O româncă la cârma excelenței creative
Reading Time: 4 minuteCălătorește 80% din timp și are birou în fiecare agenție McCann din Europa, adică în peste 30 de țări. Este româncă și este Creative Excellence Manager.După ce timp de trei ani a condus programul de Creative Excellence în McCann Europa Centrală și de Est, din 2015 Carmen Bistrian a preluat poziția de Creative Excellence Manager al agenției pentru toată Europa. Lucrează alături de Adrian Boțan, Creative President al McCann
Europe, responsabilă de tot ceea ce înseamnă prezența rețelei McCann Europe la festivaluri de creație locale, regionale și globale, este implicată în dezvoltarea strategiei pentru fiecare festival, în dezvoltarea campaniilor înscrise la competiții, responsabilă de prezența agenției în juriile festivalurilor, prezentări pe scenele tuturor festivalurilor din Europa și nu numai. Lucrează îndeaproape cu toți directorii de creație din agențiile
McCann din Europa și se asigură că cele mai bune campanii din fiecare agenție sunt identificate la timp și că beneficiază de tot sprijinul echipei regionale pentru a fi implementate și pentru a câștiga premii în festivalurile de creație. Se ocupă și de organizarea tuturor întâlnirilor de creație, atât cele europene, cât și cele subregionale, cum ar fi cele pentru McCann UK, McCann Nordics, McCann CEE. În plus, dată fiind experiența sa în PR, alături de echipa regională de comunicare din Londra, se ocupă și de comunicarea în presa regională și globală a celor mai creative campanii ale rețelei McCann în Europa.
Născută în Hunedoara, este absolventă a Colegiului Iancu de Hunedoara din orașul natal și a Facultății de Litere din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. După terminarea facultății s-a mutat la București și a lucrat un an ca interpret de conferință (traduceri simultane) și tocmai când era pe punctul să se certifice ca interpret la Parlamentul European, cineva i-a sugerat că s-ar potrivi să lucreze în PR, așa că, în noiembrie 2006, s-a angajat la McCann. Apoi a continuat cu Saatchi & Saatchi și Ogilvy, unde a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii de pe piața locală, cum ar fi Heineken, Coca-Cola, British American Tobacco. În 2011 s-a întors la McCann, pe poziția de Corporate Communication Manager al grupului. Un moment cheie în cariera sa a fost atunci când Adrian Boțan, la vremea respectivă Chief Creative Officer al McCann București, și Sagit Tzur-Lahav, CEO al McCann București, au recrutat‑o ca să se întoarcă la McCann. La numai un an după ce s-a alăturat echipei McCann București, agenția câștiga la Cannes Lions cu o campanie pe care lucrase și ea (Romanians are Smart, pentru ciocolata Rom), performanță care a motivat-o foarte mult.
Din 2011 și până acum, tot ce a învățat de la și împreună cu echipa din București, clienții mari și mici cu care a lucrat și cu care a câștigat premii timp de opt ani consecutiv, au ajutat-o să facă jobul pe care îl face acum. “Nu sunt un om care lucrează cu obiective pe termen lung, spre frustrarea unor persoane apropiate mie, care ar fi vrut să am un plan carieristic clar, dar pe parcursul carierei mele am știut să fructific oportunitățile care mi s-au oferit”, povestește Carmen. În 2015, când urma să conducă programul de creative excellence pentru toată Europa, a fost un moment cu emoții pentru că urma să iasă pentru prima dată dintr-o zonă pe care, ca româncă, o cunoștea foarte bine la nivel de cultură și mentalități și să lucreze cu țări precum Franța, Spania, Germania, Marea Britanie. În prezent lucrează cu aproximativ 33 de țări din Europa – rețeaua McCann are mai multe agenții pe continent, însă se ocupă doar de cele care produc campanii la nivel de creative excellence.
Cum se descurcă cu diversitatea culturală? “Mi se potrivește foarte bine, mai ales că am terminat Facultatea de Limbi Străine și sunt vorbitoare de patru limbi străine, ceea ce mă ajută mult să mă apropii de oamenii cu care lucrez”, explică ea.
Nu a fost greu nici să se adapteze la schimbările de țară aproape săptămânale – încă de la primele călătorii a știut că nu vrea să fie acea “figură” cu responsabilități regionale, care primește un birou izolat și lucrează în liniște. Și-a dorit să stea mereu în departamentele de creație, chiar dacă a avut loc de laptop pe un colț de masă, a interacționat cu oamenii, a legat prietenii și a devenit “one of them”. În Europa Centrală și de Est este evident că se simte ca acasă, în Italia și Spania sunt cu toții latini și impulsivi și vorbăreți, în Marea Britanie și Germania, unde a avut multe de învățat, îi plac organizarea și eficiența. Spune însă că nu e ușor să lucrezi cu peste 30 de țări, asta însemnând peste 100 de oameni. “Nu e ușor să-ți adaptezi reacțiile și abordarea pentru fiecare în parte, pentru că suntem diferiți, venim din medii și culturi diferite, să le înțelegi nevoile, așteptările, provocările, pe alocuri să te cerți, deși nu e ușor să te cerți cu un britanic sau un neamț, de exemplu.” O altă provocare însă i se pare și mai mare și anume teama de “one hit wonder”.
“E frica și provocarea oricărui om de publicitate: să poți să fii constant în performanța creativă, să rămâi în joc an după an, să construiești o cultură creativă sustenabilă și să ai rezultate în mod constant. Lucrez cu directori de creație în fiecare zi, împart cu ei această provocare și ajut cu «armele» pe care le am eu la îndemână.”
Eficiența, primul pas spre creativitate
Pentru cineva care călătorește atât de mult, este nevoie de o oarecare rutină impusă acolo unde este posibil și de constanță. Călătorește cu precădere seara, ca să nu piardă o zi întreagă pe zboruri, iar faptul că are un birou în fiecare agenție, chiar dacă uneori este disponibilă orice masă în biroul de creație, îi oferă un pic de stabilitate și oriunde s-ar afla ziua ei este aceeași ca a oricărui angajat din orice birou, la care se adaugă gălăgia și agitația create de o personalitate ca a sa, ceea ce o face să se integreze ușor. La capitolul eficiență, spre disperarea tuturor creativilor cu care a colaborat vreodată, lucrează foarte mult în Excel, îi plac listele și dosarele, ceea ce o ajută să se organizeze. Cel mai mult în tot parcursul profesional de până acum consideră că a ajutat-o faptul că este muncitoare și antreprenorială. Nu se sperie de muncă, nici de proiectele grele, caută mereu soluții și nu acceptă refuzuri prea ușor. Iar lecția cea mai valoroasă pe care a învățat-o în ultimii 10 ani este că “hard work works”.
Foto: Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz