Featured

Oriel Beer aduce România în Atlasul Berilor

Reading Time: 5 minute

Cum au reușit Ioana Coca și Laurențiu Mândrilă să facă dintr-o bere de casă una de clasă mondială, premiată la cele mai puternice competiții din lume și cum au pus România pe harta mondială a celor mai bune beri craft cu microberăria artizanală Oriel Beer.

Când a băut primele beri belgiene, făcute de călugări de la mănăstirile trapiste din Belgia, pentru Ioana Coca s-a deschis o lume nouă, una plină de arome și gusturi. Era în urmă cu mai bine de zece ani când a descoperit berile belgiene, abia apărute și pe piața din România, care veneau cu un gust total diferit de tot ce știa tânăra despre bere până în acel moment. Atunci i-a încolțit în minte ideea de a-și crea propriile beri acasă. Prin noua ei pasiune pentru home-brewing, l-a cunoscut pe Laurențiu Mândrilă, împreună cu care a fabricat propriile beri, care au devenit în scurt timp extrem de apreciate. Și nu numai de prietenii lor.

„Noi descoperiserăm competiții în Europa și am început să trimitem berile făcute acasă și la competiții de amatori. Așa au început să vină aprecierile și premiile. Am câștigat medalii de aur și argint în România, Ungaria, Bulgaria, Slovenia, Slovacia și Croația cu beri făcute în regim de home-brewing, amatoricesc. Cumva aceasta a fost validarea că berile sunt bune și că poate este o idee bună să deschidem o microberărie artizanală”

Ioana Coca, cofondatoarea Oriel Beer

În scurt timp, cu o investiție inițială de 50.000 de euro, cei doi antreprenori au lansat brandul Oriel Beer, care a intrat pe piața berii artizanale locale cu două produse de inspirație belgiană, Oriel Blond și Oriel Dubbel. Iar succesul lor nu a întârziat să apară. La numai un an de la lansare, Oriel Dubbel a fost aleasă de „World Atlas of Beer”, o prestigioasă publicație din domeniul berii craft, drept cea mai bună bere de încercat din România. Tot atunci a urmat și validarea la nivel de berărie profesionistă, după ce Oriel Beer a primit distincția de cea mai bună berărie artizanală din România și a cincea cea mai bună berărie recent deschisă din lume.

Pe măsură ce timpul trecea și berile Oriel deveneau din ce în ce mai complexe, același drum îl urmau și premiile sau medaliile obținute de brandul românesc la competiții internaționale, în 2022 și 2023 reușind să câștige aur și argint la cea mai mare competiție de craft beer din lume: USA Beer Ratings.

Laurențiu Mândrilă și Ioana Coca au pariat în continuare pe gustul Belgiei și au adus aromele universului trapist în lumea pasionaților de bere craft din România, prin lansarea unor noi stiluri inspirate de berile realizate de călugări la mănăstirile belgiene: Oriel Tripel și Oriel Quadrupel. Au reușit nu numai să păstreze standardul ridicat, ba chiar au apăsat pedala de accelerație a creativității și au lansat prima bere „baricată”, învechită în butoaie de lemn de la Jack Daniel’s, aroma de whiskey reușind să îmbogățească plaja de arome a berii. Caracterul unic al butoiului de lemn și aroma băuturii care a fost păstrată anterior în el ajută în procesul de maturare al berii.

Foto: Vali Mirea Photography

Pentru fiecare sortiment de bere, lansat ulterior, Ioana și Laurențiu au folosit un butoi diferit, în armonie cu berea respectivă: de la stejarul românesc la butoaie exotice. Prin acest procedeu, Oriel Beer a extins granițele berii, reușind să creeze arome cu adevărat unice în lume. Dacă veți avea în față o bere Oriel în sticlă cu sigiliu de ceară înseamnă că este o bere maturată în butoaie de lemn, creată cu foarte mare răbdare, care a avut o perioadă de maturare îndelungată, de la șase luni la trei ani.

Apă, malt, hamei și multă creativitate

Nici în perioada de pandemie, care a fost o adevărată lovitură pentru producătorii de bere artizanală și barurile de craft beer, cei doi antreprenori nu au tras frâna și au pariat în continuare pe cartea creativității luând decizia să introducă stiluri noi și o gamă de cuvee-uri sau beri wild. Acestea sunt beri cumva acrișoare, cu fermentație mixtă, care sunt fermentate cu un amestec de bacterii și drojdii sălbatice, iar gustul lor este total diferit de cel al berilor clasice, ducând mai mult spre cel al vinurilor naturale, cu o aciditate mai pronunțată.

Inspirate de natură, berile wild surprind prin gustul ușor acrișor, asemănător vinului, chiar și sticlele în care sunt îmbuteliate (de 750 ml) și paharele din care se recomandă servirea, duc cu gândul mai degrabă la lumea vinului decât la cea a berii. Acestea sunt beri la care procesul de maturare se extinde pe perioade mai îndelungate, încep de la un an și pot ajunge chiar la trei ani.

Foto: Vali Mirea Photography

„Tot timpul încercăm să inovăm și au fost multe rețete inspirate din călătoriile mele. Inspirația vine ori din bucătărie, ori din alte beri încercate sau dish-uri. Este foarte interesant cum poți să îți aduci inspirația din mediul exterior, chiar și din natură și să o pui într-o bere”

Ioana Coca, cofondatoarea Oriel Beer.

În prezent, în portofoliul Oriel Beer sunt 64 de sortimente de bere diferite, care sunt împărțite în mai multe categorii: core range (berile inspirate din rețetele trapiste – blond, dubbel, tripel, quadrupel), edițiile de sezon (rețete experimentale cu ingrediente ca drojdii sălbatice, bacterii, cafea, cacao, mirodenii sau fructe), berile baricate (cu sigiliu din ceară) și berile wild.

Cei doi antreprenori au demarat, în urmă cu doi ani, o serie de proiecte care au obținut și o finanțare europeană, lucru destul de dificil pentru un producător de bere, un produs accizabil. Cu toate acestea, Ioana Coca și Laurențiu Mândrilă au putut accesa un grant de 60.000 de euro destinat micilor antreprenori. Prin acest program, fondatorii Oriel Beer au avut ocazia să se înscrie la un curs de specializare în Belgia și să facă un parteneriat cu o microberărie locală, reușind să mai facă ceva inedit pentru piața din România.

„Am fost într-o sesiune de recoltare a drojdiilor sălbatice, am avut un parteneriat cu un laborator de acolo. Practic ne-am găsit noi drojdiile, care au fost trimise în România, și aici am făcut bere. Este berea din butoiul de jos: Berea Project AYCBR. Este o bere care trebuie să stea mult timp la marurat”

Ioana Coca, cofondatoarea Oriel Beer.

Creativitatea producătorilor de bere artizanală din România, care se întrec în rețete noi, cu ingrediente exotice cu care îi iau prin surprindere pe toți cei care au curiozitatea să le încerce, a dus, în ultimii ani, la o creștere a popularității berii craft din România. Potrivit informațiilor deținute de cei de la Oriel Beer, piața de bere artizanală înseamnă aproximativ cinci procente din piața berii, pe care activează în jur de 80 de producători de craft beer. O situație care oglindește foarte bine realitatea actuală din piața berii artizanale locale este că berile Oriel sunt disponibile în mai multe locuri din Olanda decât din România. Printre motivele din spatele acestei situații cumva curioase se numără prețurile berilor artizanale, încă mari pentru buzunarele românilor, care preferă cantitatea în locul calității, numărul scăzut de locuri dedicate berilor craft, comparativ cu o piață ca Olanda de pildă, și deschiderea antreprenorilor din domeniul HoReCa.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Vom produce drone românești. Protocol semnat între ministere

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea, şi cel al Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan, au semnat, marţi, un…

2 ore ago

Pi2 a fost aleasă agenția de comunicare pentru Freedom24 în România și Ungaria

Agenția independentă de comunicare Pi2, cu birouri și filiale în Europa Centrală și de Est, a fost selectată să gestioneze…

2 ore ago

Utilizatorii plătesc în medie 12 abonamente pentru serviciile online

În medie, utilizatorii plătesc 12 abonamente online, inclusiv Netflix, Spotify și YouTube Premium – cele mai populare servicii din întreaga…

8 ore ago

Ce cred angajații despre companii. Care sunt cele mai apreciate firme din 2024

JYSK, Phillip Morris, Deichmann, dm drogerie markt și Starbucks sunt cele mai apreciate companii de către propriii angajați, conform “Top…

8 ore ago

Cegeka: Companiile IT trebuie să schimbe mentalitatea și să atragă parteneriate strategice

Piața IT din România trece printr-o perioadă de transformare, iar modelul tradițional de outsourcing, bazat pe externalizarea resurselor umane, începe…

8 ore ago

Danone susține centrele E.G.A.L. care oferă mese calde pentru copiii din zone defavorizate

Danone România s-a alăturat susținerii centrelor de zi E.G.A.L. dezvoltate de Societatea Națională de Cruce Roșie, susținând continuarea activității din…

8 ore ago