Oamenii din Provident. Povestea lor de azi, dupa 18 ani de călătorie | Cosmin Păloiu
Reading Time: 7 minute2000 de oameni? Mai bine zis, 2000 de povești! Pe scurt, aceasta este ideea noului proiect editorial Biz prin care căutăm să descoperim oamenii de la Provident, poate cea mai cunoscută instituție financiară nebancară din România. De ce? Pentru că Provident, în ciuda aparenței, nu este despre bani, ci despre oameni. Despre clienți care își îndeplinesc planurile cu sprijin pe care l-ar putea primi cu greu din altă parte sau nu l-ar primi deloc, despre angajați care au crescut pur și simplu odată cu compania, din 2006, de când a ajuns în România.
Al doilea om pe care îl cunoaștem în cadrul seriei Oamenii din Provident este Cosmin Păloiu, care a intrat student în call-center, în urmă cu 16 ani, și astăzi este IT Business Partner.
„Mie îmi place să mă cred translator, ca să spun sincer. Rolul meu este de Manager senior IT sau IT business partner în engleză, dar efectiv fac această legătură între lumea IT-ului cu limbajul ei, cu prescurtările specifice, și lumea de business. Una fără alta nu se poate. Nu suntem o companie de software ca să producem aplicații, dar ajungem să facem unele în sprijinul reprezentanților și clienților noștri.
Eu încerc să le traduc oamenilor din IT, colegilor din IT, de ce are nevoie business-ul. Invers, oamenilor din business le arăt cum funcționează o dezvoltare sustenabilă, o infrastructură, și le fac mai ușor de înțeles tot felul de termeni mai greu accesibili”.
Îți mai amintești cum ai ajuns să lucrezi pentru Provident?
„Da, știu exact și cum, și când. Era în 2008, 16 iunie, primul an de facultate pentru mine, când căutam să rămân în București, dar nu pe banii părinților. Și atunci am zis că vreau să câștig banii mei. Am venit la un interviu pentru poziție de operator call center. Am fost în afara zonei mele de confort, eu venind din zona matematică, informatică. Mai puțin vorbit, mai mult tastat, ca să zic așa. Dar ce am observat aici, pe lângă partea asta de interacțiune cu clienții, la momentul respectiv, Provident avea un feeling de start-up. Chiar și acum, 18 ani mai tarziu de cand Provident a apărut în Romania, mereu când recrutăm, suntem undeva între un start-up și o bancă. În sensul că ai toată partea legislativă, trebuie să fie toate procedurile clare și respectate, dar în același timp ai ocazia să încerci lucruri noi, atâta timp cât îți dorești. Să ieși un pic din zona ta de job description și nu numai că ți se permite să faci lucrul ăsta, dar ești chiar încurajat să faci și activități care nu se rezumă la fișa postului și care te ajută să te dezvolți. Cred că pe cască, în call center, am stat undeva la două luni, după care făceam excel-uri și raportări și alte lucruri. Apoi totul a venit natural. Acum observ în jurul meu foarte mulți colegi cu care am început în call center și au avansat până la nivel de directori, trecând prin toate departamentele din companie. În traducere: o combinație foarte plăcută, atâta timp cât vrei – demonstrezi că poți, iar Provident îți va găsi noi oportunități”.
16 ani înseamnă o perioadă generoasă pentru scris multe capitole în povestea lui Cosmin.
„Plecând din call center, apoi mutându-mă în zona financiară și mai recent, în ultimii doi ani, în zona de IT, vezi toate aceste lucruri care se întâmplă în jurul tău. Mereu, în Provident, e o mentalitate orientată spre client și mereu ne punem întrebarea de ce facem lucrul ăsta sau procesul ăsta. În anumite cazuri am avut răspunsul pentru că așa se făcea. Un răspuns inacceptabil din punctul meu de vedere și atunci ți se permite foarte mult să intri, să vezi exact care e scopul, cu ce face viața mai bună colegilor sau a clienților noștri și apoi orice propunere e luată în considerare și implementată.
