Oamenii de afaceri români văd o criză în V cu revenirea economiei în 2 viteze
Reading Time: 5 minuteAproximativ 75% dintre manageri consideră că economia este afectată și doar 3% dintre oamenii de afaceri apreciază că economia este puțin sau deloc afectată. Deși 55% dintre respondenți susțin că și-au redus activitatea în perioada de pandemie, doar 49% se confruntă în mod real cu scăderea vânzărilor și a comenzilor.
Privind retrospectiv, comparativ cu previziunile de la începutul anului, cifra de afaceri a companiilor a înregistrat o scădere cu 21% până la momentul actual. Până la finalul anului, managerii estimează o recuperare lentă de 4 procente, ceea ce înseamnă că afacerile românești vor încheia anul cu o scădere totală în cifră de afaceri și profit de 17%, dar se estimează apoi și o revenire accelerată în 2021, în care cei 17% vor fi recuperați în primele 6 luni ale anului.
În general, în ultimele 3 luni, resursele de capital uman, financiar și material ale companiilor sunt relativ similare cu cele de acum un an, acest fapt fiind menționat de proporții variind între 50% și 75% dintre respondenți. Capitalul de lucru este aspectul care s-a îmbunătățit cel mai mult, în timp ce relațiile cu clienții și furnizorii par a fi cele mai stabile.
Pentru viitor, 70% dintre manageri consideră că șomajul și inflația vor crește în următoarea perioadă – cu toate acestea, nu se așteaptă la o creștere semnificativă a șomajului, ci la una moderată, cu 3-4%.
Totodată, 56% dintre managerii români consideră că leul se va devaloriza, în raport cu moneda europeană. Indiferent de cifra de afaceri, evoluțiile pentru următoarele 3 luni ale PIB, pieței de capital și investițiilor private vor fi marcate de scădere, în viziunea majorității respondenților.
Ca direcție strategică, 58% dintre companii consideră că, în perioada următoare, ar trebui să crească productivitatea, chiar și investind, pentru a rămâne competitivi, în timp ce 33% consideră că reducerea costurilor e soluția supraviețuirii în această perioadă.
Sunt rezultatele unui studiu național dezvoltat de Impetum Group, studiu care măsoară încrederea managerilor români în economie, parte din proiectul Confidex. Cu un eșantion de 503 companii din toate domeniile principale de activitate și toate regiunile țării, dintre care 150 companii mari cu cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de Euro, studiul este o premieră națională și oferă informații colectate pe cele mai importante șase sectoare contributoare la PIB: agricultură, industrie și energie, construcții, comerț și HoReCa, logistică (transport, distribuție, depozitare), servicii.
Prin amploarea fără precedent a Confidex, Impetum Group se adresează întreg mediului de afaceri din România, pentru a crea niște repere, rezultate din suma percepțiilor individuale ale managerilor români, pentru ca businessurile să traverseze mai ușor cele trei etape ale crizei: de la primul stadiu, de șoc, succedat de etapa de analiză și concluzii, și finalizat prin ultima etapă, cea a deciziilor adaptate realității. Prin informația valoroasă pe care o pune în lumină, acest demers pro business validează demersul Impetum Group de a construi un hub de resurse antreprenoriale.
Pentru a urmări evoluția încrederii în economie, Impetum Group a dezvoltat și un index care, pe baza a 29 de itemi extrași din chestionarul de cercetare, comprimă într-un scor unic nivelul percepției din mediul de afaceri.
Actualmente, indicele Confidex este la 41 de puncte din totalul de 100, foarte aproape de o mediană neutră. Corelat cu principalele concluzii ale cercetării, ne arată un tonus precaut în mediul de afaceri și poate fi asociat unei economii care mai degrabă a schimbat regimul de viteză decât și-a oprit funcționarea.
„Dacă înțelegem foarte bine această criză vom putea să preschimbăm amenințările în oportunități de dezvoltare și să transformăm economia într-una robustă, cu afaceri mai rezistente. Pentru asta e nevoie în primul rând să strângem date din piață, și tocmai de aceea am lansat Confidex. Vom continua să sprijinim mediul de business prin colectarea de informații actuale astfel încât, în paralel cu etapele crizei, să înțelegem ce se întâmplă, apoi să analizăm aceste date și să tragem concluzii, ca în final să creăm împreună repere pe baza cărora putem lua decizii adecvate realității din teren”, a spus Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
Relevanța și diferențiatorii studiului stau atât în abordare cât și în metodologie. Cu 90% dintre respondenți în rolul de CEO, și restul de 10% tot în C-level management, studiul a analizat exclusiv percepția persoanelor din roluri cheie în companiile românești. Din punct de vedere financiar, 75% dintre companiile investigate au peste 1 milion de Euro cifră de afaceri și 31% sunt firme cu peste 5 milioane de Euro cifră de afaceri. Astfel, cercetarea din proiectul Confidex este primul studiu care acordă o atenție specială companiilor mari, cu impact vizibil în economie.
Indicele Confidex – Despre încrederea oamenilor de afaceri în economie
Datorită diferențelor mici dintre sectoare, scorul mediu de 41 de puncte este relevant la nivelul întregului business românesc, cu atât mai mult cu cât influența cifrei de afaceri asupra percepției a fost constatată ca minimală. Percepția cea mai optimistă asupra economiei aparține companiilor din agricultură (43), în timp ce companiile din servicii și transport, depozitare, distribuție oferă cele mai mici valori ale indexului (38).
Cei 29 indicatori extrași din studiu și folosiți la construcția indexului încrederii au fost aleși de Impetum Group urmărind 5 itemi:
- Evaluarea accesului la diverse resurse, în ultimele 3 luni, comparativ cu 2019
- Evaluarea principalilor indicatori financiari ai propriei companii, în ultimele 3 luni
- Previziuni privind evoluția unor indicatori macro-economici pentru următoarele 3 luni
- Previziuni privind evoluția principalilor indicatori financiari ai propriei companii pentru final de an
- Încrederea în instituțiile cu impact în mediul economic
Indicele Confidex al încrederii e menit să folosească drept punct de referință în cercetarea în derulare.
Metodologie și perspective
Datele Confidex – 1st Edition au fost culese telefonic și online, în perioada 18 mai – 12 iunie 2020. Pentru a genera rezultate cât mai actuale și relevante, studiul urmează să fie completat prin chestionare trimestriale.
Și mai departe, Confidex va radiografia pas cu pas efectele pe care criza coronavirusului le va avea asupra economiei și va pune accent pe elementele care redau încrederea mediului de business în economie.
Alături de studiul cantitativ, în curs de derulare, proiectul Confidex include și cercetări calitative, sub forma unor videoconferințe cu lideri de opinie, top antreprenori și experți în toate sectoarele de activitate. Confidex este invitația lansată de Impetum Group businessului românesc de a folosi criza pentru o reconstrucție strategică și corectă, pentru o economie mai solidă în România.
Proiectul a fost lansat din solidaritate față de antreprenori în traversarea crizei, ca răspuns la nevoia mediului de business de o analiză aprofundată a cauzelor și efectelor crizei, altfel decât în crizele trecute, în care focusul a fost pe reacțiile imediate.
Impetum Group este grupul românesc care aduce la un loc capital, management și servicii, format din reunirea sub aceeași umbrelă a CITR, liderul pieței de insolvență din România cu 20 de ani de experiență în management de criză, ROCA, prima soluție de consolidare a IMM-urilor românești care au un viitor valid, dar traversează un moment dificil, și ROCA X, un proiect destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie. Impetum Group își propune să devină un hub de resurse, care maximizează valoarea de business, prin reunirea de: business knowledge specific pentru fiecare din cele 3 etape din viața unei companii (startup, criză de creștere, distress), capital, sinergii și cross-uri între business-uri complementare, precum și o comunitate de manageri și antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România.
Credit foto : ID 179795667 © Elnur | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz