Analize Business Lifestyle

O piață greu de citit. Cum vor arăta vânzările de carte după valul de scumpiri

27 iul. 2022 5 min

O piață greu de citit. Cum vor arăta vânzările de carte după valul de scumpiri

Reading Time: 5 minute

Pe fondul majorărilor de preț generale, prețul cărților s-a scumpit cu până la 30%, iar editorii și librăriile și-au modificat substanțial planurile editoriale și de investiții pentru 2022. Ce au de spus jucătorii din domeniu despre cum poate depăși piața de carte, din nou „prin ea însăși”, noua criză pe care o traversează societatea?    

După doi ani de turbulențe provocate de pandemie, piața de carte din România părea că își croiește un nou făgaș de renaștere. Desigur, doar prin puteri, idei, inițiative și investiții proprii. Pentru că, din păcate, astfel a fost obligată să procedeze pentru a supraviețui pe niște meleaguri unde dezinteresul și disprețul față de cultură au atins cote de avarie.

Numai că alți nori negri și-au arătat colții la orizontul socio-economic: majorările prețurilor la energie și carburanți, creșterea prețurilor la hârtie și în logistică, invazia rusă din Ucraina și toate problemele care decurg din acest tragic conflict. Așa se face că ne aflăm în pragul unei (noi) crize economice, iar toate aceste presiuni din jur se pot observa deja și la nivel de piață de carte.

Prețul cărților s-a scumpit în medie cu 20-30% pe fondul majorărilor de preț generale, însă prețul de vânzare nu reflectă adevărata majorare a ­costurilor producției unei cărți, în acest moment. Am încercat să susținem majorările într-o anumită măsură, însă sunt toate cărțile reeditate sau noutățile au un preț majorat și, cel mai probabil, scumpirile generale vor determina creșterea permanentă a acestora. Impactul direct se observă în coșul de cumpărături, care a scăzut cu aproximativ 20 – 30% față de perioada similară a anului trecut„, spune Florentina Ion, fondatoarea Didactica Publishing House.

Faptul că România traversează o perioadă dificilă din punct de vedere economic i-a determinat pe mulți jucători din piața de carte să opereze ajustări în planurile editoriale, din punctul de vedere al numărului de titluri noi pe care le publică anul acesta.

Dacă la început de 2022 aveam în plan o investiție de 1 milion de euro pentru aproximativ 200 de noi titluri, în prezent această sumă va acoperi publicarea a aproximativ 120 de titluri noi. Și în 2021 am mărit cu 500.000 de euro bugetul alocat acestui segment de carte, iar în acest an vom ajusta investițiile în funcție de evoluția pieței, însă deciziile le luăm precaut„, adaugă ­Florentina Ion.

Florentina Ion Didactica
Florentina Ion, fondatoarea Didactica Publishing House

Investiții de impact

În ceea ce privește investițiile preconizate pentru 2022 de Libris.ro, una dintre cele mai mari librării online din România dorea extinderea depozitului de carte, dar derularea proiectului a fost afectată de creșterea prețurilor în zona de logistică și construcții.

Este aproape imposibil de bugetat un astfel de proiect în acest moment și de aceea analizăm cu atenție această investiție. Fiind o investiție cu impact pe termen lung, nu vrem să grăbim decizia. Abordarea noastră a fost întotdeauna agilă, dar și pragmatică și client-driven, iar anul acesta este unul de reașezare, după exuberanța din pandemie față de online. Așadar suntem într-o etapă de analiză și recalibrare a planului de investiții în raport cu noua realitate din economia locală și contextul geopolitic„, spune Laura Țeposu, CEO al Libris.ro.

Proiecte speciale, campanii de încurajare a lecturii

Obișnuindu-se să funcționeze fără suportul autorităților, piața de carte se „autoreglează”, iar jucătorii pun umărul pentru misiunea lor comună, de a atrage un public cât mai larg către lectură.

Cred că jucătorii dedicați cărții au înțeles deja că în România provocarea este să creștem baza de cititori recurenți, practic să lărgim piața. Acest lucru se reflectă în campaniile din ce în ce mai active de încurajare a lecturii, demarate de multe edituri și librării. Sunt inițiative foarte lăudabile, pentru că fiecare cititor nou contribuie la creșterea pieței de carte și la o societate mai educată„, explică Laura Țeposu, CEO al Libris.ro, una dintre cele mai mari librării online din România.

Laura Teposu Libris
Laura Țeposu, CEO al Libris.ro

Prin proiectul CarteTeca, de exemplu, Libris și-a asumat acum trei ani un obiectiv, acela de a dota 350 de biblioteci școlare cu cărți noi, atractive pentru copii și adolescenți, părinți, profesori și educatori. Astfel, în primele trei ediții au fost dotate deja 150 de biblioteci, în care au ajuns aproape 20.000 volume noi, actuale și interesante.

„Proiectul CarteTeca, așa cum este gândit ca mecanism, presupune mai mult decât un număr de cărți care ajung într-o bibliotecă. Pentru a participa, instituțiile de învățământ propun un proiect de încurajare a lecturii – organizează cluburi de carte, concursuri de lectură, dezbateri pe marginea cărților și tot felul de activități al căror rol este să îi convingă pe cei mici să citească, stârnindu-le pasiunea pentru citit. Ca o paralelă la pilda în care se spune să nu îi dai omului un pește, ci să-l înveți să pescuiască, ei bine, noi vrem să îi învățăm pe cei mici să iubească lectura și le oferim și cărțile colorate și fascinante care să le hrănească nevoia de cunoaștere„, explică Laura Țeposu.

Fondurile de carte

Iar astfel de inițiative se regăsesc și la Didactica Publishing, care a reușit anul acesta să demareze un proiect gândit inițial pentru 2020, dar pandemia nu a permis acest lucru. Este vorba de dotarea cu colțuri de lectură a școlilor, grădinițelor și centrelor pentru copii care nu dispun de o bibliotecă sau, dacă aceasta există, are un fond de carte învechit. Este un proiect care vizează susținerea lecturii pe termen lung, cei care vor intra în program angajându-se să sprijine accesul la carte și educație a copiilor cu acțiuni constante și continue.

Nu avem un termen limită sau un număr limită de astfel de colțuri de lectură donate, ne dorim să acoperim cât mai mult din această nevoie clară care există în România. Primul colț de lectură este amenajat într-o școală din județul Bacău, donația de mobilier și carte este de aproximativ 1.500 de euro, iar până la finalul anului ne dorim să mai dotăm cel puțin 20 de școli sau grădinițe„, arată Florentina Ion.

Cum trăim într-o societate unde gradul de analfabetism funcțional este ridicat, iar evoluția firească în ceea ce privește accesul la tehnologie al copiilor contribuie la îndepărtarea acestora de lectură, devine esențial ca autoritățile să dezvolte programe și proiecte care să facă accesul la educație și la lectură facil pentru toți. Trebuie oferite cititorilor care nu își permit cărți, subvenții și ajutoare financiare în acest sens, consideră editorii.

Când puterea de cumpărare scade – cum este cazul în această perioadă marcată de scumpiri –, noi, ca furnizor de carte, facem tot posibilul să avem un preț accesibil și să ajutăm cititorii să aibă acces la carte prin reduceri. Însă niciun business nu poate fi sustenabil dacă adoptă o politică de reduceri pe termen lung, mai ales când marja noastră de profit este una redusă„, arată Florentina Ion, fondatoarea ­Didactica Publishing House.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: