O româncă la Facebook
Reading Time: 5 minuteFondatoarea celei mai mari comunități pentru mame, LaPrimulBebe Atena Boca, este prima româncă acceptată în programul Facebook Community Leaders, prin care merge periodic la sediul Facebook din Silicon Valley, pentru programe de training.
Cum a luat naștere ideea din spatele comunității LaPrimulBebe și ce v-a determinat să renunțați la o carieră în domeniul imobiliar?
În România nu există niciun sistem de suport pentru mamele la început de drum. Am simțit lipsa acestui suport când am născut primul copil și m-am trezit, dintr-o femeie care avea o viață socială și profesională foarte activă, “arestată” la domiciliu cu un bebeluș. Ceea ce inițial părea firesc ulterior s-a dovedit a fi o perioadă extrem de dificilă, pentru că niciodată până atunci nu am trăit o asemenea perioadă de singurătate. Simțind lipsa aceasta de sprijin, am încercat să o iau de la câteva prietene, pe care le-am invitat într-un grup pe Facebook. Am adăugat zece prietene care erau însărcinate sau născuseră de curând, ca să îmi iau mai ușor informațiile. Și uite așa s-a născut comunitatea LaPrimulBebe, un grup de zece prietene, care, după prima lună, avea 400 de membri. Din momentul acela mi-am dat seama că este o problemă reală pentru foarte multe femei ca mine. De la acele zece prietene a evoluat la 70.000 de mame în toată țara, în 20 de orașe, 20 de reședințe de județ, și sperăm ca până în anul 2027 să fim în fiecare reședință de județ. Suntem la jumătate acum.
Ce alte planuri mai aveți cu comunitatea?
Cred că planul este să facem câte o comunitate în fiecare reședință de județ. Viziunea noastră este ca în zece ani să avem efect asupra vieților a un milion de copii, care vor trăi în medii mai echilibrate și datorită sprijinului pe care noi l-am oferit părinților, în orice formă am făcut acest lucru. Pentru că noi întreprindem diferite acțiuni. Comunitatea online este o parte din ceea ce facem. În afara ei, avem campanii umanitare în care strângem bani. Sprijinim sistemul de sănătate, pentru că ne-am dat seama că ar fi bine să facem asta, să vedem și noi ceva în timpul vieții noastre. Avem campanii de infomare pe care le facem, construim un program online de învățare pentru viitoarele mame, deci cumva încercăm să atingem cât mai multe mame în țară. Ne-am dori să existe un sistem de sprijin la nivel național pentru mamele la început de drum, cel puțin în primii patru ani după naștere. Într-acolo se duc toate eforturile noastre.
În ce fel de campanii în se implică comunitatea LaPrimulBebe?
Misiunea noastră este să sprijinim mamele la început de drum, oferindu-le access la o comunitate atent selectată și un mediu de întâlnire relevant pentru ele și le sprijinim și prin evenimentele pe care le facem, evenimente de educație parentală. Am făcut până acum mai bine de 120 de evenimente și am avut peste 30.000 de părinți în săli, deci ne întâlnim și față în față cu ei. Campaniile umanitare sunt cumva un mod de contribuție la ceea ce noi primim în grup. Până în prezent cred că am făcut peste 12 campanii umanitare în care am strâns 700.000 de euro, doar de la membrii noștri, nu facem campaniile în afara comunităților noastre. Ultimul proiect pe care l-am făcut a strâns aproape 200.000 de euro și cu ei, împreună cu fetele de la Dăruiește Viața refacem parterul Spitalului de Oncologie Pediatrică de la Timișoara. În general ne îndreptăm acțiunile spre copii și mame. Am construit un etaj în proiectul Magic Home – așa se și numește, Etajul LaPrimulBebe. Am dotat o secție de la Marie Curie cu sisteme de preavertizare, cu alarme care se declanșează atunci când ceva nu este în regulă cu bebelușul în boxă. Sistemul acesta scade semnificativ rata mortalității pe secție.
Sunteți singura româncă acceptată în programul-bursă Facebook Community Leaders. Ne puteți spune câteva cuvinte despre experiența la Facebook?
La începutul anului trecut, Facebook a lansat la nivel global un program prin care au declarat că sunt în căutarea celor mai buni 100 de lideri de comunități din lume. Mi s-a părut că era un program pe care scria numele meu și am aplicat. După multe luni în care am fost testați și intervievați, am fost acceptată și asta înseamnă finanțare. Este primul program de finanțare pe persoană fizică, dacă vrei. Facebook a spus că de obicei entitățile care finanțează dau bani companiilor, ONG-urilor, asociațiilor. Au căutat oamenii care creează mișcări, îi numesc “movement creators”. Cred că asta și suntem, un movement creator. Programul are o parte de finanțare, dar, pentru mine, cea mai importantă parte este cea de învățare timp de un an. Un an în care, alături de cei 99 de oameni, facem traininguri, învățăm foarte mult, unii de la alții, de la foarte mulți oameni din top managementul Facebook. Ăsta este cel mai mare beneficiu al programului: că pot să învăț direct de la sursă. În plus, suntem expuși la diverse produse care nu există pentru toată lumea, putem să testăm lucruri noi, putem să dăm feedback pe anumite componente din Facebook care apar.
Care sunt cele mai valoroase lecții de business pe care le-ai luat de acolo?
Pentru mine a fost faptul că atunci când îți găsești misiunea și ești pe drumul tău în viață, toate lucrurile se întâmplă foarte ușor, toate obstacolele se dărâmă și poți să mergi exact acolo unde vrei. Eu le spuneam colegelor mele din birou, de ani de zile, că într-o bună zi o să mă duc să mă întâlnesc cu Mark Zuckerberg, să stau în biroul lui și să îi povestesc despre LaPrimulBebe din România. Și ele râdeau de mine. Acum spun că, orice prostie le mai zic de acum înainte, mă vor crede. Și uite-mă, dintr-o mamă în depresie postnatală acasă cu un bebeluș, simțindu-se inutilă, am ajuns în birourile Facebook, unde am putut să o strâng în brațe pe Sheryl Sandberg, pe care o admir de ani de zile. Mi se pare una dintre cele mai bune lecții din lumea asta. Care ar fi fost șansele ca eu să ajung acolo? Aproape zero. Cred că, pentru mine, la nivel personal, asta a fost cea mai importantă lecție. O altă lecție a fost atunci când ne-am întâlnit cu toții, toți liderii de comunități din lume. Atunci am înțeles că nu avem nicio scuză cu Facebook și cu toată tehnologia care a conectat o lume întreagă să nu facem bine. Nu avem nicio scuză. Toți oamenii din acea sală erau oameni obișnuiți, necunoscuți, care și-au luat soarta în propriile mâini și, mânați de o cauză în care credeau, au creat niște mișcări colosale. Și cumva asta a fost o lecție bună. Chiar nu avem nicio scuză. A treia lecție pe care am învățat-o este că întâlnindu-i pe oamenii aceia de la Facebook și discutând cu top managementul lor, mi-am dat seama că nu poți face lucrurile la nivelul acela dacă nu ești pasionat de ce faci. Am văzut atât de multă pasiune și normalitate la ei, încât te pune puțin pe gânduri. Oamenii chiar cred în ceea fac și le place foarte tare ceea ce fac. Mi s-a părut foarte tare să văd față în față asta.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 332, din luna mai. Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Sedința foto a fost realizată la Impact Hub Bucharest.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz