din ce în ce mai mică într-un peisaj cu prețuri care cresc neîntrerupt. Pot doar să sper și să promit că ne vom strădui în continuare să aducem publicului cele mai bune spectacole și cea mai mare bucurie.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai– 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz