Oana Craioveanu, Startarium: Platforma care îți ghidează businessul
Reading Time: 4 minuteStartarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori din România, trece într-o nouă etapă de dezvoltare. Despre planurile de ghidare pentru 100.000 de antreprenori români, concretizarea componentei educaționale, precum și impactul pandemiei asupra mediului antreprenorial aflăm de la Oana Craioveanu, cofondatorare a Impact Hub Bucharest & Startarium.
În urma unui parteneriat cu Zitec, platforma Startarium a intrat într-un amplu proces de dezvoltare. Cu ce noutăți își întâmpină acum utilizatorii?
Într-adevăr, Startarium a intrat anul acesta în etapa sa de maturitate, ca produs și, mai ales, ca ambiție legată de impactul său în fiecare stadiu antreprenorial: de la ideație și validare, până la procesele avansate de scalare și finanțare. Împreună cu partenerul nostru fondator, ING Bank, am demarat în 2020 planul nostru de creștere a comunitații, iar Zitec ni s-a alăturat ca să apăsăm împreună accelerația. Ceea ce am construit împreună, noua structură a platformei – care va ghida și dezvoltările următoare – se bazează pe cei 4 piloni esențiali în parcursul unui antreprenor: Învață, Practică, Găsește aliați și Obține finanțare. Pe viitor, fiecare dintre acești piloni va primi periodic noi cursuri ghidate, unelte și modele de lucru, programe concentrate de consultanță sau mentorat. Celor care explorează Startarium pentru prima oară le recomand să înceapă cu trei dintre noutățile din 2021.
Dacă le puteți detalia…
Desigur. Startup Edu este un nou e-course util în special celor la început, “manualul” de la A la Z care te ajută să înțelegi privirea de ansamblu și să-ți setezi așteptările pentru viitor. Cu insight-uri valoroase de la antreprenori, investitori, consultanți și experți. Rețeaua Startarium – o mapare a aliaților din ecosistem la care poți apela ca antreprenor, de la mentori pentru care poți aplica în platformă, la investitori din România, consultanți sau organizații de suport, cum este și Impact Hub Bucharest. Precum și Laboratorul Startarium – locul unde găsești uneltele interactive precum Business Model Canvas și Value Proposition Canvas, dar și modelele de lucru esențiale, precum modelul de cash-flow.
Ce alte planuri de business vizați?
Pentru Startarium, unul singur, mare și ambițios: să ajungem la un număr de 100.000 antreprenori educați prin intermediul Startarium până în 2023, adică utilizatori unici care să beneficieze în mod direct de resursele și instrumentele de sprijin pe care le-am creat și dezvoltat de-a lungul timpului. Toate celelalte planuri, de diversificare a segmentelor pe care le adresăm, de lansare a noi produse educaționale, atragere de alți parteneri privați și instituționali, sunt subordonate misiunii noastre centrale, de a avea prin Startarium un impact masiv în ecosistem, la nivel cu adevărat național.
Care sunt efectele pandemiei asupra pieței de antreprenoriat din România?
Prin Impact Hub Bucharest și Startarium, noi susținem și “alimentăm” permanent segmentul de startup-uri din această piață, fie că sunt abia la început de drum sau că au ajuns deja la scalare sau poate internaționalizare. Iar pe segmentul acesta, noi companii apar și noi companii dispar aproape la fel de repede. Ce a fost diferit într-un an de pandemie nu a fost neapărat parcursul, cât ritmul, care a evoluat foarte diferit de la segment la segment, de la industrie la industrie.
Ce a însemnat, în cifre, ultimul an pentru Startarium?
Am crescut cu 40% investițiile noastre și creștem accelerat și mai departe. Poate cea mai vizibilă dintre inițiativele ultimelor luni a fost programul Startarium Re:Build, care a susținut peste 150 de participanți folosind un mix de trei formate de intervenție de creștere: consultanță de business, mentorat și resurse pentru startupuri. Și tot în 2021, după cei cinci ani de la lansare, am atins peste 600.000 de antreprenori existenți sau în curs de devenire care au vizitat platforma online, 5.000 de idei formulate cu ajutorul instrumentelor din Laborator, evenimentele fizice și webinariile online au găzduit peste 6.000 de participanți, iar finanțările facilitate de Startarium au depășit în 2020 suma totală de 800.000 euro, doar prin instrumentele proprii ale platformei. Cele peste 500 de materiale utile, cursuri, articole, quiz-uri, videouri și interviuri au fost folosite în mod activ de peste 35.000 de utilizatori ai platformei, iar Startarium își propune să crească acest număr în 2023 până la 100.000 de utilizatori susținuți prin instrumentele și conținutul original.
Care sunt lecțiile pandemiei?
Pentru antreprenorii din programele noastre, mai ales pentru mulți pe care i-am întâlnit personal în sesiunile de consultanță Startarium Re:build, o mare parte din lecții au fost de fapt despre trecut, de forma “am înțeles ce aș fi putut să fac atunci pentru ca organizația mea să nu fie atât de vulnerabilă acum”, lecții care sunt încrezătoare că vor rămâne cu noi ca antreprenori data viitoare când vom lua decizii despre investiții, finanțări, structura operațională sau canale de vânzare. Acestea sunt, desigur, lecții despre educație și conștientizarea importanței pe care o are pentru un antreprenor, conștientizare care a devenit aproape inevitabilă atunci când te oprești din vria operațională de zi cu zi și trebuie să iei decizii la nivel strategic, pentru un viitor incert.
Sunteți și consilier în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării. Ce șanse sunt să aduceți din experiența Impact Hub și Startarium într-o astfel de instituție?
Dacă nu credeam în șansa de aduce din experiența mea, nu aș fi acceptat să pornesc pe acest nou drum. Aria mea de responsabilitatea vine în completarea a ceea ce cred că am făcut noi cel mai bine, și la Impact Hub, și în Startarium – inovare și creat punți de colaborare între actorii din ecosistem. Cele două ingrediente cheie care vor scădea birocrația: încrederea și transformarea digitală a unor procese de interacțiune cu mase mari de oameni. Dinamismul vine din mentalitatea de a schimba, de a găsi soluții noi, de a construi cu sens, și cred că îl port cu mine. Și nu sunt singură, suntem foarte mulți (zic eu – pentru prima dată suficient de mulți) cei care am făcut pasul de a ne înrola în schimbarea la nivel public, cu ambiția de a imprima o nouă traiectorie pentru România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz