O țară mică, dar cu ambiții mari, Olanda exportă cu tot mai mult succes startup-uri globale precum Booking.com sau TakeAway și a produs deja 12 companii-unicorn. Care este secretul succesului startup-urilor care pornesc de sub nivelul mării?
Poate ați auzit mai degrabă de lalele, mori de vânt și nave când vine vorba despre Olanda, dar țara s-a transformat în ultimii ani într-o adevărată pepinieră de startup-uri și o fabrică de “unicorni” din domeniul tehnologiei. Numai în 2019 startup-urile olandeze au atras investiții totale de 1,5 miliarde de euro, dublu față de 2018, principalii furnizori de finanțare fiind fonduri de investiții locale, precum Inkef Capital și Peak Capital.
Țara a produs deja 12 unicorni (companii care au depășit pragul de 1 miliard de euro ca evaluare), ceea ce o plasează pe locul 4 în Europa,
după Marea Britanie, Germania și Franța. Printre aceste companii se numără TomTom (mai țineți minte echipamentele GPS pentru
mașini dinaintea exploziei smartphone-urilor?), Booking.com (platformă cumpărată în 2005 pentru doar 135 de milioane de dolari de Priceline și care a depășit 1 miliard de euro în 2008) sau Adyen (companie globală de plăți).
Amsterdam este, de altfel, al patrulea hub de startup-uri din Europa, după Londra, Berlin și Paris, dar nu este singurul punct de atracție pentru startup-uri din țară, fiind secondat de Rotterdam, Utrecht și Eindhoven. Acceleratoarele cele mai cunoscute din Amsterdam sunt Rockstart și Startupbootcamp.
Atuuri pentru succes
Dar de ce produce Olanda multe startup-uri cu succes internațional? “Frumusețea Olandei e că este o țară mică. Dacă pornești o companie, trebuie să te gândești de la început că piața locală nu e suficient de mare. Dacă vrei extindere, dacă vrei să folosești AI și să joci în liga mare, trebuie să te gândești din prima sau a doua fază la extinderea internațională. E un mindset internațional”, îmi spune Michiel Chevalier, fondatorul Nmbrs, companie începută ca startup în 2003 și care acum vizează extinderea în 18 țări europene.
Un alt avantaj este faptul că olandezii vorbesc foarte bine engleza, ceea ce ajută la extindere. În același timp, poziția geografică oarecum centrală pe continentul european reprezintă alt atu. Nu în ultimul rând, în Olanda există multe unversități prestigioase în zona de IT și tehnologie, în Amsterdam, dar și în Eindhoven, Rotterdam, Utrecht sau Delft. În plus, cultura olandeză este foarte deschisă, iar țara a ocupat locul 4 în cel mai recent indice global al inovației realizat de INSEAD, Universitatea Cornell și World Intellectual Property Organization (WIPO), după Elveția, Suedia și SUA.
Cu toate acestea, nu s-ar putea face mare lucru fără bani investiți, iar Olanda punctează pozitiv și la acest capitol, fiindcă are comunități foarte active de investitori și multe fonduri de investiții, pentru fiecare fază de dezvoltare a companiei. Sunt, în primul rând, multe familii care au construit businessuri tradiționale și acum investesc în startup-uri. Apoi, există investitori din zona de business sau antreprenori de succes care au creat fonduri de investiții. “În general, se vizează fazele A sau B de investiții, fiindcă au background antreprenorial și știu provocările. Există și investitori străini, din Londra, chiar și din SUA, dar aceștia investesc mai degrabă în companii care pot scala rapid pe plan internațional”, spune Michiel Chevalier. Acesta adaugă că pentru un startup nu e bine să aibă prea mulți bani la început, fiindcă trebuie întâi să validezi produsul și să găsești formula de succes, apoi poți trece la scalare cu fonduri mai mari.
Noul val
Printre startup-urile cele mai dinamice în ultima perioadă se numără TakeAway.com (platformă online de comandă și livrare de mâncare care tocmai a preluat JustEat pentru 7,8 miliarde de dolari), GitLab (platformă open source de colaborare pentru scriere de cod și optimizare), WeTransfer (platformă de sharing de fișiere) și Mobirise (instrument care ajută la crearea de site-uri optimizate pentru mobil).
Noua generație de startup-uri mai include nume precum Crisp (aplicație care vinde produse proaspete de la producători locali și care a atras anul trecut al doilea val de finanțare în valoare de 5 milioane de euro), Meatable (care oferă o alternativă vegetală la produsele din carne și a adunat aproape 12 milioane de euro în două runde de finanțare), bunq (o bancă exclusiv pe mobil, un concept similar cu Revolut, lansată tot în 2015) sau Dott (startup de trotinete electrice care folosesc pentru încărcare doar energie verde, care a adunat 50 de milioane de euro în două serii de finanțare în 2018 și 2019).
Conform unui studiu recent, startup-urile olandeze au totalizat 44 de miliarde de euro din 2013 încoace ca valoare și angajează peste 108.000 de persoane. În 2019, aceste companii au creat 19.700 de locuri noi de muncă, fiind pe locul 6 în topul sectoarelor care alimentează creșterea pieței muncii din Țările de Jos.
Duzina miliardarilor
Până acum, 12 startup-uri olandeze au atins statutul de unicorn – companie evaluată la cel puțin 1 miliard de dolari
Interxion | Compania deține 52 de centre de date în 11 țări europene |
Adyen | Fintech care își propune simplificarea și accelerarea plăților globale |
Crucell | Jucător în domeniul biofarmaceutic, achiziționat de Johnson & Johnson |
GloballCollect | Companie din domeniul plăților, achiziționată în 2014 de producătorul de ATM-uri Ingenico Group |
Flow Traders | Fintech specializat pe tranzacții bursiere |
TakeAway.com | Companie de comenzi și livrare de mâncare |
Coolblue | Una dintre cele mai mari companii de e-commerce din Olanda și Belgia |
Acerta Pharma | Companie care dezvoltă medicamente contra cancerului |
Elastic | Dezvoltă soluții de search și analiză a datelor pentru companii |
GitLab | Platformă DevOps pentru software colaborativ |
TomTom | A pornit cu echipamente GPS, acum se concentrează pe software de navigație |
Booking.com | Platformă globală de rezervări de cazare |
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Foto: Dreamstime.com
Primul tur al alegerilor prezidențiale din România a adus în secțiile de vot, până la ora 20:30, aproape 52% dintre…
În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…
PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…
Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…
AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…
Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…