Interviuri

Oamenii din Provident. Povestea lor de azi, dupa 18 ani de călătorie | Marius Ciurariu

Reading Time: 10 minute

2000 de oameni? Mai bine zis, 2000 de povești! Pe scurt, aceasta este ideea noului proiect editorial Biz prin care căutăm să descoperim oamenii de la Provident, poate cea mai cunoscută instituție financiară nebancară din România. De ce? Pentru că Provident, în ciuda aparenței, nu este despre bani, ci despre oameni. Despre clienți care își îndeplinesc planurile cu sprijin pe care l-ar putea primi cu greu din altă parte sau nu l-ar primi deloc, despre angajați care au crescut pur și simplu odată cu compania, din 2006, de când a ajuns în România.

Oamenii din Provident aduc o bună oportunitate de a pătrunde în ADN-ul unei companii care a oferit ingredientele pentru formarea și creșterea unor profesioniști.  Provident este prima instituție financiară care a lansat în România împrumutul la domiciliu, pe baza unui model de afaceri cu o istorie de 140 de ani. Dar, contrar aparențelor, Provident nu este despre bani!

Marius Ciurariu este unul dintre primii oameni care a intrat în echipa Provident România, alegând să facă un pas îndrăzneț de la cel mai puternic și promițător jucător de pe piața de telecomunicații către o  companie pe care nu o cunoștea, dar de ale cărei principii s-a simțit atras de la primul contact.

„Am un principiu sănătos că atunci când vrei să schimbi job-ul  e important să vorbești cu un headhunter sau cu o firmă de recrutare, înainte de a simți presiunea iminentă de a schimba compania pentru a putea cunoaște opțiunile pe care le-ai avea. Așa că am început să am o discuție cu o doamnă care mi-a zis că încă nu știu exact ce vreau, dar dacă vreau să încerc și altceva sunt niște englezi care urmează să deschidă în România. Evident, vorbea despre Provident.

A rămas acolo sădită o idee și mi-am spus că o să văd mai încolo ce o să se întâmple. După vreo trei luni de la această discuție m-a sunat o firmă de recrutare care mi-a zis să vin la un interviu pentru Provident. Mi s-a părut amuzant cum face viața legăturile.

În 2006, dintr-o organizație mare am ajuns într-una în care eram angajatul cu numărul 13. Îmi amintesc că atunci biroul însemna două camere: în stânga era CEO-ul cu directorul de vânzări și cu o asistentă, iar în dreapta erau trei oameni plus alți câțiva în call center.

În prima mea zi mi-am spus: ,,mamă, unde am venit?” Ce am descoperit destul de repede a fost un model de business cu un leadership britanic foarte serios și am prins o ascensiune pe care nu știu dacă o să o mai prind viața asta, în sensul că de la angajatul 13 am fost și am ajuns astăzi la 2.000. Să deschizi sucursală după sucursală, , să fii implicat in deschiderea unor tari precum Rusia sau Bulgaria… sunt experiențe foarte faine pe care dacă le trăiești înveți foarte multe lucruri din ea și cred că sunt foarte rare ocaziile să nimerești în astfel de organizații care să facă o expansiune atât de accelerată cum a făcut Provident”, rememorează Marius modul în care a ajuns între oamenii de la Provident.

Marius Ciurariu este astăzi unul dintre oamenii de bază, care se îngrijește să existe o echipă armonizată cu valorile companiei. Face asta din poziția de Director Resurse Umane. Pentru a ajunge aici, mai întâi el a trebuit să înțeleagă foarte bine Provident. Culmea, din interior, devine foarte ușor de înțeles ce-și propune compania, cum lucrează și care sunt valorile pe care-și construiește succesul.

„Recunosc că nu am înțeles foarte bine în primă fază unde am venit. Apoi, cu cât am văzut modelul și cu cât am fost în vizite la clienți și cu cât am văzut evoluția unora dintre ei, cu atât am înțeles mai bine că aici  totul este despre și pentru oameni. Să nu uităm că motivele pentru care clientul tipic Provident caută un împrumut sunt legate de necesitate. Nu caută un televizor nou, ci folosește banii pentru necesități. Am văzut oameni care, cu ajutorul Provident, și-au ridicat o casă, și-au îmbunătățit situația, au avut parte de o transformare pe termen lung. În teren, o să vezi o legătură super strânsă dintre doamna sau domnul reprezentant  Provident și clienți”.

Marius spune că în 18 ani nu a simțit ca a stagnat vreun moment sau că serviciul riscă să devină o povară.

„Sunt din 2006 aici. Am petrecut mulți ani în compania asta și n-am simțit în niciun moment că vin la birou și intenționat cineva vrea să-mi facă rău și trebuie să-mi păzesc spatele. Și asta e un lucru fantastic. Poate ajută și faptul că noi am crescut foarte mulți în business împreună și, de exemplu, în echipa de board, suntem oameni care ne-am cunoscut când eram mici (n.r. la începuturile Provident în România) și asta cred că ajută.

Dar ceea ce vezi în interior din punct de vedere al comportamentelor, obiceiurilor din rutina de zi cu zi, determină această cultură faină care îi face pe oameni să rămână în companie”, subliniază Marius. De altfel, el identifică, asemeni multor altor colegi întâlniți pentru proiectul editorial Oamenii din Provident, o senzație de siguranță și încurajare permanentă în interiorul echipei. Elemente cheie pentru a crește un business sănătos și în același timp un brand pe care clienții știu că se pot baza.

După o perioadă în care a lucrat inclusiv din Marea Britanie, de unde asigura managementul Echipei de Training, la zece ani după ce s-a alăturat Provident, Marius Ciurariu a devenit Directorul de Resurse Umane.

„Din 2016, asta fac până în prezent. Conduc o echipă de 26 de oameni minunați care încearcă să asigure, pe de o parte succesul organizației, pe de altă parte, să se asigure că oamenii se simt bine muncind pentru Provident. (…) Cred că prima strategie foarte bună a Provident a fost că s-a dus țintit și a încercat să caute oameni din corporații mari, au căutat întotdeauna să atragă talentele. Ulterior, ce face Provident foarte bine, e o școală foarte bună. Aici job-urile nu sunt atât de nișate , adică poți să faci training și poți să fii și într-o campanie de employer branding sau poți să faci parte și dintr-un proiect pe zona de wellbeing”.

Cum își găsește oamenii potriviți Provident?

În primul rând, le deschide larg ușa celor care vor să-i cunoască și oferă o imagine transparentă a sa încă de la prima interacțiune cu site-ul provident.ro. Apoi este recrutarea activă, explicată de Marius:

„Sunt două zone principale în care recrutăm. Una este forța de vânzări, unde recrutăm reprezentanți, fie part-time, fie full-time. Încercăm să-i căutăm în rândul clienților, încercăm să-i căutăm în rândul celor care au deja un job și care poate caută să-și suplimenteze veniturile.

Chiar și în zona de sales statisticile noastre arată că 76% din colegi din vânzări vin prin recomandări, ceea ce e un procent foarte bun.

În procesul de recrutare avem un model pe care l-am împrumutat de la companiile mai mari americane, în sensul că dacă vii la un proces în echipa de HR, te vezi cu managerul de recrutare,  cu managerul cu care ar urma să lucrezi, dar în același timp avem ceea ce noi numim un bar-raiser (n.r. Un Bar Raiser este un intervievator și un facilitator al întâlnirii de decizie de angajare care este introdus în procesul de angajare pentru a fi o terță parte obiectivă), care se uită la candidat cum se potrivește din punct de vedere al culturii organizaționale.  Performanța trebuie apreciată, trebuie recunoscută, dar în același timp cum faci această performanță este la fel de important ca cifrele pe care le obții”.

Filosofia managerilor Provident este ușor de observat și în interacțiunile pe care le au între ei, dar și cu alți colegi. Ușile rămân deschise pentru toată lumea, iar succesele sunt sărbătorite, la fel cum greșelile sunt văzute ca o oportunitate de învățare.

”Rolul meu de lider nu este să strălucesc eu, ci să am o echipă care să strălucească, pentru că dacă ea strălucește, strălucesc și eu”, rezumă viziunea sa de leadership.

Când este rugat să vorbească despre colegii săi, fără să ezite, cu un zâmbet care trădează starea de bine și confort pe care o resimte în echipă, Marius punctează:  „cel mai mult și mai mult îmi place faptul că fiecare vine la birou cu ideea de a face cât mai bine ceea ce are de făcut și chiar dacă sunt zile în care poate nu poți să dai tot ce e mai bun din tine că nu știu, se întâmplă niște lucruri acasă, e foarte fain că nu există această suspiciune că oamenii nu ar face lucrurile, că oamenii n-ar contribui, că nu te ajută. Cred că înțelegerea celuilalt este unul din lucrurile foarte faine în Provident și asta și ține mulți oameni aici. Avem foarte mulți oameni care se reîntorc în Provident după ce au fost în alte organizații și ne întreabă dacă avem job disponibil pentru că le-a plăcut aici.

Eu fug de termenul de familie, pentru că business-ul nu e o familie. Business-ul e business, familia e familie, dar elemente din zona respectivă, felul în care ne înțelegem, felul în care discutăm, felul în care ce simți tu acum când vii, climatul acesta pe care îl simți când vii în organizație, nu e întâmplător, cultura noastră nu e întâmplătoare. E o sumă a unor obiceiuri pe care oamenii aceștia le fac în fiecare zi și e foarte fain, cred eu, să poți să vii la muncă cu plăcere alături de oameni cu care te simți bine.

 Într-adevăr, noi avem un program care se numește E despre mine. E un program care are ca slogan: ,,Bine la birou, bine și acasă”. Funcționează cumva și invers, bine acasă, bine la birou. Și programul ăsta are mai multe evenimente sau mai multe zone gândite să aducă oamenii fie împreună, fie să trateze individual niște lucruri.

Lumea s-a schimbat și este mai greu să-i aduci pe oameni în același loc, înapoi la birou, mai ales că fiecare s-a obișnuit cu comoditatea lucrurilor de acasă. Și atunci încercăm întotdeauna să creăm contextul prin care oamenii să-și dorească să vină împreună. Și aici avem programele de voluntariat, dar și evenimentele punctuale.

Am implementat un barometru de stres în fiecare an și ne uităm să vedem cam care sunt bornele de stres pe care oamenii le manifestă și încercăm să gândim tot felul de workshop-uri, evenimente și experiențe din care oamenii să poată să-și ia lucrurile de care au nevoie. Printre subiectele dezbătute? Am avut parenting, am avut nutriție, acum vorbim de menopauză. Avem o campanie odată la 2 ani care se numește 20 de minute pentru viața ta, care este o campanie prin care toate doamnele angajate trec printr-un screening mamar.

Iar cazurile care au fost depistate în trecut au beneficiat de suportul nostru financiar în a fi tratate. Ultima campanie s-a terminat acum 3 luni și partea bună este că din 630 de colege verificate, niciuna nu are vreo problemă.

Însă o poveste foarte faină este că am avut colege care nu au fost niciodată la un astfel de control. Și cea mai faină poveste este că după ce a fost această prezentare, femeia de serviciu din sediu, care nu este angajată a noastră, a venit și a zis că n-a făcut în viața ei astfel de teste și că și-ar dori să participe. Bineînțeles că am implicat-o în campanie și a avut parte de screening. Poate e o poveste măruntă, dar explică un pic de fapt că e un proces de educație pe care-l urmărim și care dă rezultate.

Prin a doua parte a acestui program, căutăm să creștem nivelul de conștientizare pentru ceea ce înseamnă sănătate, fizică și mentală. Avem sesiuni de terapie pe care le oferim în fiecare lună colegilor care doresc sa acceseze acest beneficiu.

Nu poți să reții oamenii sau nu poți să menții o cultură prosperă, fără să pui o investiție înapoi în oameni. Dacă e doar despre business, din punctul meu de vedere, nu merge.

Și Provident e despre oameni. E foarte mult despre oameni! Și modelul de business e despre oameni”.

De la discuția despre echipă și modul în care este armonizată și susținută, ne întoarcem la transformările pe care în mai bine de 18 ani le-a trăit Marius Ciurariu alături de companie.

„Provident a contribuit la cine sunt eu astăzi, pentru că sunt foarte mulți ani de când sunt aici și am învățat foarte multe lucruri. Cred eu că cea mai mare contribuție a mea vine din zona de inovație, din zona de idei. Sunt destul de multe proiecte care au plecat din România și au devenit practici pentru toate țările din grup, lucru care cred eu că e frumos. Și în al doilea rând, cred eu că din rolul acesta, cu un CEO în spate care poate să te susțină, pentru că fără el nu poți să faci mare lucru, poți să influențezi atât cultura organizației, dar și viața oamenilor.

Pentru că plecând de la o demisie, o concediere, până la o sesiune de terapie, o descoperire a unei probleme medicale, astea sunt momentele care schimbă viața unui om. Și faptul că pot să conduc un departament și pot să conduc o zonă care poate să aducă aceste schimbări mi se pare în același timp cu multe recompense la nivel personal, dar în același timp și cu multă modestie, pentru că sunt aici în slujba oamenilor. Fără oamenii ăștia despre care îți povestesc, eu n-aș avea un rol. Și atunci cred eu că această contribuție a mea cu idei, cât mai multe idei și lucruri pe care să pot să le pun în practică, e importantă. E o contribuție mare în a mă asigura că există acest balans între nevoia organizației, care întotdeauna va fi către profit pentru că ai niște investitori care asta așteaptă dintr-un business și zona cealaltă, ce le dăm oamenilor înapoi. Și cred eu că aici este contribuția mea cea mai importantă.

Am devenit cu timpul un observator foarte bun al lucrurilor care se întâmplă în organizație. Foarte ușor observ când cineva este în derivă, când cineva este în stres, în anxietate și pot să ascult foarte bine.

Uitându-mă la tot ceea ce am făcut până acum, dacă aș putea da timpul înapoi, primul lucru pe care l-aș face ar fi să nu mă mai îndoiesc, cum am făcut în primele zile, că am ajuns unde trebuie”.

Poveștile Oamenilor din Provident au multe elemente comune, pasiunea și ambiția fiind motoare care dau putere pentru o evoluție continuă. Gabriela Barbu, Claudiu Crivineanu, Ana Siminea, Claudia Dumitrescu, Ramona Ciorciog, Cosmin Păloiu, Bogdan Ignat, ca să dăm câteva exemple dintre cele urmărite până acum în seria editorială „Oamenii din Provident”. Fiecare reprezintă o sursă de inspirație, dar și un semnal clar că există companii alături de care merită să rămâi și evoluezi constant.

Provident Financial România

Provident Financial România este o instituție financiară nebancară, care face parte din grupul britanic International Personal Finance (IPF), cel mai mare furnizor de credite la domiciliu din lume. În România, Provident este prezent din 2006, timp în care a acordat împrumuturi de valoare mică, pe termen scurt, pentru peste 1,2 milioane de români. Provident oferă acces la finanțare unei categorii de clienți care uneori este trecută cu vederea de alți creditori.

Rolul asumat al Provident este de a susține incluziunea financiară prin crearea unui istoric de creditare și de a oferi cu responsabilitate oamenilor din toate păturile sociale acces la o formă de finanțare flexibilă și transparentă. Prin crearea unui istoric de credit, clienții Provident au apoi posibilitatea refinanțării creditului în condiții mai avantajoase sau chiar să obțină credite mai mari, cu care să își poată împlini planuri mari, precum cel de a avea o casă, de exemplu.

Reprezentanții Provident pot ajunge în aproape orice colt al țării, sunt membri respectați în comunitate și oferă – pe lângă soluții de finanțare simple, corecte și transparente – înțelegere și responsabilitate în relația cu clienții. În comunitate, Provident dezvoltă și susține diverse proiecte de responsabilitate socială – programe de educație financiară, dezvoltarea tinerelor talente, sprijinirea grupurilor defavorizate.

Toader Păun

Recent Posts

Marco Hößl: Cartea unei călătorii prin viață

Conduce de aproape zece ani unul dintre cei mai importanți retaileri din piață și, în tot acest timp, a ajuns…

2 zile ago

Echipele Apa Nova, pregătite să intervină în caz de posibile acumulări de apă

Având în vedere avertizările meteorologice emise de către Administrația Națională de Meteorologie pentru zilele următoare, care vizează și Municipiul București,…

3 zile ago

Ziua bolului poke. Românii comandă tot mai mult acest tip de mâncare

Conform unei analize realizate de Glovo, platforma multi-categorie care oferă acces la o varietate mare de produse, poke a înregistrat…

3 zile ago

Avon mai deschide un magazin fizic în sistem franciză

Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă expansiunea omnichannel și anunță deschiderea unui nou magazin, în…

3 zile ago

Începe Spotlight Festival. Bucureștiul va fi plin de lumini

Între 11 și 13 octombrie, cea de-a VIII-a ediție Spotlight – Festivalul Internațional al Luminii, cel mai mare eveniment de artă vizuală organizat de Primăria Capitalei, prin ARCUB…

3 zile ago

DHL Express Romania a inaugurat sediul operațional din județul Sibiu

DHL Express Romania a inaugurat sediul operațional din județul Sibiu, situat în incinta CT Park din localitatea Cristian, continuând astfel…

3 zile ago