Oamenii care creează viitorul
Reading Time: 5 minuteLumea se schimbă în fața ochilor noștri prin tehnologie, dar Ioan Iacob, Managing Partner Qualitance ne-a vorbit la Ziua de Inovație, în cadrul Zilelor Biz, despre cum ne putem implica în schimbarea aceasta.
Toată lumea a vorbit în ultimii ani despre realitate virtuală (virtual reality, VR) și modul cum aceasta poate schimba entertainmentul, dar realitatea virtuală este folosită și în tratamenul pacienților care au rămas cu probleme medicale după atacurile cerebrale. “Realitatea virtuală poate fi folosită pentru a reconstrui circuitele neuronale. După un ataccerebral creierul este pregătit să se rescrie, să se resofteze, dar medicina traditionala nu este pregatită pentru acest lucru”, a spus reprezentantul Qualitance, adaugând că după 2015 rata de recuparare a pacienților cu pareze a fost spectaculoasă datorită folosirii realității virtuale.
Ioan Iacob a arătat însă că realitatatea virtuală poate fi folosită și în retail, în contextul în care în SUA, spre exemplu, cele mai mari companii de retail au închis deja magazine, iar din cele 1.100 de malluri 300 sunt programate să se închidă în următorii ani.
Artificial intelligence (AI) și machine learning (ML) sunt alte două exemple despre cum tehnologia schimbă lumea în care trăim. Vorbim deja de câțiva ani despre AI, iar la începutul acestui an, deja toate activitățile cognitive de baza, cum ar fi recunoașterea imaginii, puteau fi făcute de calculatoare chiar mai bine decât oamenii. “Dar calculatoarele nu sunt creative, spre deosebire de oameni, am spus noi. Și atunci când a fost contruit AlphaGo care a bătut cei mai mari campionoi de Go, am zis că a învațat, iar acest lucru nu e creativitate”, a spus Ioan Iacob, adăugând că AlphaGo Zero este următoarea generație, care nu a învatățat să joace Go uitându-se la oameni, ci a jucat împotriva lui însuși trei zile și apoi a bătut Alpha Go în 100 de partide la rând.“Realitatea virtuală poate transforma mall-ul într-o destinație experiențială. Acum nu mai are rost să înfrunți traficul două ore ca sa ajungi la mall când poți cumpăra online”, a spus Ioan Iacob, Managing Partner Qualitance.
Ioan Iacob a arătat că am trecut într-o etapă în care nu mai este nevoie ca programatorii să scrie programele, acum mașinile pot învața sigure cum să își scrie pogramul.
“Nu mai suntem în paradigma clasică (…) Suntem într-un moment de convergență specataculoasă. Tehnologia creează o revoluție a economiei și a întregii lumi”, a spus Ioan Iacob.
Și sectorul bancar trece prin schimbări, iar Irina Mihăilescu, Head of Retail Channels Evolution BCR spune că băncile trebuie să regândească rolul sucursalei.
“Clienții s-au schimbat și vor ca totul să fie accesibil instant, la orice oră” a spus, Irina Mihăilescu, adăugând că în ultimii ani băncile au redus numărul unităților în favoarea canalelor alternative.
“Clientii s-au schimbat și vor ca totul să fie accesibil instant, la orice oră. Trebuie să regândim rolul sucursalei”, Irina Mihailescu, Head of Retail Channels Evolution, BCR.
Viteza de livrare către piață este esențială, așa că băncile s-au orientat către parteneriatele cu fintech-urile pentru a avea cces la tehnologii pe care nu le puteau dezvolta intern. “Totul trebuie să se facă rapid și agil. Servicii noi, produse noi”, a subliniat Irina Mihăilescu.
O tehologie care a prins în ultima perioadă este plata contacless, iar acum acest mod de a plăti a migrat către accesorii – acum poți plăti cu brațara, ochelarii de soare sau alte accesorii. “Acum au apărut și tatuaje cu care nu doar că poți face plăți, dar îți monitorizează anumite funcții ale corpului, cum ar fi bătăile inimii”, a arătat reprezentanta BCR.
Teodor Blidăruș, Managing Partner Softelligence și președinte ANIS a arătat că tocmai fintech-urile sunt cele care reduc excluziunea financiară.
În UK, spre exemplu, sunt 50 de milioane de adulți, iar 20% dintre aceștia sunt supraîndatorați. 13 milioane spun că dacă ar primi cu 25% mai puțini bani nu ar putea să îți plătească datoriile și 50% din gospodării nu își perimit să își asigure locuințele. În problemele sunt și mai mari – aproape 40% din populație este expusă excluziunii financiare (54% dintre femei, 41% dintre oamenii de la sate).
“Prin fintech-uri putem face ca oamenii să aibă acces la servicii financiare”, a spus Teodor Blidăruș. Reprezentantul Softelligence a arătat cum tehnologia poate fi folosită în cazul asigurărilor pentru locuințe. Am putea avea un dispozitiv IoT care identifică persoana și locuința în care este instalat prin intermediul unor senzori și când se produce dauna, acești senzori se conectează automat în sistemul IOT folosind sistemul blockchain și poate instrumenta de unul singur un proces de dauna fără să interacțiune cu compania de asigurări și un proces ca acesta durează 10 minute.
“Inteligența artificiaă are capabilitatea să schimbe lumea și viața profundă a oamenilor”, Teodor Blidăruș, Managing Partner, Softelligence, Președinte ANIS.
“Am gândit un sistem de operare pe dos – rapid, deschis, cu produse personalizate și care să folosească inteligența artificială”, a spus Teodor Blidăruș. El a precizat însă că pentru a se ajunge la utilizarea inteligenței artificiale este nevoie de mai mulți pași. Primul pas este automatizarea, iar următorul este ca roboții să vorbească pentru a oferi servicii financiare și pentu oamenii needucați.
Despre automatizare a vorbit și Florin Coțofan, Group Manager, Innovation and University Bosch. El a arătat însă că acum nu mai vorbim doar despre tehnologie, ci despre megatranduri care influențează activitatea de business și ridica noi provocări.
O tendință este urbanizarea accelerată. În 2015, jumătate din populația lumii locuia la oraș, iar în 2030, două treimi din populație va locui în orașe și asta aduce o creștere a traficului. “În 2050, traficul se va tripla. Vom avea nevoie de tehnologii care să facă orașele locuibile iar mașinile autonome nu sunt suficiente, e nevoie și de un management diferit al traficului”, a arătat Florin Coțofan.
Interacționăm cu mașinile, ne putem gândi la scenarii de parcare automată prin care mașina este condusa de infrastructură în parcare, iar astfel se reduce și poluarea.
“Succesul sau eșecul mașinilor autonome va depinde de capacitatea acestora de a satisface nevoile publicului. Nu este vorba doar despre tehnologie, ci despre o tehnologie aplicată pe nevoi”, Florin Coțofan, Group Manager, Innovation and University, Bosch.
Aceste tehnologii schimbă lumea, dar schimbările sunt amplificate de nevoile societății și, în timp, fiecare soluție disponibilă va fi din ce în ce mai dependentă de mediul în care evoluează. “Vorbim de o agregare, în care mai multe sisteme coexistă. Mașinile viitorului nu vor putea exista decât într-un oraș inteligent”, a explicat Florin Coțofan.
Tomasz Chlodecki, CEO JustWIFI, a arătat cum poate fi folosit wi-fi-ul în retail pentru a stabili profilul consumatorilor. Spre exemplu, conectarea la sistemul wi-fi poate arată câi oameni trec prin fața unui magazin. De asemenea, în același fel poate fi analizat traseul unui client în magazin, cât de des revine și cât timp petrece în magazin.Zilele Biz reunește în fiecare an cei mai importanți lideri români și străini, profesioniștii care au impus ritmul și tendințele din mediul de business din România. Audiența este specializată pe fiecare zi, reunind manageri, antreprenori, specialiști în comunicare, consultanți, investitori, reprezentanți ai oficialităților și ONG-urilor și reprezentanți ai presei.
Partenerii Zilei de Inovație sunt: Telekom, BCR, Philip Morris, Samsung, Bosch.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz