În acest an, o treime din angajatori vor crește salariile cu 6-10%, arată cercetarea Randstad Romania HR Trends 2024, realizată de compania de servicii de resurse umane Randstad România
În același timp, potrivit unui sondaj al companiei pe LinkedIn, această creștere nu corespunde așteptărilor angajaților și nu este considerată realistă în situația actuală de pe piața muncii. Cea mai mare discrepanță între ceea ce oferă organizațiile și ce își doresc angajații este în intervalul de creștere a salariului de peste 20%, preferat de 19% dintre angajați, dar care reprezintă o opțiune doar pentru 1% dintre angajatorii români. Conform cercetării, beneficiul financiar acordat cel mai frecvent este telefonul mobil (81%), urmat de bonusurile bazate pe performanță individuală (80%). Interesant este faptul că 17% din companiile respondente le oferă angajaților participare la profit.
„Randstad Romania HR Trends 2024 este instrumentul care îi susține și în acest an pe angajatori să fie cu un pas înainte pe piața resurselor umane. Cercetarea oferă răspunsuri la multe preocupări legate de atragerea și retenția talentelor. Aflăm, de exemplu, că soluția care predomină în rândul companiilor pentru a răspunde provocărilor legate de forța de muncă este cea de a oferi programe de training (68%), lucru confirmat și de cercetarea Workmonitor 2024, care arată că angajații români sunt interesați de acest aspect. Puțin peste jumătate din angajatori se gândesc la majorarea salariului ca soluție la provocările de HR, în vreme ce acesta este cel mai important factor pentru angajați (96%), la egalitate cu echilibrul viață personală-viață profesională. Alinierea așteptărilor angajator – angajat este o cheie pentru succesul organizațional pe termen lung, la nivelul resurselor umane”
Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad România
Motivul principal ce determină companiile să facă angajări în 2024 este creșterea afacerii, într-o proporție care transmite un semnal economic optimist pentru acest an, de la 82% în 2023, la 89%. Această tendință ar putea reflecta un mediu economic în expansiune, respectiv încrederea în perspectivele de creștere a afacerii, în rândul angajatorilor. 66% din liderii de afaceri care au răspuns studiului Randstad Romania HR Trends 2024 se confruntă cu provocarea de a menține interesul candidaților pe parcursul întregului proces de recrutare.
„Resimțim și noi în piață acest așa-numit fenomen de ghosting, care s-a extins din zona de gulere albastre (angajați din producție), la specialiști din zona de gulere albe (angajați care au muncă de birou)”
Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad România
Intențiile de angajare au crescut de la 23% anul trecut la 29% în 2024, în ceea ce privește serviciile pentru clienți/serviciile post-vânzare, indicând o creștere a preocupării pentru îmbunătățirea experienței clienților. Se remarcă totodată o tendință în creștere a cererii de angajare în departamentele administrative/de back office, pentru care intențiile de angajare au crescut de la 21% la 29%.
Intențiile de angajare pentru departamentele de IT/tehnologie și vânzări înregistrează scăderi semnificative în acest an. Pentru IT/tehnologie, acestea au ajuns, de la 46% în 2023, la 27%. În cazul vânzărilor, diferența este similară, de la 46% la 22%, ceea ce poate indica schimbări în strategiile de vânzări ale companiilor. Cercetarea identifică o tendință în scădere și în inginerie, un alt domeniu vedetă în ultimii ani, unde intențiile de angajare au scăzut de la 38% la 22%. Remarcăm o diminuare importantă față de 2023 în departamentele de HR/training/dezvoltare, de la 26% la 9%, și în cele de marketing tradițional/comunicare, de la 15% la 2%.
Menținerea talentelor implicate (engaged) pe durata procesului de recrutare – 66%;
Retenția performerilor și dezvoltarea liderilor talentați – 61%;
Atragerea de talente – 59%;
Gestionarea așteptărilor privind compensațiile și beneficiile – 52%;
Gestionarea fluctuației ridicate a personalului – 28%;
Gestionarea deficitului de competențe – 27%;
Construirea brandului de angajator – 26%;
Deficitul de talente locale – 25%;
Integrarea noilor angajați – 24%;
Asigurarea sănătății mintale a angajaților – 22%
Factorii care, conform respondenților, fac o companie atrăgătoare, sunt similari cu cei menționați de angajați, în studiul Randstad Romania Workmonitor 2024, lansat recent, deși în cazul unora sunt diferențe procentuale semnificative. Salariile competitive și beneficiile pentru angajați se situează pe primul loc (86%), urmate de atmosfera plăcută de lucru (75%). Factorul echilibru între viața profesională și cea personală scade (72% de la 81%), în contratimp cu așteptările angajaților, pentru care acest aspect a ajuns la fel de important ca salariul.
Majoritatea angajatorilor (70%) consideră că oportunitățile de avansare în carieră contribuie la atractivitatea unei companii, comparativ cu perspectiva angajaților, relevată de Randstad Workmonitor, unde 49% au declarat că sunt fericiți să rămână într-un rol care le place, chiar dacă nu există loc pentru promovare sau dezvoltare. 67% din companii apreciază importanța programului flexibil de lucru, în ușoară creștere față de 2023, totuși încă la o distanță de 17% față de așteptările angajaților. Perspectiva angajatorilor și a angajaților înregistrează o distanță destul de mare în ce privește importanța siguranței locului de muncă pe termen lung (62% – angajatori, 93% – angajați).
Foto: © Aaron Amat | Dreamstime.com
Leadershipul înseamnă să crezi în oameni, să le permiți să greșească și să învețe ceva din asta. Managerii buni mențin…
Campari lansează "We are Cinema", o campanie care recunoaște poveștile fiecăruia dintre noi ca sursă de inspirație pentru unele dintre…
MINA, Museum of Immersive New Art, unul dintre cele mai inovatoare spații culturale din România, anunță lansarea spectacolului „Revolta poveștilor”,…
„Ora de sănătate” oferă o experiență educațională derulată secvențial, pe parcursul mai multor ore de curs, și urmărește principiul applied…
Piața cripto este în creștere: Bitcoin a atins un nou record, cu altcoins și memecoins în creștere. Victoria lui Trump…
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) intensifică promovarea României ca destinaţie turistică în Regatul Unit prin participarea la târgul internaţional…