Marele avantaj al meu e că am început cu niște colegi foarte de treabă, cu care am evoluat împreună. Nu simt că am stat 16 ani într-un singur loc. De ce simt că mi-am schimbat locul? Pentru că Providentul de acum nu e Providentul de acum 2 ani, care nu era Providentul de acum 4 ani. Evoluăm împreună! Și atunci și rolul meu s-a schimbat de fiecare dată când am avut orice fel de inițiative. Faptul că am primit suportul necesar m-a ajutat să rămân în acest loc”.
Loialitatea angajaților față de firmă este o valoare tot mai puțin regăsită în lumea de azi. Dar sunt și excepții, atunci când un job nu este perceput doar ca un mijloc de a-ți câștiga existența.
La Provident e de-a dreptul imposibil să simți că e doar un simplu job. În comunitate, rolul e bine stabilit: reprezentanții de vânzări sunt cei care aduc acel sprijin necesar și important unor oameni care, indiferent de categoria socială, au planuri și nevoi, fără a avea neapărat și acces la prea multe opțiuni financiare.
Scriam la început că Provident nu este o poveste despre bani, ci despre oameni. Ideea nu se regăsește doar în manualele de brand, ci se simte chiar și într-o interacțiune scurtă cu Oamenii Provident.
„Atunci, la început, om de call center, student, nu conștientizam atât de bine echilibrul între viața de la birou și viața de acasă. Între timp au apărut soția, doi copii mici și atunci lucrul ăsta a devenit mult mai important pentru mine. Mă bucur să văd că în Provident nu e doar un text pe o perete, work-life balance, ci chiar se aplică. Pot să am grijă să fiu bine și la birou, să fiu bine și acasă.
Am început în call-center, am trecut prin Financiar, apoi am trecut în IT. Probabil și cu colegii cu care o să mai povestiți veți regăsi același lucru. Am început de undeva de jos. Practic, jumătate din board-ul nostru, deci directorii de cel mai înalt nivel, au fost cândva specialiști. Asta înseamnă că Provident îți oferă suportul pentru a te dezvolta. Nu te închide într-un job description sau într-un rol și atunci ajută foarte mult. Un alt lucru, conștientizat în timp, e realizarea rolului pe care îl avem în societate. Oarecum greu să zici și să faci legătura. Ok, ești administrator de rețea. Ce rol am eu în societate sau cum o influențez eu? Ei bine, prin programele pe care le desfășurăm și aici mă refer inclusiv la cele de voluntariat, pot să zic că simt o mândrie când văd atâta bine făcut în jurul nostru și de către mine și prin intermediul companiei.De la inițiativele de renovare a unor școli din localități mai mici, la Bursele stART, care le dau tinerilor talentați o șansă în plus să își transforme pasiunea artistică într-o carieră, până la Invizibilii, programul care a identificat 6 categorii de persoane vulnerabile cărora le propune soluții și sprijin prin intermediul mai multor ONG-uri partenere ”, punctează Cosmin Păloiu.
Ce ține un profesionist mai bine de 16 ani într-o companie? „Un cumul de factori. Plus colegii! Recunosc partea asta de echipă și echipă extinsă. În 16 ani am avut ocazia să-i cunosc îndeaproape. Calculat, petreci la birou mai mult decât cu familia și atunci mi se pare important să vii într-un mediu plăcut. Să vii într-un mediu în care să te simți bine. Și cred că de asta și vine lumea la birou. Nu pentru fructele de luni sau alte beneficii. Partea socială! Lucrăm într-un mod hibrid și am observat că predominant venitul la birou se întâmplă pentru interacțiune socială. Nu există un cadru de venire la birou care să ne impună anumite zile. Lumea cumva s-a grupat pentru că se bucură de întâlnirea cu ceilalți colegi”.
