Management

Pandemia și abilitățile viitorului

29 mai 2020 4 min

Pandemia și abilitățile viitorului

Reading Time: 4 minute

Pe lângă criza provocată în sănătate pandemia de COVID-19 a adus, inevitabil, și o criză economică, având urmări semnificative asupra economiilor mondiale. Măsurile de limitare a răspândirii coronavirusului – distanțarea și izolarea socială au dus la oprirea temporară a activității multor companii din domenii esențiale pentru mediul de afaceri. Pentru a merge mai departe ne este foarte clar că #LearningMustGoOn, dar care sunt abilitățile de care companiile au nevoie imediat și cât costă investiția în ele?

Conform declarațiilor directorului general al Fondului Monetar Internațional, Kristalina Georgieva, omenirea va trece, anul acesta, printr-o recesiune la fel de gravă sau chiar mai gravă decât criza economică globală din 2008-2009, abia în anul 2021 find așteptată o revenire economică. Comisarul European pentru Economie, Paolo Gentiloni a spus recent că economia Uniunii Europene va scădea dramatic anul acesta, cu peste 7%, față de nivelul de 4,5%, înregistrat în 2009. La nivel global, PIB-ul va scădea cu 3% în 2020, fiind așteptat ca abia în 2021 să se majorize cu 5%.

În ceea ce privește mediul de afaceri, conform sondajului global PwC Covid-19 CFO Pulse, 85% dintre directorii financiari ai companiilor din întreaga lume se așteaptă la o scădere a venturilor sau a profitului anul acesta, din cauza pandemiei, 51% dintre aceștia fiind de părere că declinul va ajunge la un procent de 25%.

Conform specialiștilor de la Deloitte, printre cele mai afectate industrii de către pandemia de COVID-19 se află:

  • Turismul și transporturile aeriene: țările care se bazează pe venituri din turism (precum Grecia), hotelurile, companiile aeriene etc. O analiză publicată de IATA arată că veniturile companiilor aeriene rezultate din zborurile comerciale vor înregistra o scădere cu 314 miliarde de dolari în 2020, un declin cu 55% față de 
  • Industria HoReCa: restaurantele și cafenelele din întreaga lume au fost închise;
  • Industria automotive: au înregistrat pierderi producătorii de autoturisme, care depind de fabricile care produc piese de mașini, situate în țări afectate de pandemie și care au fost nevoite să își oprească activitatea, temporar.
  • Industria de petrol și gaze: au fost înregstrate scăderi record ale prețului petrolului, pe fondul unei cereri scăzute;

Pe de altă parte, afacerile prezente în mediul online au prins avânt: e-commerce-ul sau platformele de video streaming, precum Zoom sau Netflix.

Competențele viitorului

Pe lângă măsurile economice care pot fi luate de către fiecare companie în parte pentru a contracara efectele negative ale pandemiei, cum ar fi reducerea cheltuielilor sau a investițiilor care nu sunt urgente, organizațiile sunt nevoite să își schimbe, acum, obiectivele și strategia de business, pentru a putea depăși cu bine această situație. Spre exemplu, criza a determinat companiile să adopte digitalizarea mai repede decât ar fi intenționat și să găsească soluții pentru a se adapta la noul mod de lucru, „work from home”, adoptat de majoritatea organizațiilor.

Totodată, pandemia a subliniat necesitatea dezvoltării unor noi abilități – cum ar fi cele leadership într-un mod empatic și autentic, reziliență, abilitatea de a lucra în echipă, precum și abilități digitale și tehnice.  

Mai mult, specialiștii de la McKinsey consideră că recalificarea și adaptarea competențelor angajaților la noul mod de lucru post-pandemie va fi crucială pentru ca o companie să reușească să funcționeze. Aceștia afirmă că acum este momentul ca organizațiile să își dubleze bugetele de instruire a angajaților și să aloce resurse recalificării acestora.

Pentru a face față unui nou context economic impredictibil, companiile trebuie să elaboreze o strategie de resurse umane care să dezvolte:

  • abilitățile digitale: doar 16% dintre directorii financiari din întreaga lume iau în calcul anularea investițiilor în transformarea digitală și doar 3% dintre aceștia plănuiesc să taie investițiile alocate securității cibernetice, conform studiului PwC.
  • abilitățile sociale și emoționale: atunci când interacțiunea fizică nu este posibilă, este necesară îmbunătățirea abilităților „soft”, care fac posibilă colaborarea atât pe verticală, cât și pe orizontală în companie.
  • capacitatea de adaptare și reziliența angajaților: aceștia s-au văzut nevoiți „peste noapte” să se adapteze unor noi moduri de lucru și activități, necesitând flexibilitate în modul de lucru și în gândire;
  • abilitățile cognitive: îmbunătățirea abilităților de comunicare într-o limbă străină, care se dovedesc necesare acum, având în vedere că afacerile care au operațiuni la nivel internațional se bazează pe o comunicare intensă cu toți angajații;

Spre exemplu, datele existente arată că abilitățile lingvistice deficitare costă economia Marii Britanii aproape 63 de miliarde de dolari anual, echivalentul a 3,5% din PIB-ul țării, în timp ce companiile americane pierd mai mult de 2 miliarde anual din cauza neînțelegerilor provocate de diferențele culturale. În acest context, și mai ales ținând cont de criza provocată de pandemie, o cunoaștere cât mai bună a limbii engleze, considerată „lingua franca”, se dovedește utilă și necesară.

„În prezent, în România, companiile din domenii precum BPO investesc în cursuri de limba engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă și română. Scopul acestora este de a-și perfecționa angajații pentru proiectele în care sunt deja implicați, cât și de a-i pregăti pentru a-i implica în proiecte noi, care necesită cunoașterea altor limbi. Se face un upskilling pentru toti angajații, pentru că acum, mai mult ca niciodată se caută versalitatea și capacitatea de adaptabilitate la diferite roluri în cadrul aceleiași companii. Dacă până acum s-a mers mult pe ideea specializării într-un singur domeniu, într-un singur rol, acum se merge pe linia diversificării, versalității, ca să poți să fii implicat în proiectele care se caută la un anumit moment. Transferul învățării în mediul online nu a afectat disponibilitatea acestora de a investi în continuare în învățare. De asemenea, companiile pun accent acum și pe pregătirea managerilor și celor aflați în poziții de conducere, atât pentru completarea cunoștințelor de limbi străine, cât și în ceea ce privește cultura zonelor din care fac parte angajații din echipele pe care aceștia le conduc, spune Delia Dragomir, Managing Partner Eucom Business Language.

 Deprinderea unor noi abilități, fie tehnice sau non-tehnice, este pasul necesar pe care companiile trebuie să îl facă pentru a-și păstra relevanța.

Foto:  © Andrii Yalanskyi | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: