Sustenabilitate

OLIO: Aplicația care unește vecinii contra risipei

Reading Time: 4 minute

Risipa alimentară din Uniunea Europeană are o valoare de piață estimată la 130 de miliarde de euro. OLIO propune reducerea risipei, dar și diminuarea cheltuielilor asociate achiziției de noi produse, care pot fi luate gratuit sau împrumutate din vecinătate. 

Risipa alimentară este un subiect care atrage tot mai multă atenție, atât a marilor companii, cât și a consumatorilor. Indiferent că motivația de la bază este grija pentru planetă sau reducerea costurilor în contextul dificultăților economice, numărul soluțiilor ce vizează reducerea risipei este în creștere.

În UE, aproape 57 de milioane de tone de deșeuri alimentare sunt generate anual, ceea ce reprezintă o medie de 127 kg pe cap de locuitor. Conform datelor Eurostat pentru anul 2022, risipa alimentară din Uniunea Europeană are o valoare de piață estimată la 130 de miliarde de euro.

OLIO vine cu o soluție pentru risipa alimentară și nealimentară din gospodării. Aceasta este o aplicație destinată comunităților, care conectează vecinii între ei, astfel încât aceștia să poată oferi alimentele și produsele de uz casnic pe care nu le mai folosesc. OLIO propune reducerea risipei și, totodată, diminuarea cheltuielilor asociate achiziției de noi produse, care pot fi luate gratuit sau împrumutate din vecinătate. 

Soluție născută din necesitate 

Tessa Clarke și Saasha Celestial-One au fondat OLIO în 2015, în urma unei experiențe personale pe care Tessa a avut-o când s-a mutat din Elveția înapoi în Marea Britanie. În ziua mutării și-a dat seama că mai avea mâncare în frigider, pe care echipa de mutare i-a cerut să o arunce. Dorind să nu irosească mâncarea intactă, a început să bată la uși, încercând să găsească vecini cărora să le-o ofere. Astfel i-a venit ideea de a crea o facilitate prin care să poată fi împărțite alimentele. Această soluție urma să fie prezentă în cartiere de pe tot globul.

În medie, jumătate din toate alimentele adăugate în aplicație sunt solicitate în 25 de minute de la postare. De asemenea, aproximativ jumătate din toate articolele nealimentare (aparatură pentru bucătărie, cărți, haine și jucării, printre altele) sunt solicitate în termen de două ore. Pentru a crește impactul. businessul condus de Tessa și Saasha inițiază și parteneriate cu retaileri, unități de învățământ și alte organizații, pentru a prelua produsele ce ar urma să devină risipă. 

OLIO se bazează pe o armată de peste 50.000 de voluntari, numiți Food Waste Heroes, care sunt membri instruiți ai comunității. Acești voluntari colectează alimente nevândute de la supermarketurile locale, cantine, restaurantele cu servicii rapide și multe altele și le redistribuie comunității locale prin aplicația OLIO, permițând astfel întreprinderilor respective să atingă sau să se apropie de zero deșeuri alimentare.

Tessa Clarke și Saasha Celestial-One

Extindere globală și rezultate

Peste 6,7 milioane de persoane s-au alăturat OLIO până acum, jumătate fiind în afara Regatului Unit. Singapore și America Latină reprezintă cele mai mari piețe internaționale. În România, aplicația este disponibilă și este folosită, însă nu are aceeași amploare ca în alte părți ale globului. Cel mai comun tip de articol oferit și solicitat în aplicație este îmbrăcămintea, urmată de cărți, jucării și alimente. 

OLIO se bucură de rezultate și un impact puternic. Încă de la lansare, Oliorii, așa cum îi numesc pe utilizatori, au oferit peste 55 de milioane de porții de alimente și 5 milioane de articole nealimentare. Aceste sume se traduc într-un impact asupra mediului echivalent cu evitarea a 164 de milioane de kilometri parcurși în lanțul de aprovizionare, salvarea a 8,3 miliarde de litri de apă și prevenirea emisiilor a 48.000 de tone de CO2e.

Costul risipei

„Risipa alimentară este foarte, foarte dăunătoare pentru mediu. O masă de pământ mai mare decât China este folosită pentru a cultiva în fiecare an hrană care nu este mâncată niciodată. Pământ care a fost defrișat, specii care au fost duse la dispariție, populații indigene care au fost mutate, sol care a fost degradat – toate pentru a produce alimente pe care noi le aruncăm. În plus, alimentele care nu sunt consumate niciodată reprezintă 25% din totalul consumului de apă dulce la nivel global.”

Tessa Clarke, cofondatoarea OLIO

Alături de irosirea resurselor care au contribuit la crearea alimentelor neconsumate se adaugă emisia metanului, care se creează din descompunerea deșeurilor alimentare ce ajung la groapa de gunoi. Acesta este de 25 de ori mai dăunător decât dioxidul de carbon.

În ceea ce privește risipa alimentară în Marea Britanie, conform datelor OLIO, jumătate din toate deșeurile alimentare au loc în casă. Așadar, o familie tipică aruncă 20% din cumpărăturile săptămânale, adică 700 de lire sterline pe familie pe an. În total, se aruncă în fiecare an mâncare bună de consumat în valoare de 14 miliarde de lire sterline. 

„Risipa alimentară este un vinovat major în distrugerea planetei noastre și, de fapt, dacă risipa alimentară ar fi o țară, ar fi al treilea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră după China și SUA.”

Tessa Clarke, cofondatoarea OLIO

De asemenea, dacă privim spre deșeurile nealimentare, se aruncă peste 2 miliarde de tone de deșeuri menajere pe an la nivel global, ceea ce reprezintă peste 60 de tone de deșeuri în fiecare secundă. La fiecare două ore se aruncă suficiente lucruri pentru a umple cu gunoi cea mai mare navă container din lume. Adică 12 nave container în fiecare zi și 4.570 nave container într-un an.

Majoritatea deșeurilor ajung la gropile de gunoi sau sunt arse. „Arderea deșeurilor este cea mai mare sursă de dioxine din lume, care este una dintre cele mai toxice substanțe chimice cunoscute de știință. Prin urmare, arderea deșeurilor se adaugă la problema poluării aerului”, a concluzionat Tessa Clarke. 

OLIO a crescut până în acest punct, organic, prin oameni susținători ai misiunii și voluntari care răspândesc vestea. Pe măsură ce OLIO continuă să crească, fondatoarele au misiunea de a ajunge la un miliard de utilizatori la nivel global până în 2030. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 371 (16 martie – 16 aprilie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Anca Muraru

Recent Posts

Golin lansează Golin Private Fireside Chats: sesiuni personalizate, cu mix de date & consultanță pentru branduri

Golin propune un nou concept pe piața locală și invită brandurile la Golin Private Fireside Chats: întâlniri personalizate, aplicate la…

3 secunde ago

eMAG estimează vânzări de 800 mil. lei de Black Friday

De Black Friday, care va avea loc la eMAG pe 8 noiembrie, compania estimează că va avea vânzări de 800…

2 ore ago

BCR este prima bancă din Europa care introduce Visa+, pentru transferuri de bani pe baza numărului de telefon

Banca Comercială Română (BCR) anunță lansarea în premieră europeană a funcționalității Visa+, care simplifică și accelerează transferurile de bani între…

3 ore ago

Aproape un milion de români au vizitat Turcia în 2024

În primele nouă luni ale anului 2024, mai bine de 975.000 de români au călătorit în Turcia, sectorul turistic din…

4 ore ago

Numărul companiilor agricole care ajung în insolvență va crește în 2025

INFINEXA, companie antreprenorială românească specializată în restructurarea și finanțarea firmelor aflate în dificultate, cu active de peste 150 de milioane…

5 ore ago

Provocările pentru centrele de date din România, consum tot mai mare de energie

Dezvoltarea centrelor de date la nivel global reprezintă o oportunitate mare pentru România de a deveni un jucător cheie în…

5 ore ago