Cum l-a schimbat experiența în Provident? „Cred că mi-a dat mult mai multă încredere în mine. E un ciclu. O parte de încredere. Faptul că am primit încredere m-a ajutat să demonstrez mai multe.
Și atunci am avut și mai multă încredere și tot așa. Inclusiv ce facem acum, acest interviu, vine tot din partea asta de încredere. Am beneficiat de training-uri și în momentul în care am devenit manager, de un altfel de ajutor: un mix de training, de mentorat, de timp pentru dezvoltare. E foarte important și timpul necesar pentru dezvoltarea personală”.
Presiunea unei poziții din top management, echilibru între viața personală și birou, plus dezvoltare personală? Pare că sunt greu de adus împreună! Dar nu este ceva ce nu se poate învăța, dacă există un loc în care oamenii trec pe primul loc.
„Un lucru care pe mine m-a schimbat total se numește programul de wellbeing edespremine, în care nu învățam despre cum să ne îmbunătățim performanța sau cum să ne îmbunătățim anumite skill-uri, ci învățăm cum să avem grijă de noi, în primul rând, și cum să avem grijă de ceilalți colegi ai noștri. Și recunosc, revenind la partea de încredere, că inițial mi-a fost frică să particip în acest program. Mi-era greu să mă deschid, mai ales în fața colegilor și în fața trainerilor. La doi ani distanță, observ cum ne ajutăm reciproc.”
Ce sfaturi are Cosmin Păloiu pentru cineva care ar vrea să-și scrie povestea alături de Oamenii Provident?
„Acolo unde vedem potențial în oameni, și a fost și în cazul meu, compania vine și investește. Primul sfat pe care l-aș da unui candidat este să fie deschis încă din faza de interviu. De ce? Pentru că în Provident you can’t fake it till you make it, știi? Inclusiv în discuțiile, în interviurile de angajare, mă aștept la o deschidere din partea candidatului, pentru că eu ofer, ca angajator, o deschidere. E vorba de valorile companiei, de partea de respect, de transparență, de claritate. Asta veți găsi în Provident! Un candidat trebuie să demonstreze aceste valori încă de la bun început”.
Povestea lui Cosmin Păloiu este una a succesului construit cu pasiune în echipa potrivită, care se aseamănă cu cea a lui Bogdan Ignat, actualul director de vânzări, care a intrat în companie direct în mijlocul acțiunii, iar apoi a urcat nivel cu nivel, până la momentul actual, în care coordonează nu una, ci două piețe, România și Cehia.
Oamenii Provident arată cum succesul se poate construi cu omul potrivit la locul potrivit.
Provident Financial România
Provident Financial România este o instituție financiară nebancară, care face parte din grupul britanic International Personal Finance (IPF), cel mai mare furnizor de credite la domiciliu din lume. În România, Provident este prezent din 2006, timp în care a acordat împrumuturi de valoare mică, pe termen scurt, pentru peste 1,2 milioane de români. Provident oferă acces la finanțare unei categorii de clienți care uneori este trecută cu vederea de alți creditori.
Rolul asumat al Provident este de a susține incluziunea financiară prin crearea unui istoric de creditare și de a oferi cu responsabilitate oamenilor din toate păturile sociale acces la o formă de finanțare flexibilă și transparentă. Prin crearea unui istoric de credit, clienții Provident au apoi posibilitatea refinanțării creditului în condiții mai avantajoase sau chiar să obțină credite mai mari, cu care să își poată împlini planuri mari, precum cel de a avea o casă, de exemplu.
Reprezentanții Provident pot ajunge în aproape orice colt al țării, sunt membri respectați în comunitate și oferă – pe lângă soluții de finanțare simple, corecte și transparente – înțelegere și responsabilitate în relația cu clienții. În comunitate, Provident dezvoltă și susține diverse proiecte de responsabilitate socială – programe de educație financiară, dezvoltarea tinerelor talente, sprijinirea grupurilor defavorizate.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz